شبکههای اجتماعی از بزرگترین و بهترین محلها برای نمایش برند محسوب میشود.
نوپانا: چه چیزی در شبکههای اجتماعی وجود دارد که ما را ساعتها درگیر خود میکند؟ دلیل اینکه در روابط اجتماعی نمیتوانیم مانند فضای مجازی باشیم چیست؟ پرسشهای بسیاری در این زمینه وجود دارد و کسی نمیتواند منکر تاثیر زیاد شبکه اجتماعی در زندگی و روابط امروزی شود. چاقوی دولبهای که میتواند شما را خوشبخت یا بدبخت کند.
شبکههای اجتماعی برای بازاریابان از بزرگترین فضاهای کاری محسوب میشوند. سرنوشت برندها در این شبکهها تا حدود زیادی تعیین میشود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شبکهها روی ذهن مخاطب چه تاثیری میگذارند. به مشاهداتی که در ادامه میآیند توجه کنید:
جستجوگری
شبکههای اجتماعی منبع بیپایان اطلاعات و فضایی بزرگ برای شناخت انسانها هستند. انسان ذاتاً کنجکاو است و دنیال کردن صفحات این شبکهها ریشه در این ویژگی دارد. بازاریابهایی که بتوانند بهخوبی نبض این فضاها را بهدست بیاورند و بر اساس آن محصول خود را به نمایش بگذارند، شانس بیشتری برای ثبت برند خود در ذهنهای مردم دارند.
اعتیادآور نیستند، اغواگرند
روانشناسی اجتماعی در این زمینه پژوهشهای زیادی انجام داده است. تفاوت این شبکهها با مدلهای قدیمی، دوطرفه بودن امکان ارتباط است و این همان چیزی است که این فضاها را بهشدت فریبنده میکند. یعنی جایی که تعامل و تمرین روابط اجتماعی و تمایلات فرد پاسخ داده میشود.
اثرات شیمیایی بر مغز
جاذبه شبکههای اجتماعی باعث بالا رفتن سطح هورمونهای شادیآور مانند دوپامین و اکسیتوکسین در مغز شده، و در نتیجه تمایل بیشتر برای وقتگذراندن در آنها میشود. نیاز به هویتیابی و تایید شدن توسط دیگران، در این فضا بهخوبی پاسخ داده میشود.
اشتراکگذاری
حضور در شبکههای اجتماعی، پاسخهای هیجانی ما را برمیانگیزد. پاسخهایی مانند سورپرایز، خشم، شادی، کنجکاوی، همدلی با دیگران و غیره. این هیجانات، به سیستم عصبی، سیگنالهای قوی میفرستند و این فرد را مشتاقتر میکند. حس به اشتراک گذاشتن محتوایی مشترک، سطح اضطراب را پایین میآورد.
دانستن دلایل توجه مردم به شبکههای اجتماعی، شناخت بازاریابان را درمورد رسانههای اجتماعی بیشتر میکند. در واقع آنها یاد میگیرند که چگونه محتواهایی تولید کنند که در افراد احساسات مثبت را زنده کند. در کنار این، بررسی انواع مدلهای محتوایی و میزان کارآمدی هرکدام نیز حائز اهمیت است.