نقش کارآفرینان استارت‌آپی در جنگ اقتصادی
قسمت دوم ۸

نقش کارآفرینان استارت‌آپی در جنگ اقتصادی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۱۱:۱۵ | ۶ دقیقه

تحلیل عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات از نقش استارت‌آپ‌ها در توسعه اقتصادی کشور

نوپانا: خسرو سلجوقی؛ عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با نوپانا گفت: بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارهای جدید تربیت نیروی انسانی و مهیا کردن فرصت رشد است.

او افزود: حمایت از نهادهایی مثل شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، کریدورها و پارک‌های علم و فناوری از نیازهای اساسی کارآفرینان است. همچنین راه‌اندازی نهادهای سرمایه‌ای نوآورانه مثل صندوق‌های جسورانه، فرشتگان کسب‌وکار، تأمین جمعی سرمایه و تأمین از طریق ورود شرکت‌های کوچک در بورس از دیگر نیازهای اصلی و اولیه است.

ایجاد 220 هزار شغل در حوزه فاوا

سلجوقی گفت: باید شعار بخش خصوصی و دولتی از «تخریب در عین رفاقت» به «همکاری در عین رقابت» تبدیل شود و تعیین‌کننده روابط میان بخش خصوصی با بخش خصوصی، بخش خصوصی با بخش دولتی و بخش دولتی با بخش دولتی باشد. همچنین نهادهای فیزیکی و سرمایه‌ای موردنیاز باید در همه‌جا ایجاد شوند.

او درباره چگونگی امکان رصد 220 هزار شغل جدید در حوزه فناوری اطلاعات گفت: ایجاد شغل بر دو نوع رسمی و غیررسمی است. در نوع رسمی که برای فرد پرونده بیمه تشکیل می‌شود امکان رصد به‌سادگی فراهم است ولی در نوع غیررسمی که فرد بدون بیمه کار و تولید ثروت می‌کند رصد دشوار است. پس ایجاد فرصت شغلی را باید برآورد کرد.

سلجوقی با پذیرش این فرض که ایجاد شغل براي 220 هزار نفر نیاز به درآمد سالیانه حداقل 15 هزار میلیارد تومان دارد گفت: این درآمد یک‌طرفه نیست؛ گردش پول در اقتصاد یعنی به ازای یک ریال سرمایه‌گذاری در اقتصاد رقابتی و سالم 10 برابر گردش مالی به وجود می‌آید. پس باید به سایر سرمایه‌ها هم توجه شود.

او افزود: در کشورهای توسعه‌یافته و شرکت‌های موفق دنیا سرمایه از نوع اعتباری (سرمایه انسانی، اجتماعی، ارتباطاتی و سازمانی) است.

(همچنین در این باره بخوانید: استارت‌آپ‌ها همیار دولت در اشتغال‌زایی؛ زیست‌بوم کارآفرینی، پیش‌نیاز اشتغال‌زایی)

کسب‌وکارهاي B2C از راه‌های کسب درآمد مورد نیاز دولت

خسرو سلجوقی در خصوص درآمد مورد نیاز دولت براي خريد بيشتر در بخش فناوري اطلاعات گفت: انتظار ما این است که در بخش سرمایه اعتباری فعال شویم و بخش خصوصی را هم با خود همراه کنیم.

او افزود: یکی از راه‌های ايجاد اين درآمد تحريك تقاضا در مردم يا اصطلاحاً کسب‌وکارهاي B2C است. البته این بازار تا حدی فعال شده، ولی کافی نیست.

سلجوقی ادامه داد: برای اینکه مخاطبان این بازار در سبد خانوار برای خرید جدید فناوري اطلاعات اقدام کنند بازارهای تولید و مصرف محتوا، گردشگری، بهبود سامانه‌ها و روش‌ها در دولت الکترونیکی و امثال آن توان لازم را دارند.

کشور با ‌سرمایه‌گذاری اعتباری نا آشنا است

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: حجم سرمايه‌گذاري مورد نیاز برای جذب درآمد در فناوري اطلاعات باید از سرمایه اعتباری تامین شود ولی مشکل کشور نا آشنایی با این نوع سرمایه است.

سلجوقی افزود: تعداد زیادی شرکت فعال کوچک در زمینه بانکداری داریم ولی یک شرکت با نمانام نه در داخل و نه در خارج وجود ندارد. پس راه حل تأمین سرمایه ریالی نیست؛ نیاز به تجمیع ساختاری و مدیریتی است که خوشه اقتصادی راهکار آن است.

او ادامه داد: محاسبات ما نشان می‌دهد تامین سرمایه لازم براي ايجاد شغل، حدود 35 تا 50 میلیون تومان در این بخش و 300 تا 350 میلیون تومان در بخش صنعت است ولی من معتقدم سرمایه‌گذاری اعتباری اصلی‌ترین نوع سرمایه است و سرمایه‌گذاری ریالی کمترین اثرگذاری را دارد.

(همچنین در این باره بخوانید: باید دست سرمایه‌گذاران را گرفت)

مسئله اصلی ناآگاهی از کاربرد فاوا است

سلجوقی گفت: مشکل اصلی نداشتن توان خريد بيشتر در فناوري اطلاعات نیست بلکه نا آشنایی با کاربرد فاوا در بهره‌وری و توسعه مشاغل است. ضروری است مدیران و کارکنان از این ظرفیت آگاه شوند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

نقش کارآفرینان استارت‌آپی در جنگ اقتصادی: (قسمت اول)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپاشتغالسرمایه‌انسانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.