سفری ماجراجویانه از ایده تا اجرای استارت‌آپ
قسمت اول؛ ۸

سفری ماجراجویانه از ایده تا اجرای استارت‌آپ

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۱:۱۰ | ۹ دقیقه

اجرای موفق ایده‌های استارت‌آپی، به روش‌ها و اصول خاصی نیازمند است. این مطلب نقشه راه شما در این سفر ماجراجویانه است.

نوپانا: این روزها راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه چندان آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. کارآفرینی نیاز به زمان، تلاش و منابع گوناگون دارد و عدم توجه به این موارد است که سبب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌شود.

اگر استارت‌آپی بخواهد موفق باشد، به برنامه ریزی مناسب نیاز دارد. مراحل پنج‌گانه زیر، به راه‌‌اندازی موفق یک کسب‌وکار، کمک خواهد کرد.

قسمت اول:

۱. ایده‌ای خلاقانه برای کسب‌وکار

برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق، نیازمند یک ایده تجاری خلاقانه هستید. البته این ایده باید بازار آماده و مشتری‌های بالقوه داشته باشد تا توازنی سودآور برقرار شود. اگر برای محصولات و خدمات شما تقاضا وجود نداشته باشد، کسب‌وکار شما قطعا با شکست مواجه خواهد شد.   

شاید بهتر باشد وقت خود را برای جست‌وجوی ایده‌های صرفا جدید تولیدی که بازاری برای آن نیست، هدر ندهید. در عوض، ایده‌های موجود را انتخاب کنید و آنها را به شیوه‌هایی متفاوت ارائه دهید. کارآفرینان همیشه نوآور نیستند، بلکه افراد مبتکری هستند که ایده‌های قدیمی را به‌گونه‌ای متفاوت اجرا می‌کنند.

به عنوان مثال «سام والتون»؛ موسس شرکت وال‌مارت (Wal-Mart) چیزی مشابه با آنچه که در هر فروشگاهی موجود بود را تولید کرد و به فروش رساند؛ اما شیوه متفاوتی را برای ارائه محصولاتش انتخاب کرد که باعث موفقیت کسب‌وکارش شد.

زمانی که در حال انتخاب ایده مناسب هستید، همزمان طرح کسب‌وکار (business plan) خود را نیز  طراحی کنید.

در آغاز راه‌اندازی کسب‌وکار خود از این موارد اطمینان حاصل کنید:

ایده شما مشکلی را حل می‌کند

مردم تنها زمانی به شما پول پرداخت می‌کنند که محصولات یا خدمات شما مشکلات آنها را حل کند. ایده‌ای موفق است که توانایی حل مشکلات مخاطبان مورد نظرش را داشته باشد.

ایده شما باید مزایایی داشته باشد

پیش از راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود، باید مزایا و ویژگی‌های سودمند محصولات و خدمات خود را شناسایی کنید. این امر نشان می‌دهد که محصول شما در پاسخگویی به کدام نیاز جامعه تولید می‌شود.

ارزش‌ افزوده ایده شما چیست؟

اگر ایده خدمات یا محصولات تولیدی شما، در بازار وجود دارد، ارزش‌ افزوده ایده شما چیست؟ اگر ارزش‌ افزوده‌ای ندارید بهتر است ایده خود را تغییر دهید.

منابع مورد نیاز برای آغاز کسب‌وکار

در ابتدای راه از این مسئله اطمینان حاصل کنید که منابع کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مورد نظر خود را دارید. مهم‌ترین این منابع پول و زمان است.

توجه به وسعت و گنجایش بازار

چه تعداد از مردم امکان بهره‌مندی از مزایای کسب‌و‌کار شما را دارند و چه تعداد از آنها آمادگی هزینه برای تهیه محصولات و خدمات شما را خواهند داشت؟ این نکته شما را در درک صحیح مفهوم اکوسیستم کسب‌و‌کار در بازار کمک خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: همه‌چیز درباره «استارت‌آپ»؛ این آشنای غریب!)

۲. به‌ تنهایی وارد میدان کسب‌وکار نشوید

سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و بزرگ در استارت‌آپ‌ها نیازمند یک تیم مالی قوی است. بنابراین اگر افراد توانا را برای این تیم پیدا نکنید، اجرای ایده کسب‌و‌کارتان عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

در این میان، فارغ از حمایت‌های مالی، هماهنگی و همکاری با افراد گوناگون، مزایای بسیاری برای شما دارد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تنوع توانمندی‌ها

طبیعتا هیچ‌کس به تنهایی تمام مهارت‌های لازم جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار را ندارد. وجود افراد با توانمندی‌های مختلف سبب می‌شود تا شما نیز از مهارت‌های سودمند آنها بیاموزید. به این ترتیب روند انجام کارها سریع‌تر شده و کسب‌و‌کار شما نیز با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

شراکت در سود و زیان

از آنجایی که استارت‌آپ شما یک کسب‌وکار نوپاست، شما و همکارانتان مشترکا متعهد به موفقیت آن هستید. این تعهد شامل سهیم شدن در سود و زیان کار هم می‌شود. حتی گاهی ناگزیر خواهید بود تمام درآمد ماهیانه خود را صرف پیشرفت بیشتر کسب‌و‌کار کنید؛ بنابراین اگر به تنهایی وارد این کار شوید احتمالا زیان خواهید دید.

اوقات فراغت

با وجود همکارانی قابل اعتماد، به راحتی می‌توانید بدون تعطیل کردن کسب‌وکار خود، برای استراحت به تعطیلات بروید. در این صورت شما از نبودن در محل کار برای رسیدگی به امور، احساس نگرانی نخواهید کرد. همکاران شما می‌توانند به جای شما به کارها رسیدگی کنند.

تصمیم‌گیری

در هنگام تصمیم‌گیری، همکاران شما کمک خواهند کرد تا شما مسائل را از چشم‌اندازها و ابعاد گوناگون بررسی کنید. در این صورت می‌توانید ایده‌های مختلف را با هم ادغام کنید و هر چه بیشتر به رشد و توسعه سهامی کسب‌وکار خود کمک کنید.

پشتیبانی

شاید هیچ چیز همانند داشتن پشتیبان در مواقعی که احساس ضعف می‌کنید، کارساز نباشد. همکار یا همکاران شما در مواقع حساس حامی شما خواهند بود و با حمایت و پشتیبانی از شما سبب خواهند شد تا هر چه بیشتر روی موارد مختلف تمرکز داشته باشید و امور را به نحو احسن در کنترل خود بگیرید.

ادامه این مطلب را در قسمت بعد بخوانید. 

(همچنین بخوانید: ۷ درس مهم از یک استارت‌آپ شکست‌خورده)

برچسب‌ها: خلاقیتایدهبازارموفقیت Ideasراه‌اندازی استارت‌آپاستارت‌آپاستارتاپکسب‌و‌کارstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.