وسایل مورد نیاز کسب‌وکار را بخریم یا اجاره کنیم؟
دو گزینه مهم در تامین تجهیزات؛ ۸

وسایل مورد نیاز کسب‌وکار را بخریم یا اجاره کنیم؟

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

از اقدامات مهم برای شروع یک استارت‌آپ، تامین وسایل مورد نیاز کسب‌وکار است؛ اما با توجه به گزینه‌های مختلف مالی، کدام تصمیم در این زمینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ خرید یا اجاره؟

نوپانا: وقتی به وسایلی برای کسب‌وکار خود نیاز دارید، اوضاع معمولا این‌گونه پیش می‌رود: یا خودتان وسایل را می‌خرید و سرمایه‌ای جذب می‌کنید که به مرور زمان ملزم به پس دادن آن هستید و زمانی‌ که سرمایه پس داده شد، وسایل مال خودتان می‌شود که بعدها نیز می‌توانید آنها را فروخته یا باز هم استفاده کنید؛ و یا در مقابل، شما می‌توانید وسایل را اجاره کنید. معمولا با پیش‌پرداخت مشخصی  یک قرارداد اجاره امضا می‌کنید و بعد از آن ماهانه مبلغی را به عنوان اجاره‌بهای وسایل پرداخت می‌کنید. وقتی زمان اجاره تمام شد، می‌توانید وسایل را به صاحب آن برگردانید و یا طبق قراردادی که داشتید، زمان اجاره‌ آنها را تمدید کنید.

خیلی‌ها اجاره را ترجیح می‌دهند، چرا که دسترسی به وسایل جدید و به‌روز از این طریق راحت‌تر است. در پایان دوره اجاره هم تنها کافیست وسایلی را که قدیمی‌شده است به صاحبش برگردانده و قراردادی تازه برای مدل‌های جدیدتر ببندید. از نظر این افراد، اجاره‌ وسایل باعث می‌شود که دچار دردسر خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم نشوید، چرا که هزینه‌ پرداخت‌شده برای اجاره، ارزش افزوده‌ احتمالی در پایان مدت اجاره را هم در بر می‌گیرد.

با این حال، از منظر مالی، سوال مهم‌ این است که خرید یا اجاره‌ وسایل، چه شرایطی دارد؟ در ادامه بررسی می‌کنیم:

مناسب‌ترین گزینه

اجاره، یک روش محبوب برای تهیه‌ وسایل مورد نیاز کسب‌وکار است. با این‌که روش پرداختی آن جذاب به نظر می‌آید، ولی شاید همیشه بهترین گزینه در مقابل خرید فوری وسایل به شکل اقساطی و با نرخ بهره‌ اندک نباشد. با در نظر گرفتن فاکتورهای زیر، تاثیر مالی هزینه‌های اولیه، نرخ سود و ارزش باقیمانده در پایان دوره اجاره را با خرید مقایسه کنید.

پیش‌فرض‌های کلی

ـ قیمت خرید

ـ پیش‌پرداخت

ـ مالیات بر هزینه

ـ اقساط

ـ ارزش بازاری وسیله در پایان دوران اجاره

اجاره

ـ نرخ سالانه به درصد

ـ سایر هزینه‌های اولیه (در پیش‌پرداخت محاسبه نمی‌شود.)

خرید

ـ نرخ سالانه‌ وام به درصد

ـ اقساط وام

ـ سایر هزینه‌ها (تامین‌شده با وام)

به‌عنوان مثال فرض کنید قصد خرید وسیله‌ای به ارزش ۴۰ میلیون تومان را دارید. شما می‌توانید یک وام ۳۶ ماهه با نرخ ۶ درصد برای خرید آن بگیرید و یا آن وسیله را به مدت ۳۶ ماه اجاره کنید و ماهانه حدود یک میلیون تومان حق اجاره آن را بپردازید. در پایان این دوره‌ ۳۶ ماهه، ارزش وسیله برابر با هفت میلیون تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن این محاسبات متوجه می‌شویم که خرید، گزینه‌ بهتری است. وام، ماهانه یک میلیون و اندی قسط روی دست شما می‌گذارد که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ اجاره بیشتر است. در مقابل، در پایان دوره‌ ۳۶ ماهه، با همین وام شما یک وسیله‌ هفت میلیون تومانی در اختیار دارید. این مبلغ بیشتر از هفت میلیونی است که بابت قسط وام بیشتر از اجاره پرداخت می‌کنید؛ اما باز هم این مثال نشان می‌دهد که پیش‌فرض‌های شما بسیار مهم هستند. اجاره به این معناست که ارزش باقیمانده در پایان دوره همان هفت میلیون تومان است و دیگر مهم نیست با این مبلغ بتوان همان وسیله را در بازار پیدا کرد یا نه. در مقابل، اگر وسیله را بخرید، باید در پایان دوره، آن را به هفت میلیون تومان پول نقد تبدیل کنید. اگر آن را شش میلیون تومان هم بفروشید، ضرر کرده‌اید و همان بهتر که از اول وسیله را اجاره کنید.

تصمیم هوشمندانه

سوالی که زمان تهیه‌ لوازم مورد نیاز باید از خود بپرسید، این است که ارزش باقیمانده‌ وسیله در نهایت آنقدری هست که اضافه اجاره در طول زمان را جبران کند یا نه و اینکه ترجیح می‌دهید پس از پایان دوره وسیله مال خودتان شود یا آن را بفروشید و یک مدل جدیدتر بخرید؟

بهترین تصمیم در مورد این‌ که وسیله را بخرید یا اجاره کنید در نهایت بستگی به این دارد که چطور به سوالات گفته شده جواب دهید. علاوه‌بر جنبه‌ مالی مسئله و اهمیت آن، یادتان باشد که جنبه‌های غیرمالی هم مهم هستند و گاهی در فرایند تصمیم‌گیری شما اثر بیشتری خواهند داشت.

برچسب‌ها: کسب‌وکاراجارهخریدمالیات بر هزینهپیش‌پرداختاقساطمنابع مالیهزینه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.