دوربین هوشمندی که حواسش به همه چیز هست
امنیت، به لطف هوش مصنوعی؛ ۸

دوربین هوشمندی که حواسش به همه چیز هست

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

دوربین هوشمند نست‌کم‌آی‌کیو (Nest Cam IQ)، با قابلیت تشخیص افراد غریبه، امنیت خانه شما را تضمین می‌کند.

نوپانا: نست‌کم‌آی‌کیو (Nest Cam IQ)، یک دوربین امنیتی با کیفیت تصویربرداری 4k است که قابلیت تشخیص چهره افراد را دارد. این دوربین، آخرین محصول شرکت خانه هوشمند آلفابت (Alphabet) است.

به گفته سازندگان، نست‌کم‌آی‌کیو نسبت به دوربین‌های هم‌رده خود باهوش‌تر است. این دوربین با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پردازش تصویر، می‌تواند چهره‌ افراد خانواده را بشناسد. نست‌کم‌آی‌کیو به کمک این قابلیت، غریبه‌ها را تشخیص داده و رفتار شخص را تحت نظر می‌گیرد. این دوربین هوشمند حتی می‌تواند افراد را از الگوی راه ‌رفتن آنها نیز شناسایی کند.

نست‌کم‌آیکیو درکنار هوش بصری خود، به سیستم پردازش صوت نیز مجهز است و از طریق رهگیری صدا، نوع فعالیت‌های مختلف را شناسایی می‌کند تا بتواند موارد مشکوک را تشخیص دهد.

تنها مشکل این دوربین، حساسیت بیش از حد آن است که باعث می‌شود گاهی به مواردی مانند تحرک حیوان خانگی و یا بازتاب نور از پنجره و شیئی براق نیز مشکوک شود! این موارد برای محصولی با ادعای هوشمندی بالا، کمی ناخوشایند است. شرکت سازنده، در نسخه بعدی این دستگاه، قابلیت تمایز حیوانات خانگی از انسان‌ها را به این دوربین اضافه می‌کند؛ البته مزیت چنین حساسیت بالایی این است که نست‌کم‌آی‌کیو هیچ‌گاه ورود یک فرد غریبه را نادیده نمی‌گیرد.

با گذشت زمان، تشخیص چهره افراد خانواده توسط این دوربین، دقیق‌تر انجام می‌شود. نست‌کم‌آی‌کیو، امکانات عالی دیگری از جمله یک میکروفون قوی و اسپیکر و قابلیت ادغام با دیگر وسایل هوشمند خانه را نیز دارد.

پردازشگر قوی نست‌کم‌آی‌کیو می‌تواند امکانات نرم‌افزاری پیشرفته‌ای را پشتیبانی کند. همچنین شرکت سازنده در نظر دارد امکانات بیشتری به دوربین اضافه کرده و مشکلات آن را تا حد زیادی برطرف کند.

با وجود مشکلاتی که در زمینه تشخیص هوشمند وجود دارد، نست‌کم‌آی‌کیو هنوز هم یکی از بهترین دوربین‌های امنیتی است.

(همچنین بخوانید: الگوریتم امنیتی غیرقابل هک شدن)

برچسب‌ها: IOTNest Cam IQامنیتهوش‌مصنوعیپردازش صوتپردازش تصویرفناوریتکنولوژیAIimage processingmachine learningAlphabetآلفابت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.