بازاریابی چندسطحی؛ فعالیت قانونی یا چهره‌ای دیگر از شرکت‌های هرمی؟
آیا می‌توان اعتماد کرد؟ ۸.۷

بازاریابی چندسطحی؛ فعالیت قانونی یا چهره‌ای دیگر از شرکت‌های هرمی؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۶:۰۷ | ۴ دقیقه

بازاریابی شبکه‌ای یا چندسطحی، از انواع فعالیت‌های جذب مشتری و بازاریابی است که از آغاز روند آن در ایران مدت زیادی نمی‌گذرد. در این مطلب به تحلیل این نوع بازاریابی و شفاف‌سازی اصول آن می‌پردازیم.

نوپانا: بازاریابی شبکه‌ای یکی از انواع تجارت است که به تازگی وارد ایران شده است و کاملا قانونی است. برخی افراد آن را با مدل شرکت‌های هرمی اشتباه می‌گیرند. در این نوشتار با این بازاریابی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید:

به گزارش نوپانا، بازاریابی شبکه‌ای یا چند سطحی یک استراتژی فروش است که در آن فرد بازاریاب علاوه بر دریافت سود از فروش خود، از فروش افرادی که استخدام کرده است و اکنون زیرمجموعه او هستند نیز سود دریافت می‌کند. 

در این مدل بازاریابی محصولات باید کیفیت بالایی داشته باشند زیرا بازاریاب علاوه بر فروش محصولات به مشتریان، باید بتواند آن‌ها را تشویق کند تا به مجموعه فروشندگان شرکت بپیوندند. اساس این بازاریابی رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی محصول توسط مشتریان است. 

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی

در شرکت‌های هرمی افراد موظف به سرمایه‌گذاری در شرکت و عضوگیری بودند. هیچ محصولی خرید و فروش نمی‌شد و فقط به دنبال اعضای جدید بودند. شرکت‌های هرمی در اغلب کشورهای جهان غیرقانونی هستند. 

مشکلات این نوع بازاریابی

اشباع بازار یکی از مشکلات بزرگ این نوع بازاریابی است. پس از گذشت یک مدت بازاریاب‌ها با افرادی روبه‌رو می‌شوند که یا قبلا عضو شده‌اند یا قبلا به آن‌ها پیشنهاد شده و قبول نکرده‌اند. در این زمان بازاریاب‌ها نمی‌توانند عضوگیری کنند و شرکت با رکود مواجه خواهد شد. 

در اقتصاد قانونی وجود دارد که با افزایش عرضه تقاضا کاهش می‌یابد. در این نوع بازاریابی تعداد بالای فروشندگان به معنای افزایش عرضه محصولات هستند و همین موضوع باعث کاهش تقاضای مردم می‌شود. در نتیجه پس از مدتی هیچ کس محصولات را نمی‌خرد و جلوی رشد شرکت گرفته می‌شود. و زمانی که هرم به حداکثر رشد خود برسد فروشندگان معمولی سودی به دست نمی‌آورند و سرشاخه‌های بزرگ که بسیار اندک هستند سودهای زیادی دریافت می‌کنند. 

حکم شرعی و قانونی

این نوع شرکت‌ها در ایران با مجوز رسمی و قانونی فعالیت می‌کنند؛ اما برخی علمای دین با این نوع بازاریابی به طور کامل موافق نیستند. آن‌ها با آن بخش از سودی که از طریق فروش زیرشاخه‌ها دریافت می‌شود مشکل دارند و آن را چندان درست نمی‌دانند. 

(همچنین بخوانید: چهار عنصر کلیدی در برنامه بازاریابی)

برچسب‌ها: تبلیغاتبازاریابی شبکه‌ایبازاریابیجذب مخاطبشرکت‌های هرمی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.