۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید
قسمت دوم ۸

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۱۲:۱۵ | ۷ دقیقه

در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

نوپانا: مصاحبه استخدامی همیشه یک چالش مهم در مسیر شغلی افراد جویای کار است. نحوه پاسخ دادن به سوالات، صحبت‌هایی که باید یا نباید گفته شود و دیگر موارد مرتبط با این گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز، آینده شغلی شما را مشخص می‌کنند.

آمادگی شما قبل از مصاحبه استخدامی بسیار مهم است. بهتر است از قبل با نوع سوالات و نحوه پاسخ به آنها آشنا باشید؛ بنابراین، در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

قسمت دوم:

۶. در بهترین روز کاری‌ که تاکنون داشته‌اید، چه کاری انجام دادهاید؟

ریچارد فلونی (Richard Feloni)، مدیر داخلی، در گفت‌وگویی درباره میراندا کالینووسکی (Miranda Kalinowski) مسئول استخدام شرکت فیسبوک، روش چگونگی استخدام استعدادهای برتر در این شرکت را شرح داده است. فلونی گفت: «او و لوری گلر (Lori Goler)، معاون نیروی انسانی رئیس‌جمهور، این سوال را می‌پرسند تا بتوانند افراد توانمند را پیدا کنند.»

فلونی ادامه می‌دهد: « آنها می‌خواهند بفهمند فرد به چیزی تمایل دارد واگر این تمایل مناسب فیسبوک است، او را انتخاب کنند.»

۷. آخرین لباسی که در محیط کار بر تن داشتید چه بود؟

مهم نیست چه لباسی داشتید اما چرا آن را پوشیدید؟ ارزش اصلی سوالی که واربی پارکر (Warby Parker) می‌پرسد تزریق روحیه شور و نشاط در کار و شادابی و سرزندگی در افراد جویای کار است. آنها ممکن است یک شانس واقعی برای گرفتن شغل در آنجا داشته باشند.

دیوید گیلوبا (David Giloba)، موسس و مدیرعامل، به آیریس منصور (Iris Mansour) در کوارتز(Quartz) می‌گوید: «ما افرادی را پیدا می‌کنیم که محیط کاری خود را به‌راحتی بانشاط می‌سازند. اگر ما متخصص‌ترین متخصص در جهان را استخدام کنیم که مناسب سبک کاری ما نباشند، موفق نخواهد شند.»

۸. نمونهای از حل کردن یک مشکل تحلیلی سخت به من ارائه دهید

لازلو بوک (Laszlo Bock)، مدیر منابع انسانی گوگل، می‌گوید: «این شرکت در سال‌های اخیر به‌خاطر سوالات روانشناسی خود در مصاحبه‌های استخدامی معروف شده است.»

بوک، به برایانت از نیویورک تایمز می‌گوید: «موضوع جالب و عجیب در اینجا این است که وقتی شما از فردی می‌خواهید درباره تجربیات خودش بگوید و آن را در اختیار دیگران قرار بدهد، شما به ۲ نوع شناخت می‌رسید؛ اول آنکه متوجه رفتار فرد در دنیای واقعی می‌شوید و دوم به یک درک شهودی باارزش از احساسات او در مواجه با موقعیت‌های سخت می‌رسید.»

۹. از خودتان بگویید

در طی یک گفت‌وگوبا آدام برایانت، خبرنگار نیویورک تایمز، ملانی ویلن (Melanie Whelan)، مدیرعامل بخش نیویورک شرکت سول‌سایکل (SoulCycle)، گفت: «من همیشه مصاحبه خود را با جمله از خودتان بگویید شروع می‌کنم.

این یک روش عالی برای گرم کردن هر مصاحبه است و واقعا به من کمک می‌کند تا بفهمم که چگونه ارتباط برقرار می‌کنید. آیا ارتباطات شما تک‌بعدی است؟ آیا فردی خیال‌پرداز هستید؟ آیا روحیه شاد و بانشاطی دارید؟ آیا شما فرد محتاطی هستید؟

۱۰. حیوان درون شما چیست؟!

استورمی سیمون (Stormy Simon)، رئیس اووراستاک (Overstock)، در صحبتی به مدیر داخلی خود گفته است: «قلمرو حیوانات گسترده است و هر شخص می‌تواند بر اساس شخصیت و شناختی که از خود دارد، یک حیوان را که فکر می‌کند به خصوصیات خود نزدیک است را شناسایی کند.»

او توضیح می‌دهد: «حیوانات خاص به ویژگی‌های خاص زبانزد هستند. به همین دلیل، افراد می‌توانند با اطلاع این ویژگی‌ها، به راحتی پاسخ این سوال نمادین را بدهند؛ اما مثلا علاقه به یک حیوان خاص، دلیل خوبی برای شباهت دادن خود به آن نیست.»

او می‌گوید: «پاسخ‌های خوب هنگامی است افراد جویای کار حیواناتی را انتخاب می‌کنند که آنها را متفاوت از سایرین نشان دهد.» سیمون افزود: «افراد اغلب حیوانی انتخاب می‌کنند که سایرین گفته‌اند ولی هرگز این توصیفات، پاسخ کارآمدی نیست.

در یک مصاحبه افراد، خود را به پاندای قرمز تشبیه کردند. دلیل آنها زیبایی این حیوان بود، اما مشخص بود آنها افراد تنبلی هستند. با این حال، آنها را استخدام کردیم و تنها در مدت ۳ هفته باعث شدند از مسیر خود منحرف شویم. این نشان از اهمیت سوال ما دارد.»

رایان هولمز (Ryan Holmes)، مدیر اجرایی شرکت هوت‌سویت (HootSuite)، نیز دوست دارد بپرسد: «حیوان درون شما چیست؟»

بر اساس گفته جف هیدن (Jeff Haden): «هولمز در هنگام مصاحبه‌اش با مدیر اجرایی خود، از او درباره حیوان مورد علاقه‌اش پرسیده است. او خود را به اردک شبیه دانسته است، زیرا اردک‌ها روی سطح آب آرام و زیر آب پرجنب‌وجوش هستند. به نظر من این یک پاسخ هوشمندانه و یک توصیف کامل برای پست او در ای‌.ای (EA) بود. همانطور که می‌بینید، او در حال حاضر بیش از یک سال است با ما همکاری می‌کند و در کارش شگفت‌انگیز است.»

ادامه مطلب را در قسمت‌های دیگر بخوانید:

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید (قسمت اول)

(همچنین بخوانید: نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپمدیران موفقمصاحبه استخدامیرزومهموفقیت successful managersجهاناستخدام
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.