۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید
قسمت اول ۸

۳۰ سوال در مصاحبه استخدامی که آنها را نمی‌دانید

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

نوپانا: مصاحبه استخدامی همیشه یک چالش مهم در مسیر شغلی افراد جویای کار است. نحوه پاسخ دادن به سوالات، صحبت‌هایی که باید یا نباید گفته شود و دیگر موارد مرتبط با این گفت‌وگوی سرنوشت‌ساز، آینده شغلی شما را مشخص می‌کنند.

آمادگی شما قبل از مصاحبه استخدامی بسیار مهم است. بهتر است از قبل با نوع سوالات و نحوه پاسخ به آنها آشنا باشید؛ بنابراین، در هر قسمت از این مطلب به سوالات خاص و گاها عجیبی که بنیان‌گذاران شناخته شده یا مسئولان استخدام سراسر دنیا، از افراد جویای کار می‌پرسند، می‌پردازیم.

قسمت اول:

۱. چه چیزی در رزومه شما نیست؟

ریچارد براسون، بنیانگذار ویرجین (Virgin) در کتاب جدید خود به نام راه ویرجین (The Virgin Way) به علاقه نداشتن خود به سبک مصاحبه سنتی اشاره می‌کند. برانسون فلومی، مدیر داخلی شرکت او می‌گوید: «داشتن رزومه خوب مهم است، اما اگر تنها می‌خواهید به آن تکیه کنید، بهتر است زمانی برای صحبت با براسون نگذارید.» این گفته او به این علت است که براسون معمولا این سوال را می‌پرسد.

۲. آیا باهوشترین فردی که می شناسیدخودتان هستید؟

سیدنی فینکلستین، استاد تجارت دارتموث در کتاب جدید خود، اَبَرمدیران (Superbosses)، گفت:«لری الیسون، مدیر اجرایی و فناوری شرکت اوراکل (Oracle)، تنها افراد توانمند و هوشمند را استخدام می‌کند. پس کارمندان او، موظف به پرسش این سوال از افراد جویای کار هستند.

پاسخ شما تاثیر مستقیم در استخدام شدن‌تان دارد. اگر بله باشد، شما استخدام هستید و البته باید در عمل ثابت کنید و اگر پاسخ منفی بدهید با سوال چه کسی است مواجه خواهید شد و آن شخص را به جای شما استخدام می‌کنند.»

افرادی همچون الیسون با اتکا به توانایی‌های خود، نگرانی بابت استخدام افراد ندارند و تنها برای به چالش کشیدن، سعی در استخدام افراد هوشمند دارند تا ذهن‌های بهتری را پیدا کنند.

۳. از یک تا ۱۰، نمره متفاوت بودن شما چند است؟

تونی هسیه، مدیرعامل شرکت زاپوس (Zappos) به مدیر داخلی خود گفته فردی که گزینش می‌کند باید پر انرژی و بانشاط باشد و خلاقیت‌های جدید و نو داشته باشد. برای اطمینان از صحت انتخاب افراد، هسیه می‌پرسد: « عدد متفاوت بودن شما بین ۱ تا ۱۰ چند است؟» این عدد برای او خیلی مهم نیست و او به نحوه پاسخگویی به این سوال بیشتر توجه می‌کند. براساس اعتقاد او، اگر پاسخ شما یک باشد، احتمال قرارگرفتن شما در فرهنگ زاپوس ضعیف است و اگر ۱۰  باشید، خیلی بلندپروازانه پاسخ داده‌اید.

سوال دیگری که گروه زاپوس می‌پرسد این سوال است: «خوش‌شانسی شما از ۱ تا ۱۰ چه نمره‌ای دارد؟» همچنان عدد مهم نیست. اگر شما یک هستید باید پاسخ دهید که چرا فقط اتفاق‌های بد برای شما می‌افتد؟ و اگر ۱۰ هستید نیز باید پس از آن، دلیل خوش‌شانسی خود را توضیح دهید.

۴. اطرافیان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟

کت کول، مدیرشرکت فوکوس برندز (FOCUS Brands)، در مصاحبه با نیویورک تایمز به آدام برانت گفته است: «قبل از هر سوالی، من دوست دارم در مورد روابط فرد جویای کار بدانم. من از آنها می‌خواهم یک غذا سفارش دهند و آن سفارش را می‌بینم. سپس هنگام ورود شخص به دفتر، برگه بزرگی را روی زمین می‌گذارم. هدفم این است که ببینم فرد به برگه توجهی می‌کند یا خیر. با این کار، جزییات‌گرایی افراد نشان داده می‌شود.»

او سپس گفت: «در مورد نزدیک‌ترین شخص زندگی‌تان که با او راحت هستید، به من بگوید. به دنبال این هستم که اگر من از شما بپرسم چه مشخصه‌ای در آنها نهفته است، چه چیزی به من می‌گویید؟ چه مشخصه‌ای از شما باعث می‌شود که اطرافیان، آزرده خاطر شوند و دوست دارند که انجام ندهید؟»

کول، به تایمز گفت: «افراد به این سوال‌ها به راحتی پاسخ می‌دهند، چون من فرد و نقطه نظر خاصی را مدنظر دارم.»

۵. روی سطح زمین ایستاده‌اید. شما یک مایل به جنوب، یک مایل به غرب و یک مایل به شمال می‌روید و به انتهای مسیر می‌رسید. شما کجا هستید؟

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا (tesla) و اسپیس‌ایکس (SpaceX)، علاقه دارد تا جواب این معما را از افراد جویای کار بشنود. پاسخ‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آنها قطب شمال است که البته خیلی عجیب نیست!

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعد بخوانید.

(همچنین بخوانید: مشارکت نیروی کار، کلید موفقیت استارت‌آپ‌های مشهور)

منبع

برچسب‌ها: مصاحبه استخدامیمدیران موفقرزومهsuccessful managersاستخدامموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.