راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین موفق را از کجا شروع کنیم؟
روش‌های موفقیت‌آمیز راه‌اندازی کسب‌وکار در بستر اینترنت؛ ۷

راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین موفق را از کجا شروع کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۱:۰۰ | ۸ دقیقه

در عرصه کارآفرینی دیجیتال بدون آن که نمونه‌های موفق را مطالعه و ارزیابی کرده باشید، نمی‌توانید به ایده‌ها و روش‌های موفقیت‌آمیزی دست یابید.

نوپانا به نقل از روزیاتو: اگر قصد حضور در عرصه استارت‌آپ‌های ایرانی در بستر فضای مجازی را دارید، توصیه می‌کنیم حداقل تاریخچه کسب‌وکار برترین و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا و ایران را مطالعه کنید و از آنها الهام بگیرید.

شما در عرصه کارآفرینی دیجیتال بدون آن که نمونه‌های موفق را مطالعه و ارزیابی کرده باشید، نمی‌توانید به ایده‌ها و روش‌های موفقیت‌آمیزی دست یابید. روند شکل‌گیری، طراحی، هدایت، تجاری‌سازی و توسعه برند پیشتازان کسب‌وکار آنلاین در جهان، تجربه‌های مفید و اثربخشی را در اختیار شما قرار می‌دهد که زمینه را برای پختگی فکر و افزایش جسارت و دانش شما در این عرصه فراهم می‌کند.

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین را در سر دارید، اول مشخص کنید که شروع کسب‌وکار شما از طریق چه ابزاری، تاثیرگذارتر خواهد بود؟

هرگز کارها را بر اساس نتایج آنها قضاوت نکنید. این را بدانید که ریسک و عدم قطعیت، برای همه وجود دارد. پس سعی کنید، با درک درستی از شرایط موجود و نیاز سنجی مناسب از مخاطبان، محصولی ارائه کنید که حرف جدیدی داشته و خلاقیت شما، در آن مشهود باشد.

اگر شما بخواهید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نسبت به تامین سرمایه کسب‌وکار جدید خود استفاده کنید، نخستین پرسشی که از شما می‌شود این است که ایده شما، چه میزان خلاقانه و نوآور است و می‌تواند فرصت آفرین و برای مخاطب جذاب باشد؟

شما باید بتوانید با نیازسنجی دقیق و تلفیق آن با ایده‌های خلاقانه، بر اساس برنامه‌ای بلندمدت، طرحی را آماده کنید که ترغیب‌کننده مخاطب و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای مشارکت در این ایده استارت‌آپی باشد.

شما باید پیش از راه‌اندازی استارت‌آپ، قوانین کسب‌وکار سنتی و مجازی کشور و الزامات آن را به‌خوبی بشناسید و با آن در تعامل باشید. مثلا اگر شما قصد راه‌اندازی نرم‌افزاری برای اطلاع‌رسانی دارویی دارید، احتمالا اخذ مجوز از وزارت بهداشت، لازم خواهد بود. یا اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه الکترونیک را دارید، کسب نماد اعتبار الکترونیکی کسب‌و‌کار (E-NAMAD) ضروری است.

بنابراین، توجه داشته باشید که طرح تجاری شما باید با قوانین جاری کشور هم‌راستا باشد تا پس از راه‌اندازی محصول، عرضه آن در جامعه مجازی کشورمان، با محدودیت و چالش‌های اطلاعاتی، امنیتی و کاربردی مواجه نشود.

تجربه‌های کارآفرینان دیجیتالی ایرانی را مطالعه کنید و از روش کسب‌وکار آنها آگاه شوید. فرهنگ صبوری و نگاه بلندمدت و حرکت مانند مدیر یک پروژه را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشید.

تا حد امکان به دنبال ایده‌های خلاقانه باشید. البته این‌گونه ایده‌ها، یک‌شبه به ذهن خطور نمی‌کنند. با تحلیل‌های درست و انرژی مثبت، به فکر راهکارهایی برای تامین نیازهای روزانه مخاطبان باشید. هر‌اندازه شم مخاطب‌شناسی خوبی داشته باشید، ایده‌های خلاق و طلایی بیشتری به ذهنتان می‌رسد.  

جذابیت‌های ظاهری، برای موفقیت یک استارت‌آپ کافی نیست؛ شرط لازم، طرح و ایده خلاقانه است.

هر استارت‌آپی باید بهینه‌سازی خوبی در موتورهای جست‌وجو (SEO) داشته باشد؛ چرا که بیش از ۴۰ درصد مراجعات به سایت‌های اینترنتی از طریق موتورهای جست‌وجو صورت می‌گیرد؛ پس در زمینه راه‌اندازی یک سایت بخش عمده‌ای از توان شما باید متمرکز بر معرفی بهینه صفحات سایتتان به موتورهای جست‌وجو باشد.

استارت‌آپ‌های موفق توسط تیمی خلاق، با انگیزه و آینده‌نگر راه‌اندازی و هدایت می‌شوند؛ بنابراین برنامه‌نویسی خوب و پول کافی، لزوما موفقیت کاری را در فضای مجازی تضمین نمی‌کنند.

یکی از هنرهای استارت‌آپ‌های موفق، استفاده از افرادی خبره در عرصه‌های مختلف کسب‌وکار است که هر یک در زمینه کاری خود، تجربه لازم و آمادگی مشارکت را دارند. برای شروع یک استارت‌آپ، گروهی فکر کنید و تصمیم بگیرید تا فرهنگ کار تیمی، زمینه موفقیت‌های بیشتر در آینده را برایتان به ارمغان آورد.

گفتنی است که استارت‌آپ در فضای وب، تاریخ انقضا ندارد. شاید در برهه‌ای از زمان، مخاطبان به سمت شیوه‌ها و خدمات جدیدی بروند، اما همواره زمینه برای توسعه محصولات و خدمات شما وجود دارد و نیاز به حذف استارت‌آپ نیست.

یک استارت‌آپ موفق، باید بستری خوب برای ارائه و به اشتراک گذاشتن نظرات و طرح‌های دیگران نیز باشد. فرقی نمی‌کند که وب‌سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؛ مهم آن است که کاربران شما بتوانند از آن، برای تبادل ایده و نظر و مسائلی از این دست استفاده کنند و همواره خود را نیازمند مراجعه به سرویس شما بدانند.

(همچنین بخوانید: ۶۳ ایده نوآورانه برای راه‌اندازی کسب‌وکار پرسود با کمترین هزینه)

برچسب‌ها: کارآفرینیتوسعه برندایده خلاقانهاستارتاپکسب‌وکارهای اینترنتیکسب‌وکار آنلاینایدهonline business
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.