رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد: ۷.۳

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۱۸:۰۰ | ۵ دقیقه

ستاری: بر اساس گزارش نهایی ارائه شده توسط شاخص جهانی نوآوریGll 2017، ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری، رشد ۱۸ رتبه‌ای دارد.

نوپانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص جدیدترین گزارش شاخص جهانی نوآوری (Gll 2017) در سال ۲۰۱۷ که ۲۵ خردادماه سال جاری منتشر شده است، بیان کرد: گزارش یاد شده به ارزیابی ۱۲۷ کشور پرداخته که بر اساس این گزارش، ایران در ادامه روند رو به رشد خود در چند سال اخیر با سه پله صعود از رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

وی افزود: واقعیات امر این است که رتبه ۷۵ با توجه به ظرفیت‌های ملی و توانمندی‌های نوآورانه نشان‌دهنده واقعیت‌های ایران نیست و معمولا مدل‌های بین‌المللی به دلیل برخی رویکردهای خاص و عدم تناسب دقیق ویژگی‌های کشورهایی مانند ایران، ابزار دقیقی برای اندازه‌گیری نیست.
به گفته ستاری، با این وجود، مدل‌های مذکور به دلیل مقایسه بین‌المللی و اندازه‌گیری مستمر، می‌توانند نکات قابل توجهی برای سیاست‌گذاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در این مدل، لزوم توجه متوازن به همه ابعاد نوآوری ملی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، رشد ایران در شاخص‌هایی مانند خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ بوده است که رشد مناسبی را در مقایسه با رشد سه پله‌ای در رتبه کلی کشور نشان می‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دیگر شاخص‌های تعیین کننده در این گزارش، گفت: در شاخص‌های سرمایه انسانی و پژوهش و نهادها نیز با رشد ۳ و ۶ پله‌ای تقریبا مشابه روند کلی بوده است.

به گفته وی، در شاخص‌هایی مانند زیرساخت، پیچیدگی بازار کسب‌وکار که نشان‌گر میزان موفقیت بخش اصلی اقتصادی در فراهم کردن زیرساخت‌های مالی و اطلاعاتی و همچنین به کارگیری و نفوذ فناوری و نوآوری در بخش‌های بزرگ صنعتی و خدماتی است روند مناسبی نداشته‌ایم و شاهد نزول در رتبه بین ۴ تا ۱۰ پله هستیم.

(همچنین بخوانید: مستعد برتر باید کارآفرین برتر شود)

ستاری معتقد است: این عدم تناسب در بهبود رتبه نشان می‌دهد که بخش‌های اصلی اقتصاد هنوز نتوانسته‌اند متناسب با رشد سرمایه انسانی و علمی و فناورانه در مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، فضای مناسبی برای شکوفایی این ظرفیت‌ها در قالب عملکرد نوآورانه و اقتصادی فراهم کنند.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد: بر این اساس، تلاش مضاعف برای بهبود محیط کسب‌وکار و زیرساخت‌های اساسی آن و همچنین توجه بیشتر فعالان اقتصادی به موضوع فناوری و نوآوری، الزام کلیدی برای رشد ایران در عرصه جهانی نوآوری و رقابت‌پذیری است که امیدواریم در برنامه‌های دولت دوازدهم جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

(همچنین بخوانید: جهت‌گیری عرصه اقتصاد به سوی استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: نوآوریایرانفناوریGll 2017سورنا ستاریپیشرفت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.