بازاریابی رابطه‌ای چیست و چگونه می‌توان از آن بهره‌مند شد؟
رابطه و کسب‌وکار؛ ۸

بازاریابی رابطه‌ای چیست و چگونه می‌توان از آن بهره‌مند شد؟

توسط هومن کیا | ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۳:۰۰ | ۷ دقیقه

با تمرکز بر بازاریابی رابطه‌ای، کسب‌وکار خود را متحول کنید.

نوپانا: کسب مشتری همواره از سخت‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار بوده است. جلب توجه مشتریان جدید، ایجاد یک فضای جذاب و قانع‌کننده و در نهایت فروش محصولات به مشتریان جدید، هرکدام به مقدار خیلی زیادی هزینه در بر دارند. از همین‌رو این نوع از بازاریابی، رویکرد سنتی بازاریابی که متمرکز بر افزایش فروش بود را نقض کرده و بر توسعه‌ی یک مدل کاربردی‌تر تمرکز دارد.

اگر بخواهیم تعریف مختصری از بازاریابی‌ رابطه‌ای داشته باشیم، به این صورت است که در این روش تمرکز بر روی یک محصول نیست بلکه بر روی یک کسب‌وکار است. ایجاد حس وفاداری به کسب‌وکار با ارائه خدمات و محصولات باکیفیت جز مهم‌ترین بخش‌های این روش است.

جالب است بدانید که در مقابل این روش، بازاریابی تدافعی را داریم که به دفاع از سهم بازار و حفاظت از مشتریان ارزنده می‌پردازد. به عبارت دیگر، استراتژی‌های دفاعی در تلاش‌اند تا مشتریان کنونی را حفظ و کسب‌وکار خود را با آن‌ها افزایش دهند.

اقدامات لازم جهت بازاریابی رابطه‌ای

تعیین خدمات اصلی برای مشتریان:

 طراحی و ایجاد خدمات اصلی به گونه‌ای است که بتوان بر اساس آن با مشتری رابطه برقرار کرد؛ این در حالی است که اگر خدمات ضعیف باشد، باعث از دست رفتن مشتریان  بالقوه و بالفعل می‌شود.

یک خدمات اصلی ایده‌آل، به واسطه خصوصیات منحصر به فرد در جهت تأمین نیاز مشتریان، آن‌ها را جذب می‌کند و کیفیت محصول و نحوه ارائه آن نیز، تعیین کننده زمان رابطه شما با مشتریان‌تان خواهد بود.

آگاهی بخشیدن به مشتریان از فرآیندهای موجود در کسب‌وکار‌

شما با استفاده‌از بازاریابی محتوایی و آگاه کردن مردم از همه‌ اتفاقاتی که داخل شرکت شما می‌افتد، توانایی این را خواهید داشت که به میزان زیادی در ارتباط با مشتریان‌تان موفق باشید؛ این موفقیت سبب می‌شود تا مشتریان‌تان بازهم از خدمات شما استفاده کنند.

شناخت سلیقه مشتری

با آگاهی از ویژگی‌ها، خصوصیات و انتظارات هر مشتری و به کارگیری آن‌ها در رویارویی با مشتری، خدمات خود را منطبق و سازگار با موقعیت‌های مورد نظر مشتریان عرضه نمایید.

ارائه خدمات جانبی

خدمات جانبی شامل عرضه خدمات اضافی به همراه خدمت اصلی است، به گونه‌ای که آن را از سایر خدمات ارائه شده توسط رقبا متمایز کند. مسئله مهم این است که خدمات جانبی باید از دید مشتری ارزشمند باشند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین ابزار برقراری ارتباط با مشتریان‌تان است. با استفاده از آن، شما نه تنها دانش روز صنعت خود بلکه راهنمایی‌هایی در خصوص استفاده از محصولات‌تان را با مشتریان به اشتراک می‌گذارید، همچنین می‌توانید به سوالات، انتقادات و پیشنهادات آن‌ها گوش داده و به آن‌ها پاسخ دهید.

قیمت‌گذاری

قیمت خدمات باید به گونه‌ای تعیین شود که ایجاد و حفظ روابط بین خریدار و فروشنده را تقویت کند و مشتریان را ترغیب  به خرید بیشتر کند. با بهره گرفتن از روش‌های نوآورانه، تعامل بین خریدار و فروشنده افزایش می‌یابد.

محتوا

محتوا از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است از همین رو تولید محتوای باکیفیت، بهترین راه برای آموزش و آشنایی مشتریان با محصولات شما است.

بهتر است این کار در بستری نظیر وبلاگ صورت پذیرد و در آن ریز به ریز خدمات شرح داده شود. همچنین سعی شود در توضیحات، از محتوای ویدیوئی استفاده شود و در آخر خبرنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی به مشتریان تهیه شود تا آن‌ها را از آخرین اخبار مطلع کند.

بازخورد مشتریان

توجه به خواسته مشتریان از نکات حائز اهمیتی است که نباید فراموش شود. اهمیت دادن به شکایات، انتقادات و نظرات مشتریان مهم‌ترین اصل در ارتباط با مشتری است. زیرا همین موارد می‌تواند بهترین منبع برای توسعه و پیشرفت باشند.

برچسب‌ها: مارکتینگبازاریابیبازاریابی محتواجذب مشتریبازاریابی رابطه‌ایrelationship marketing
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هومن کیا

هومن کیا

هومن کیا، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تولید محتوا و برنامه نویسی را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.