معادله ارزش مشتری، کسب‌وکار شما را در ذهن مشتریان حک می‌کند
نگرشی نوین بر مشتریان؛ ۸

معادله ارزش مشتری، کسب‌وکار شما را در ذهن مشتریان حک می‌کند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

معادله ارزش مشتری به شما کمک می‌کند تا تمامی جنبه‌های کسب‌وکار خود را بر اساس تجربه مشتریان بررسی کنید و بهبود دهید.

نوپانا: به نظر شما چه چیزی ارزش محسوب می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال راه بسیار ساده‌‌ای وجود دارد. برای درک ارزش، به تجربه خود به عنوان مشتری بیاندیشید. اما هرگز تجربه شخصی خود را اساس و بنیان تصمیم‌گیری حول ارزش قرار ندهید زیرا شما تنها یک نفر هستید و دیدگاه مخصوص خود را دارید.

برای یافتن ارزش، این سوال‌ها را از خود بپرسید:

مردم چگونه تعیین می‌کنند کالایی را بخرند یا خیر؟ 

آنها چه انتظاری از خدماتی که دریافت می‌کنند دارند؟

از دیدگاه مشتریان، تامین‌کننده، راه را برای دریافت خدمات به وسیله آنها هموار نموده است؟ همچنین از دید مشتری قیمت ارائه‌شده منصفانه است؟

خبر خوب این است که فرمولی برای سنجش این ارزش‌ها وجود دارد. معادله ارزش مشتری به شما کمک می‌کند تا تمامی جنبه‌های کار خود را گردآوری کنید و به بررسی آن بپردازید.

به گزارش نوپانا، معادله ارزش مشتری سه رکن اساسی دارد: نتایج، کیفیت فرایند و قیمت و هزینه‌های دسترسی. برای درک بهتر موضوع به بررسی این اصول می‌پردازیم:

نتایج

در یک جمله می‌توان گفت که مشتریان نتایجی را خریداری می‌کنند که برای آنها ارزشمند است. آنها محصول و خدمات را بی دلیل نمی‌خرند. مشتری باک بنزین خود را پر می‌کند زیرا می‌خواهد سفر کند یا مشتری در رستورانی شیک خرید می‌کند زیرا می‌خواهد شبی دل‌انگیز را تجربه کند.

بنابراین تنها نتایج هستند که اهمیت دارند و دیگر هیچ.

کیفیت فرایند

کیفیت، همان فرایند ارائه محصول به مشتری است. کیفیت شامل قابلیت اطمینان، زمان‌بندی و نگرش حرفه‌ای مرتبط با نمایندگان شرکت است.

قیمت و هزینه‌های دسترسی

قیمت تنها یکی از مولفه‌های هزینه‌های نهایی محصول یا خدمات‌رسانی به مشتری است. وقتی مشتریان قیمت را می‌بینند هزینه دسترسی را نیز مد نظر قرار می‌دهند. بنابراین محصول ارزانی که مشتری برای دست‌یابی به آن باید ۵۰ کیلومتر‌ را طی کند ارزشی ندارد.

معادله ارزش مشتری را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

(کیفیت فرآیند + نتایج) تقسیم بر (هزینه‌های دسترسی مشتری + قیمت‌)

(همچنین بخوانید: جذب مشتریان وفادار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌ شماست)

برچسب‌ها: مشتری مداریارزش مشتریمعادله ارزش مشتریکیفیتارزش برندقیمتهزینه دسترسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.