چرا مخالفت با کارفرما در مصاحبه شغلی شانس استخدام را بیشتر می‌کند؟
یک جاده دو طرفه ۸

چرا مخالفت با کارفرما در مصاحبه شغلی شانس استخدام را بیشتر می‌کند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۱۵:۱۷ | ۱۲ دقیقه

هدف اغلب کارجویان در مصاحبه استخدامی تاثیر گذاری روی کارفرما تا حد ممکن است. گاهی این اثرگذاری به معنی موافقت حداکثری با دیدگاه های طرف مقابل و نشان دادن سر به نشانه تایید نظراتش تلقی می شود.

نوپانا به نقل از دیجیاتو: شاید این رفتار غیرصادقانه در فرایند استخدام به داد کارجو برسد اما ماه همیشه پشت ابر نمی ماند و پس از مدتی از استخدام کارفرما خواهد فهمید که تصورات نادرستی از شما داشته است. راه دیگری که پس از تاییدهای غیر صادقانه برایتان باقی می ماند این است که تا پایان همکاری چندساله تان به دروغ هایی که گفته‌اید پایبند بمانید؛ راهکاری که بیشتر شبیه شکنجه طولانی مدت به نظر می رسد.

تنها راه برای اینکه گرفتار این مشکلات نشوید این است که در طول مصاحبه استخدامی صادقانه نظراتتان را بیان کرده و خودتان را همانطور که هستید نشان دهید، نه فردی که به نظرتان کارفرما دوست دارد. در واقع جذاب ترین مصاحبه های استخدامی آنهایی هستند که دو طرف در برخی مواد به شکلی منطقی دیدگاه های یکدیگر را زیر سوال بده و با آن مخالفت می کنند. چنین رفتاری نشان می دهد که متقاضی کنجکاو است، زیر بار هر دستوری نمی رود و توانایی گفتگو و مذاکره هم دارد. پس به جای اینکه مخالف هایی از این دست را درگیری با مسئول استخدام در نظر بگیرید، آنرا نقطه شروعی برای یک بحث و مذاکره منطقی بدانید.

اصول مخالفت با دیدگاه های مصاحبه کننده

مخالفت با دیدگاه های استخدام کننده باید به شکلی منطقی صورت بگیرید. اینکه بگویید «مخالفم» چندان ایده خوبی نیست و بهتر است با جمله ای مثل «من این موضوع را از دید فردی خارج از شرکت می بینم و بر اساس تجربه ای که در چند سال کار تخصصی کسب کرده ام ...» مخالفتتان را مطرح کنید، در این صورت فرد مقابل را به پای یک مذاکره می کشانید.

مصاحبه استخدامی

برای مثال اگر کارفرما گفت «ما برای توسعه نرم افزار همیشه از روش آبشاری استفاده می کنیم» اما شما رویکرد چابک را به خاطر امکان پیاده سازی تغییرات حین پیشرفت پروژه قبول داشتید، می توانید بگویید: «جالب است که از روش آبشاری استفاده می کنید چون من به نظرم با روش آبشاری می توان سریعتر و دقیق تر به نتیجه رسید».

واکنش کارفرما به این جمله اطلاعات بسیاری را در مورد شرایط شرکت به دست می دهد. مثلا اگر کارفرما گفت روش چابک اینجا جواب نمی دهد؛ شما خواهید دانست اگر فردا روزی استخدام شدید باید خودتان را برای چه چیزی آماده کنید.

البته مخالفت با مصاحبه گر همیشه آسان نیست. در این شرایط همیشه یک عدم تعادل وجود دارد و بعید نیست کارفرما مخالفتتان را نشانه ای از سخت بودن کار با شما برداشت کند. با این حال انجام کارهایی قبل، حین و بعد از مصاحبه این ریسک را به حداقل می رساند.

تحقیق در مورد سازمان

قبل از مصاحبه استخدامی کمی درباره فرهنگ سازمانی شرکت و نحوه برخورد با ایده های جدید کارکنان تحقیق کنید. اینکه آیا بنیانگذاران و مسئولان شرکت آمادگی پذیرش نظرات دیگر با ذهن باز را دارند یا به روش های قدیمی خود چسبیده و خیال دل کندن از آنها را ندارند.

برای جستجو در این موارد می توانید به سایت هایی نظیر گلس دور، لینکدین، توییتر، فیسبوک و ردیت مراجعه کنید. اگر از میان کارکنان سازمان با کسی آشنایی دارید، می توانید سوالاتی مثل «کدام ویژگی سازمان را می پسندی و چه بخش هایی جای پیشرفت دارد؟» بپرسید. پاسخ وی به این سوالات سازوکار درونی و فرهنگ سازمان را برایتان روشن می سازد.

سریع پاسخ ندهید

در طول مصاحبه اگر سوالی سخت از شما پرسیده شد، نیازی نیست به سرعت به آن پاسخ دهید. در عوض کمی تامل کرده و به افکارتان سر و سامان بدهید. با گفتن جملاتی مثل «نقطه نظر جالبی دارید، اجازه دهید یک لحظه درباره آن فکر کنم» برای یافتن بهترین پاسخ زمان بخرید.

راهنمای مصاحبه استخدامی

بدین ترتیب به کارفرما نشان می دهید که در لحظات بحرانی توانایی تفکر و حل مساله را دارید. بنابراین به جای ارائه پاسخ بی معنی و سر هم کردن جملات نامفهوم قدرت تفکر خود را به رخ کشیده و با ارائه پاسخی دقیق شانس استخدام را بالا ببرید.

کارفرما را به شنیدن دیدگاه های متفاوت دعوت کنید

نه تنها در مصاحبه استخدامی بلکه هر زمان که قصد مخالفت با فردی قوی تر را دارید، باید ابتدا طرف مقابل را آماده کنید. برای مثال به جای اینکه مستقیما در چشم کارفرمای آینده‌تان خیره شده و بگویید اشتباه می کنی بهتر است اینگونه جمله خود را آغاز کنید: «من دیدگاه متفاوتی نسبت به شما دارم، می توانم نظرم را با شما در میان بگذارم؟» این نوع دعوت از طرف مقابل دو مزیت دارد.

اولا به کارفرما القا نمی شود که از نظر شما وی کاملا در اشتباه است. اگر رک و بی پرده بگویید اشتباه می کنید، احتمالا وی در موضع دفاعی قرار گرفته و مصاحبه را تمام می کند اما گفتن اینکه من دیدگاه متفاوتی دارم، درهای گفتگو را باز می کند.

در ثانی پرسیدن سوال در مورد امکان مطرح کردن دیدگاهتان کنجکاوی طرف مقابل را برمی انگیزد. شما کارفرما را به شنیدن نظرتان مجبور نکرده اید، بلکه از وی دعوت کرده اید که آن را هم مد نظر قرار دهد.

آن روی سکه

با تمام این تفاسیر حین مصاحبه باید بر اساس شرایط تصمیم گیری کنید. اگر فکر می کنید مصاحبه کننده به مخالفت روی خوش نشان نمی دهد، قیدش را بزنید. نکته مهم دیگر این است که مصاحبه چه حسی را به شما منتقل کرده؛ هیجان زده و خوشحالید یا حس سرخوردگی و ترس بر شما مستولی شده؟ این احساسات نشانگر خوبی از وضعیت شما پس از استخدام در سازمان خواهند بود.

طبیعتا زمانی که در همان جلسه مصاحبه هیچ مخالفتی پذیرفته نمی شود؛ پس از استخدام در شرکت هم افراد مافوق آنرا بر نخواهند تافت. بنابرین اگر در همان جلسه احساس نادیده گرفته شده به شما تحمیل شده و تاب تحمیل بله قربان گفتن مداوم را ندارید، حتی در صورت قبولی در مصاحبه هم بی خیال استخدام شوید.

راهنمای شرکت در مصاحبه استخدامی

حتی اگر فضای ناخوشایند مصاحبه شما را از اشتغال در سازمان منصرف کرد، نباید پل های پشت سرتان را خراب کنید. در این شرایط با ارسال نامه ای محترمانه برای کارفرما از وی برای فرصتی که در اختیارتان قرار داده تشکر کرده و دلایلتان برای عدم همکاری را روشن و واضح شرح دهید.

فراموش نکنید مصاحبه استخدامی یک جاده دو طرفه است. همانطور که کارفرما چیزی که شما می خواهید (شغل) را در اختیار دارد، شما هم از همان چیزی که کارفرما می خواهد (مهارت و تخصص ارزش آفرین) بهره مند هستید. شما با بیان دقیق و صادقانه دیدگاه هایتان، تضمین می کنید که هر دو طرف می دانند چه چیزی به دست خواهند آورد.

برچسب‌ها: استخداممصاحبه استخدامیمصاحبه شغلی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.