برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت هشتادودوم:
رنگهای اصلی و فرعی
بهگزارش نوپانا، رنگهای اصلی یک برند به رنگ یا رنگهایی گفته میشود که یک شرکت آن را بهعنوان رنگ غالب بیشتر فعالیتهای تبلیغاتی و ترویجی خود انتخاب میکند. به عنوان مثال رنگهای اصلی مکدونالد، زرد و قرمز هستند. رنگهای فرعی از سوی دیگر، رنگهایی هستند که از آنها به عنوان رنگ مکمل استفاده شده و به هویت برند تنوع و عمق میدهد.
(همچنین بخوانید: اهمیت نقاط خرید و فروش در بازاریابی و برندینگ)
برندهای سفارشی
برندها و خدمات سفارشی معمولا توسط یک شرکت تولید شده و به وسیله شرکت یا مجموعه دیگری و تحت نام و برند آن شرکت به بازار هدف عرضه میشوند. این برندها معمولا جایگزینهای ارزانتری نسبت به برندهای محلی، ملی و بینالمللی هستند. از آنجا که برندهای سفارشی توسط خردهفروشان، عمدهفروشان و نمایندگان عرضه میشوند، به این برندها برندهای سفارشی میگویند. در سالهای اخیر، خردهفروشیها و یا فروشگاههای زنجیرهای بزرگ همچون کیمارت Kmart و سیرز Sears بهطور گستردهای شروع به تبلیغ محصولات تولید شده توسط تولیدکنندگان کارمزدی، تحت نام برندهای خود و ارائه آنها به بازارهای ملی و بینالمللی کردهاند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده