مدیریت کیفیت؛ پیش‌نیاز ضروری جلب رضایت مشتریان
چگونه از کیفیت محصولات خود اطمینان حاصل کنیم؟/ قسمت اول ۸

مدیریت کیفیت؛ پیش‌نیاز ضروری جلب رضایت مشتریان

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

مدیریت کیفیت، مفهوم مهمی در زمینه تولید و خدمات است که در فرایندهای آن، بر کیفیت محصول نظارت می‌شود تا محصول نهایی مطابق با طرح اولیه و نیازهای مشتری باشد.

نوپانا: مدیریت کیفیت یک مفهوم نسبتا جدید در زمینه تولید و خدمات است که از ابتدای قرن بیستم به آن پرداخته شده است. در این فرایند، بر کیفیت محصول نظارت می‌شود تا محصول نهایی مطابق با طرح اولیه و نیازهای مشتری باشد. البته این نظارت تنها تا ساخت محصول نیست و خدمات پس از فروش را نیز شامل می‌شود.

در ادامه قصد داریم برخی اصول مدیریت کیفیت را بررسی کنیم.

قسمت اول:

تمرکز بر مشتری

به گزارش نوپانا، هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و وظیفه دارد نیازهای مشتریان خود را برآورده کند؛ پس سازمان باید برای این کار برنامه‌ریزی و تلاش کافی داشته باشد. این اصل، سود و سهام سازمان در بازار را افزایش می‌دهد. قطعا اگر مشتری متوجه این موضوع شود که نیازهایش برای شما مهم است و برای حل آن‌ها تلاش می کنید، به سازمان شما وفادار می‌شود و این موضوع به بقای سازمان شما در تجارت کمک می‌کند. همچنین با این اصل می‌توانید از منابع سازمان به شکل درست و بهینه استفاده کنید.

راهبری

مدیر سازمان که راهبری آن را بر عهده دارد، باید سازمان و اهداف سازمانی را به صورت کاملا یکپارچه در بیاورد. مدیر سازمان با مهارت راهبری خود، انگیزه لازم در کارمندان را به وجود می‌آورد. همچنین راهبر باید بتواند تعامل را در بخش‌های مختلف سازمان برقرار کند.

مشارکت کارکنان

کارکنان برای سازمان بسیار مهم هستند و مهارت‌های آنان برای سازمان یک امتیاز محسوب می‌شود. تعهد و مشارکت کارکنان، در پیشبرد اهداف سازمان خلاقیت به وجود می‌آورد. با اجرای این اصل کارکنان اهمیت خود در سازمان را درک می‌کنند و محدودیت‌های عملکرد خود را شناسایی می کنند. همچنین کارکنان در می‌یابند که باید برای عملکرد خود پاسخگو باشند.

رویکرد فرایندی

زمانی که فعالیت‌ها در سازمان به صورت فرایندی مدیریت شوند، اثربخشی بهتری خواهند داشت. رویکرد فرایندی هزینه کمتر، چرخه زمانی کوتاه‌تر یک عملیات و نتایج بهتر برای سازمان به ارمغان می‌آورد.

(همچنین بخوانید: چگونه خدمات مشتری‌پسند ارائه دهیم؟)

برچسب‌ها: کیفیتمدیریت کیفیتمشتری‌مداریراهبری کسب‌وکارکارمندانرویکرد فرایندی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.