لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟
خانه‌ای برای فردا؛ قسمت دوم ۸

لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

شرکت‌های فناوری آغاز به ساخت دستگاه‌هایی کرده‌اند که به صورت هماهنگ و هوشمند، جزئی از خانه‌های ما خواهند شد.

نوپانا: در مقایسه با صنایع دیگر، تردیدی نیست که صنعت مبلمان و لوازم منزل یکی از ایستاترین صنایع بوده است. در حالیکه سبک‌‌‌های مختلف این صنعت، با گذشت زمان و مطابق با سلیقه روز، به‌طور محسوسی تغییر می‌کنند، شکل و فرم لوازم خانه برای قرن‌هاست که بدون تغییر مانده‌اند. حتی اینطور به نظر می‌رسد که تا کنون فرم اثاثیه منزل و مبلما‌ن‌، به‌رغم پیشرفت فناوری (به استثنای فرایند تولیدشان) نسبتا دست نخورده مانده‌اند. اما در نهایت، امروزه، مرزهای میان تکنولوژی و لوازم منزل به تدریج کم‌رنگ شده، به گونه‌ای که خانه‌های امروزی، با نیازها و سبک زندگی در حال رشد ما هماهنگ‌‌تر هستند.

در قسمت پیشین این مطلب، به بررسی موضوع فناوری نامرئی در این زمینه پرداختیم. در ادامه، از زبان دومینیک هریسون، مدیر کارخانه فورسایت (Foresight) و مشاور بخش تحلیل بازار در لندن، پیشرفت‌های حوزه شخصی‌سازی انبوه را بررسی می‌کنیم.

شخصی‌سازی انبوه

به گزارش نوپانا، دومینیک هریسون می‌گوید: «آینده جایی است که سفارشی‌سازی انبوه عملی می‌شود. به لطف تکنولوژی‌های جدید و بهبود شیوه‌های تولید مانند چاپ سه‌بعدی، شما می‌توانید فضاهای بسیار شخصی تولید کنید.»

نوآوری‌هایی چون هولولنز مایکروسافت (Microsoft HoloLens) - از دستگاه‌های واقعیت افزوده که شما را قادر می‌سازد با محتوای دیجیتالی ارتباط برقرار کنید - می‌توانند راه و روش خرید لوازم منزل را برای همیشه تغییر دهند.

هریسون در ادامه توضیح می‌دهد: «شما به زودی قادر خواهید بود با استفاده از هدست هولولنز مایکروسافت و فناوری واقعیت افزوده، پیش‌نمایشی سه‌بعدی از لوازم خانگی که قصد خریدش را دارید را در فضای خانه خود قرار داده، سپس با استفاده از دستان خود آن را بچرخانید یا حرکت دهید.»

حتی شاید یک روز قادر به لمس و احساس کردن تار و پود پارچه‌ها در خانه‌هایمان نیز باشیم. به لطف نوآوری‌های اخیر جهان در زمینه بازخوردهای لمسی، فعالیت‌هایی با هدف بهبود این بازخوردها از طریق رابط‌ها و خطوط اتصال، در حال انجام است. در این خصوص می‌توان تکنولوژی لمسی ـ پوشیدنی رول (Disney REVEL) را مثال زد.  با استفاده از این تکنولوژی، وقتی سطح یک شیء را لمس می‌کنید، سیگنال‌های الکتریکی کوچک می‌توانند حس لمس یک سطح خاص مثل پوست خز حیوان یا پوست انسان را بازسازی کنند. هریسون می‌گوید: «این تکنولوژی می‌تواند روی چوبی که برای میز خانه‌تان و یا جنس تاروپودی که برای فرش خود انتخاب کرده‌اید، تاثیر بگذارد. به جای بازدید از یک نمایشگاه و یا روش‌های معمول سفارش آنلاین که در حال حاضر غالبا انجام می‌دهیم، ما قادر خواهیم بود لوازم منزل متناسب با فضای خانه خود را جست‌وجو کرده و حتی آنها را پیش از خرید لمس کنیم.»

شخصی‌سازی انبوه در حال حاضر با استفاده از اپلیکیشن‌هایی چون تایلک (Tylk) عملی شده است. اپلیکیشن‌هایی که به شما امکان می‌دهند طرح مبلمان متناسب با فضا و نیاز خاص خود را سفارش دهید.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه چاپ سه‌بعدی بیانگر این است که شخصی‌سازی در آینده به یک اصل تبدیل می‌شود. از جمله آخرین تجربیات در این زمینه می‌توان آزمایش صندلی واکسل ۱ (Voxel 1.0) که توسط مانوئل گارسیا (Manuel Jiménez Garcia) و گیلز رستین (Gilles Retsin) و گروهی از مدرسه معماری بارتلت (Bartlett) در لندن طراحی شده است را مثال زد که با استفاده از نرم‌افزارهای جدید ساخته شده است. نرم‌افزارهایی که اشیا را با استفاده از یک رشته پیوسته از مواد ایجاد می‌کند تا با ساختاری وب‌مانند، کارایی بهتر و پیچیده‌تر داشته باشند.

(همچنین بخوانید: انقلاب چاپگرهای سه‌بعدی در ساختمان‌سازی)

برچسب‌ها: تکنولوژیآیندهخانه‌های آیندهSmart homeفناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.