برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت نود و چهارم:
نرخ بازخورد بازاریابی مستقیم
درصد بازخوردی که یک شرکت از کمپین بازاریابی مستقیم خود به دست میآورد را نرخ بازخورد بازاریابی مستقیم میگویند. همچنین تحت عنوان نرخ تکمیل یا نرخ بازگشت نیز شناخته میشود و از طریق فرمول تقسیم تعداد افرادی که به کمپین پاسخ دادهاند بر تعداد ایمیلها و یا نامههای ارسالی به دست میآید و بر حسب درصد محاسبه میشود. برای مثال، اگر ۱۰۰ ایمیل ارسال شود و ۲۵ پاسخ دریافت شود، نرخ بازخورد ۲۵ درصد خواهد بود.
(همچنین بخوانید: نقاط تماس واقعی و طرح تشویقی، ۲ اهرم قدرتمند در برندینگ)
ممیزی عملکرد در خردهفروشی
بهگزارش نوپانا، ارزیابی سیستماتیک مجموع عملکرد یک شرکت در بازار خردهفروشی را ممیزی عملکرد در خردهفروشی مینامند؛ اگرچه تنها میتواند بر بخشهای خاصی از آن متمرکز باشد. یک شرکت برای بررسی و ارزیابی عملکرد خود در بازار خردهفروشی اقدام به ممیزی میکند تا بتواند در آینده تصمیمهای بهتری در رابطه با حضورش در خردهفروشیها بگیرد.
نگهداشت
نگهداشت در کسبوکار به ۲ مورد «تبدیل مشتریان مقطعی به مشتریان وفادار» و دیگری «به توانایی مشتریان در به خاطرآوردن نام تجاری یک برند» گفته میشود. امروزه شرکتها دیگر هزینههای هنگفتی برای جذب مشتریان جدید انجام نمیدهند؛ بلکه از لحاظ اقتصادی برای شرکت بهتر است که به دنبال حفظ مشتریان فعلی خود باشد.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده