خانه‌های هوشمند؛ فناوری بکر آینده
با موج جدید فناوری همراه شوید؛ ۸

خانه‌های هوشمند؛ فناوری بکر آینده

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۱۷:۰۰ | ۵ دقیقه

در آینده خانه‌های هوشمند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ما ایفا می‌کنند؛ اما ورود کارآفرینان به این حوزه فناورانه چه چالش‌هایی به همراه دارد؟

نوپانا: خانه‌های هوشمند، فضاهای امن و سالمی برای زندگی آینده فراهم خواهند کرد. خانه‌هایی که منطق دارند و شرایط محیطی مختلف را درک می‌کنند و متناسب با شرایطی که در آن به سر می‌برند، تصمیم‌گیری‌هایی با هدف بهبود سبک زندگی افراد انجام می‌دهند.

برای ساختن چنین‌ خانه‌هایی زیرساخت‌های فنی فراوانی نیاز است و پیروی آن ورود به چنین حوزه‌ای با چالش‌های فراوانی همراه خواهد بود که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

موج فناوری

در سال‌های اخیر، تغییر نقش فناوری در زندگی روزمره ما انسان‌ها بسیار دیده می‌شود. با گسترش فناوری‌هایی نظیر تلفن‌های هوشمند،‌ تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی، در عصر حاضر انسان‌ها از دستگاه‌های پچیده و بزرگ گذشته فاصله بسیار زیادی گرفته‌اند و بیشتر کار‌های خود را به کامپیوتر‌ها و هوش مصنوعی سپرده‌اند. حال وقت‌ آن رسیده است که گام بلند دیگری برداشته شود و مدیریت خانه‌های خود را نیز به دستیار‌های کامپیوتری واگذار کنیم تا زمان بیشتری برای انجام کار‌های شخصی داشته باشیم و همچنین به خانه‌های خود اجازه دهیم تا سطح سلامت و کیفیت زندگی ما را پایش و تحلیل کنند تا بتوانیم آن را بهبود دهیم.

خانه‌های هوشمند

خانه هوشمند خانه‌ای امن و راحت است؛ به این معنا که امنیت داده‌ها، مراقبت‌های پزشکی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و راحتی بیشتری را در این خانه‌ها تجربه خواهیم کرد.

باید توجه داشت که این نیازها چالش‌های فراوانی را در مسیر کار آفرینان این حوزه قرار خواهند داد.

چالش‌ها

در آینده نزدیک، این خانه‌ها به سنسورهای متعددی مجهز خواهند شد؛ سنسورهایی که سلامت و امنیت ما را پایش می‌کنند؛ مانند دوربین‌ها، حسگرهای گازی، حسگرهای علایم حیاتی و از این قبیل تجهیزات. باید این را نیز در نظر گرفت که مردم خاطره خوشی از هک شدن وب‌کم‌هایشان ندارند و حس عدم امنیت، بزرگ‌ترین چالش پیش روی کارآفرینان این حوزه است.

چالش بعدی، ترافیک در خطوط ارسال داده است. شبکه خانگی باید طوری طراحی شود که با کمترین نرخ ارسال داده، پایدار و فعال باقی بماند. همچنین داده‌ای از دست نرود و تمامی داده‌ها در محلی جهت پردازش ذخیره‌سازی شوند. طراحی چنین شبکه و پایگاه داده‌ای کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است.

چالش بعدی که کارآفرینان این حوزه پیش رو دارند، هزینه‌های بالای طراحی و ساخت این سیستم‌ها است. به خاطر داشته باشیم وسیله‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی به لطف قیمت‌های نسبتا پایین فراگیر شده‌اند و برای فراگیر کردن این تکنولوژی در جامعه باید به‌نحوی هزینه‌های تمام شده برای طراحی و تولید این محصول را کاهش داد.

روزی خانه‌های هوشمند نیز مانند تمامی ابزارهای هوشمندی که در حال‌ حاضر در کنار ما هستند فراگیر خواهند شد. در این میان بیشترین سوددهی به کارآفرینان و توسعه‌دهندگان این حوزه خواهد رسید.

(همچنین بخوانید: لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟)

برچسب‌ها: خانه‌های آیندهآیندهفناوریتکنولوژیSmart homeخانه هوشمند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.