برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت هفتادونهم:
سبد برند
بهگزارش نوپانا، به مجموع برندهایی که یک شرکت تحت نظارت خود دارد، سبد برند گفته میشود. مدیریت این سبد برند به این صورت است که علاوه بر مدیریت جداگانه این برندها، به صورت جامع نیز مدیریت میشوند تا بتوانند از اعتبار هر کدام، برای دیگری استفاده کرده و نوعی همافزایی ایجاد کنند.
(همچنین بخوانید: نگاهی بر نمودار ادراکی و شخصیت یک برند)
تحلیل سبد برند
ابزاری برای برنامهریزی راهبردی است که به تعیین راهبرد بازاریابی کمک میکند. این ابزار، نرخ رشد یک محصول و بهتبع، سهم بازار را میسنجد و با دیگر محصولات و خدمات یک سبد برند مقایسه میکند. هدف از این بررسی، مشخص کردن سودآوری یا مضر بودن یک محصول یا برند است تا بتوان در خصوص ادامه یا توافق فعالیت آن تصمیمگیری کرد.
مدیریت سبد برند
یک فرایند تجاری بر پایه تحلیل سبد برند است که بهوسیله آن یک واحد کسبوکار در خصوص آمیزه محصولات و خدمات خود، نیروی کار مورد نیاز و تخصیص بودجههای بازاریابی آن برند، تصمیمگیری میکند. در حوزه برند، به عمل مدیریت برندها به صورت مجزا و یا جامع نیز گفته میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده