ساز‌و‌کار شرکت‌های چندبرندی و چندبخشی چگونه است؟
شروعی برای برندسازی (قسمت هفتادم) ۸

ساز‌و‌کار شرکت‌های چندبرندی و چندبخشی چگونه است؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هفتادم:

راهبرد چندبرندی

به‌گزارش نوپانا، در این راهبرد، یک شرکت به‌جای استفاده از یک برند، از چندین برند مختلف در بازار استفاده می‌کند. هدف این شرکت‌ها از پیش‌ گرفتن این راهبرد، ایجاد رقابت داخلی برای به حداکثر رساندن بهره‌وری منابع، ایجاد تمایز، پوشش‌ دادن بخش‌های مختلف بازار و کسب بهترین نتایج از برند‌های موفق است. برای مثال، برند کد‌بری Cadbury محصولات غذایی (شکلات و شیرینی‌جات) مختلفی را تحت نام‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند؛ همچنین شرکت یونیلور Unilever هم محصولات مختلف شوینده - بهداشتی خود را به همین نحو روانه بازار می‌کند.

راهبرد چندبخشی

با پیش رو گرفتن این راهبرد، شرکت‌ها بخش‌های متفاوت و متمایزی از بازار را پوشش می‌دهند. این شرکت‌ها برای هر کدام از این بخش‌ها، آمیخته بازاریابی متفاوتی عرضه می‌کنند که به آن راهبرد چندبخشی می‌گویند.

نام برند

بخشی از یک برند است که شامل کلمه یا کلمات، حروف یا اعداد می‌شود. زمانی که این عبارت در قالب یک علامت تجاری ثبت می‌شود، نام اصلی یک برند شکل می‌گیرد. نام یک برند باید متناسب با جوهره برند انتخاب شود؛ به گونه‌ای که متمایز از نام دیگر برندها باشد. وجه شباهت میان نام یک برند و برندهای دیگر موجب سردرگمی مخاطب در هنگام انتخاب محصولات و یا خدمات از یک برند می شود.

(همچنین بخوانید: چگونه برند شخصی منحصربه‌فردی در فضای مجازی ایجاد کنیم؟)

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌‌شصت‌ونهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: راهبرد چند بخشیراهبرد چند برندیبرندسازیبرندینگکسب‌وکارنام برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.