شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟
قسمت اول ۸

شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟

توسط علی موسوی | ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۱:۰۰ | ۱۱ دقیقه

نقش شتاب‌دهنده‌ در شکل‌گیری و تقویت استارت‌آپ

نوپانا: دنیای امروز دنیای کارآفرینان و نوآوران با ایده‌های منحصر به‌ فرد است که با پشتکار فراوان و اجرایی کردن ایده‌های خود سعی دارند دنیا را به بهتر از آنچه هست، تغییر دهند.

بدیهی است که این افراد از روزهای ابتدایی شکل‌گیری کسب‌وکار تا وقتی به اهداف کوتاه‌مدت خود ‌می‌رسند و یا حتی وقتی به شرکتی تعیین‌کننده در بازار تبدیل ‌می‌شوند، برای پرورش دادن استارت‌آپ خود به فضای فیزیکی، فکری و فرهنگی نیاز دارند.

به گزارش نوپانا، در سال‌های گذشته دولت در قالب مراکز رشد دانشگاهی یا پارک‌های علم و فناوری، حمایت‌های زیادی کرده است ولی به دلایل مختلف مثل ساختار بروکراتیک با لایه‌های مدیریتی متعدد، نبود قوانین مشخص و ممانعت‌های قانونی، این اقدامات آن‌طور که انتظار ‌می‌رود موفق نبوده‌اند؛ بنابراین نیاز به ساختارهای حمایتی کارآمد کاملا حس ‌می‌شود.

‌شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟

شتاب‌دهنده استارت‌آپ (Startup accelerator) یک شرکت منسجم با هدف حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان است که از ابتدای کار یک کسب‌وکار‌ نوپا آن را تحت پوشش خود درمی‌آورد و با آموزش، منتورینگ و کمک مالی از آن حمایت ‌می‌کند.

تجربه ‌شتاب‌دهنده، یک دوره آموزشی فشرده، سریع، همه‌جانبه، در بازه زمانی مشخص و با هدف تسریع بخشیدن به چرخه زندگی کسب‌وکار‌های نوپا است. ‌شتاب‌دهنده‌ها سال‌ها تجربه ارزشمندی را که شرکت‌ها در طول زمان و با موفقیت‌ها و شکست‌های پی در پی کسب کرده‌اند، طی چند ماه به استارت‌آپ‌ها آموزش ‌می‌دهند.

مراحل کار ‌شتاب‌دهنده‌ها

1) در ابتدا ‌شتاب‌دهنده‌ها استارت‌آپ‌های متقاضی را بررسی و ایده‌های ناب را از بین ‌آن‌ها انتخاب ‌می‌کنند.

2) سپس با در اختیار قرار دادن یک مبلغ اولیه، روی این کسب‌وکار‌های نوپا سرمایه‌گذاری ‌می‌کنند که به ازای آن درصدی از سهام به آن‌ها تعلق ‌می‌گیرد؛ حالا کسب‌وکار‌های نوپا برای پیاده کردن و تجاری‌سازی ایده خود چند ماه فرصت دارند.

در این مرحله به گردانندگان استارت‌آپ آموزش‌، فضا، امکانات و خدمات مناسب برای ارزش آفرینی سریع‌تر و کسب موفقیت ارائه ‌می‌شود؛ همچنین در این مدت مربیانی بر کار تیم‌ها نظارت دارند و تجربیات خود را به آن‌ها منتقل ‌می‌کنند.

3) در نهایت استارت‌آپ‌ها باید نتیجه کار چند ماهه خود را برای هیئت داوران شرح دهند. در این مرحله هم تعدادی دیگر از آن‌ها حذف ‌می‌شوند ولی سایرین فرصت دریافت سرمایه اصلی از ‌شتاب‌دهنده را پیدا ‌می‌کنند؛ معمولا با افزایش سرمایه‌گذاری ‌شتاب‌دهنده سهام آن در استارت‌آپ بیشتر ‌می‌شود.

تاریخچه ‌شتاب‌دهنده‌ها

وای کامبینیتر(Y Combiniter) اولین شرکت شتاب‌دهنده بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در کمبریج انگلستان آغاز کرد و بعد توسط پل گراهام به سیلیکون‌ولی منتقل شد.

این شرکت تا به حال روی بیش از 700 استارتاپ مثل دراپ‌باکس (Dropbox) و ردیت (Reddit) سرمایه‌گذاری کرده است؛ با 1400 سرمایه‌گذار در ارتباط است و ارزش ترکیبی بیش از 30 میلیارد دلار دارد.

بعد از آن شتاب‌دهنده‌های تک‌استار(Techstar)، سیدکمپ (Seedcamp) و استارت‌آپ‌بوت‌کمپ (Startupbootcamp) به ترتیب در سال‌های 2006، 2007 و 2010 میلادی فعالیت خود را آغاز کردند.

از آن زمان تا امروز با رشد روزافزون کسب‌وکار‌های نوپا در دنیا روز به روز تعداد و محبوبیت ‌شتاب‌دهنده‌ها بیشتر شده است.

آن‌ها نقش مهمی در جوامع استارتاپی آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته ایفا ‌می‌کنند.

(همچنین در این باره بخوانید: نخستین شتاب‌دهنده غزه آغاز به کار کرد)

در حال حاضر ۱۵ ‌شتاب‌دهنده برتر دنیا به شرح زیر هستند:

1- وای کامبینیتور (Y Combinator): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی‌ شده شامل دراپ‌باکس (Dropbox)، ردیت (Reddit)، وی‌پی (Wepay)، ایر بی‌ان‌بی (Airbnb) و دوردش (Doordash) هستند.

2- تک‌استارز (TechStars): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل دریزل (drizzle)، فیت‌اسپورت (fitspot)، بارک (bark)، جونکو (joonko) و لیزر911 (laaser911) هستند.

3- انجل‌پد (AngelPad): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل سنسور تاور (Sensor Tower)، پینت‌زن (Paintzen)، ترولی (Truly)، بافر (Buffer) و پست‌میتز (Postmates) هستند.

4- لانچ‌پد ال‌ای (Launchpad LA): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل ویکتوریس (Victorious)، ویلوس (Weilos)، مونواسپیس (Monospace)، پاراچوت (Parachute) و وسیکس (Vessix) هستند.

5- موکرلب (MuckerLab): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل بامبی (Bambee)، ایمیل‌ایج (Emailage)، دراپ‌آف (Dropoff)، فوداستیرز(Foodstirs) و باتر (Butter) هستند.

6- آلفالب (AlphaLab): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل بلک‌لوکوس (Blacklocus)، زوگو (Xogo)، بلندر‌هوس (Blenderhouse)، کالکتد (Collected) و کووی (Covey) هستند.

7- کپیتال اینوویتورز (Capital Innovators): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل ادکیوسکس (Adkiosks)، اپ‌بیس (Appbase)، ایسل411 (Aisle411)، آلفا‌چنل (Alphachannel) و بنفیت‌ایت‌فید (Benefitfeed) هستند.

8- تک‌وایلدکترز (Tech Wildcatters): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل استون (Stone)، تله‌کالم (Telecalm)، تیگلی (Tigli)، فچ‌پکیچ (Fetchpackage) و اسکیل‌سیلو  (Skillsilo) هستند.

9- سرج (Surge): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل تریب‌ریج (Tribridge)، اسکایز (Sykes)، ادا (Eda)، فولی (Foley) و ترنام (Trenam) هستند.

10- برندری (The Brandery): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل دیتارول (Datarole)، بنچ‌مارک (Benchmark)، آهالوژی (Ahalogy)، سینتریک (Cintric) و چورمانستر (Choremonster) هستند.

11- بتا اسپرینگ (Betaspring): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل استروپرینت (astroprint)، افکتلی (affectly)، هلث‌اید (healthid)، من‌پکز (manpacks)، مودلو (modelo) هستند.

12- بوم‌استارت‌آپ (BoomStartup): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل کلوری‌ور (Cleverywhere)، سیلزبریج (Salesbridge)، زیزل (zizzle)، شاپ‌هیرو (shophero) و ووتیلیتی (vutiliti) هستند.

13- اینترپرنئورز راندتیبل (Entrepreneurs Roundtable): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل الومنی‌اسپیسز (Alumnispaces)، اتوی (Autoi)، بانچ‌کات (Bunchcut)، کایلنت (Caylent) و چیکوری (Chicory) هستند.

14- جامپ‌استارت فاندری (JumpStart Foundry): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل کرایت (Care it)، ریمو (Reemo)، لایف‌دتکشن (Lifedetection)، گان (gun) و نیوزبریک (newsbreak) هستند.

15- دریم‌ایت ونچرز (DreamIt Ventures): معروف‌ترین استارت‌آپ‌های شتاب‌دهی شده شامل اکودیوایسیز (Ekodevices)، یوسی‌کر (Yosicare)، برین‌چک (Braincheck)، فوتونی‌کر (Photonicare) و سینوتراک (Synotrac) هستند.

ادامه مطلب را در قسمت‌های بعد بخوانید

برچسب‌ها: شتاب‌دهندهایرانجهاناستارت‌آپتجاری‌سازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.