چگونه مدل کسب‌وکار کارآمدی تهیه کنیم؟
در نخستین روز از جشنواره نوآوری و کارآفرینی محصولات و خدمات هوشمند بررسی شد: ۷

چگونه مدل کسب‌وکار کارآمدی تهیه کنیم؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

در نخستین روز از جشنواره نوآوری و کارآفرینی محصولات و خدمات هوشمند، مدل‌های نوین کسب‌وکار و نکات مهم آنها بررسی شدند.

نوپانا: نخستین روز از جشنواره نوآوری و کارآفرینی محصولات و خدمات هوشمند، ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۶ در پژوهشگاه نیرو با حضور جمعی از علاقه‌مندان و فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور برگزار شد. این جشنواره تا روز جمعه ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت.

در این جشنواره، کارگاه‌های مختلفی از جمله کارگاه آموزشی مدل کسب‌وکار، کارگاه آموزشی فناوری‌ها و خدمات شهر هوشمند و ساختمان هوشمند، کارگاه آموزشی تحقیقات بازار و نمونه‌سازی اولیه، کارگاه آموزشی هوشمندسازی تولید، انتقال، توزیع و مصرف آب، برق و انرژی و کارگاه ارائه ایده موثر برگزار می‌شوند.

در نخستین روز از این رویداد، پس از سخنرانی دکتر معدنی، مدیر آموزش، فرهنگ‌سازی و نوآوری مرکز توسعه فناوری شبکه هوشمند، در خصوص اهداف مورد نظر برگزاری این جشنواره، کارگاه آموزشی مدل کسب‌وکار با سخنرانی دکتر بهار مازندرانی برگزار شد.

مازندرانی در این‌ کارگاه، نحوه پیکربندی بوم مدل کسب‌وکار را به شرکت کنندگان آموزش داد و انواع کسب‌وکار‌های موجود از جمله دیجی‌کالا را در این رابطه بررسی کرد.

مازندرانی در ادامه مباحث آموزشی خود با استناد بر کتاب «لین‌ استارت‌آپ» (The Lean Startup) نوشته اریک ریس، به بررسی مدل‌های جدید طرح‌ریزی مدل کسب‌وکار پرداخت و تاکید کرد که مدل‌های پیشین در برخی مواقع ناقص و ناکارآمد هستند و نیاز به اصلاحاتی دارند. به‌عنوان مثال لازم است در آنها موارد غیر ضروری از جمله شرکای کلیدی، فعالیت‌های اصلی، منابع کلیدی و ارتباط با مشتری، جای خود را به موارد مهم‌تری از قبیل مسئله یا مشکل، راه‌حل آن، شاخص‌های ارزیابی کار و مزایای ناجوانمردانه دهند.

مازندرانی با طرح این سوال که کارآفرینان برتر چگونه به نو‌آوری دست پیدا کرده‌اند؟، بررسی‌های خود را در رابطه با نسل سوم مدل‌های کسب‌وکار ادامه داد؛ مدلی که در آن به نوآوری توجه ویژه‌ای شده است.

این مدل شامل ۱۰ بخش است که به سه گروه اصلی پیکربندی، پیشنهاد و تجربه کاربری تقسیم می‌شوند و تمام کسب‌وکارهای مدرن دنیا از آن پیروی می‌کنند.

این ۱۰ بخش عبارت‌اند از: مدل درآمدی، شبکه‌سازی، ساختار بخشیدن‌ها، فرآیندها، سیستم محصول،‌ سرویس، کانال ارتباطی، برندینگ، درگیر کردن مشتری با محصول و بهبود محصول.

بعد از اتمام این کارگاه آموزشی، از شرکت کنندگان دعوت شد گروه‌های چند نفره‌ای جهت تهیه و تدوین بوم مدل کسب‌وکار خود تشکیل دهند.

 

(همچنین بخوانید: جشنواره نو‌آوری و کارآفرینی محصولات و خدمات هوشمند)

برچسب‌ها: استارت‌آپاسمارت‌آپبوم مدل کسب‌وکارsmart upمدل کسب‌وکارbusiness plan
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.