برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و یکم:
شواهد فیزیکی
بهگزارش نوپانا، این مفهوم در خصوص محصولات ملموس صدق میکند؛ اما در حوزه خدمات کاربرد ندارد و برند نمیتواند قبل از خرید، به درستی امتحان شود. مشتریان بالقوه، ممکن است در زمانی که برای استفاده از خدمت تصمیم میگیرند، ریسک بیشتری را متقبل شوند. برای کاهش ریسک، باید به مشتریان اجازه داده شود که خدمت را امتحان کنند و با مشتریان راضی قبلی در تماس باشند یا از نسخه یا طرح آزمایشی آن خدمت استفاده کنند تا روند تصمیمگیری، آسان شود.
(همچنین بخوانید: تحقیقات بازار؛ ابزاری کلیدی در برندینگ کسبوکار)
قانون ۳۰/۷۰
قانون ۳۰/۷۰ بیش از آنکه یک نسبت عددی باشد، یک مفهوم است. منظور از ۷۰ در این قانون، وزن اختصاص دادهشده به فاکتورهایی است که باید در مدیریت یک برند، به صورت منسجم و ثابت باقی بماند و در مقابل، ۳۰ وزنی است که به انعطافپذیری یک برند و اختیارات مدیران داده میشود. انسجام، اساسیترین کلیدی در برندسازی است اما یک برند باید این قابلیت را داشته باشد که با بازارهای محلی و منطقهای، به طور مناسب تطبیق پیدا کند، بر شیوههای راهبردی جدید سرمایهگذاری کند و بتواند در عرصه رقابت باقی بماند. بنابراین درصد انسجام، ۷۰ و درصد انعطافپذیری ۳۰ است.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده