انتخاب نام برند‌، گامی تاثیر‌گذار در دنیای برندینگ
شروعی برای برندسازی (قسمت هفتاد‌ویکم) ۸

انتخاب نام برند‌، گامی تاثیر‌گذار در دنیای برندینگ

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هفتادویکم:

اسامی برند‌ها

اسامی برندها بسته به کالا و یا خدمات ارائه‌شده، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

ـ اسامی توصیفی: در این اسامی از کلمات توصیفی مرتبط به حوزه فعالیت استفاده می‌شود. علی‌رغم این‌که این اسامی از مزیت روشن‌سازی حوزه فعالیتشان در تبلیغات خود برخوردار هستند، اما اغلب با مشکل متمایز‌ ساختن خودشان در میان برند‌های دیگر رو‌به‌رو هستند. از سوی دیگر این اسامی به دلیل ماهیت لغوی خود، امکان تعمیم به حوزه‌های دیگر را ندارند. به عنوان مثال می‌توان به بریتیش ایر ویز (British Airways) و پلی‌استیشن (PlayStation) اشاره‌ کرد.

ـ اسامی دلالت‌کننده: نام‌هایی هستند که توصیف‌کننده کالا و خدمات ارائه‌ شده نیستند؛ اما بر ویژگی‌ خاصی دلالت دارند که نشان‌دهنده و تداعی‌ کننده مفهوم خاصی است. این اسامی از توانایی بالاتری نسبت به اسامی توصیفی در حفظ حقوق مالکیت معنوی برند برخوردار هستند و اغلب تمایز بیشتری ایجاد می‌کنند. همچنین این اسامی از پتانسیل تعمیم بالاتری نسبت به دیگر اسامی برخوردارند. به عنوان مثال می‌توان به پاوربوک (PowerBook) و کِرست (Crest) اشاره کرد.

ـ اسامی انتزاعی: این اسامی ارتباط بسیار کم و مبهمی با کالا و خدمات ارائه‌ شده دارند؛ اما می‌توانند در گروه محصولات مشابه، بسیار متمایز باشند. زمانی که این اسامی به شهرت برسند، به بالاترین سطح در حفظ حقوق مالکیت معنوی برند دست می‌یابند. همچنین این نوع از اسامی می‌توانند به توسعه محصولات و خدمات جدید یک برند کمک‌ کنند. به عنوان مثال می‌توان به نام‌ شرکت‌هایی همچون بلک‌بری (BlackBerry) و اورنج (Orange) اشاره‌ کرد.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هفتادم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: شروعی برای برندسازینام برند‌برند‌ینگنام‌گذاری برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.