برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت هشتادوسوم:
محصول
محصول به ترکیبی از ویژگیهای کاربردی، روانی و برطرفکننده نیاز افراد گفته میشود که یک فروشنده به خریدار عرضه میکند. این ویژگیها میتواند شامل کالا، خدمت، ایده، مکان و یک سازمان باشد. یک محصول برعکس یک خدمت، عینی و ملموس است.
(همچنین بخوانید: از جایگاهسازی برند تا برندینگ مستقل)
متمایزسازی محصول
بهگزارش نوپانا، تمرکز این راهبرد بر نوآوری در طراحی، بستهبندی، تبلیغات و جایگاهسازی است. هدف از این راهبرد، ایجاد تمایز مشخص و قابل توجه بین محصول مورد نظر و دیگر محصولات موجود در آن بخش از بازار است. عموما متمایزسازی، ایجاد و توسعه نقاط تمایز منحصربهفردی است که هدف آن تاثیر بر تقاضای بازار است. البته این تفاوتها گاهی چندان چشمگیر نیستند؛ مانند ایجاد یک تغییر کوچک در بستهبندی و یا شکل تبلیغاتی یک برند.
نمایش محصول در برنامه تبلیغ غیر مستقیم
به روشی از تبلیغات گفته میشود که در آن شخصیتهای یک فیلم، نمایش، سریال تلویزیونی، بازی ویدئویی و یا کتاب از یک محصول کاملا تجاری استفاده میکنند. نمایش محصول در برنامه یا تبلیغ غیر مستقیم محصول اخیرا به کسبوکاری بزرگ تبدیل شده است و تهیهکنندگان به واسطه استفاده قهرمان فیلم از یک خودروی خاص و یا محصولی از یک برند، از حاشیه سود بالاتری بهره میبرند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده