برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت پنجاهوپنجم:
وفاداری
بهگزارش نوپانا، ایجاد رابطه عمیق با مشتری منجر به ایجاد حس وفاداری در مخاطب میشود. وفاداری زمانی به وجود میآید که یک برند مزایای خاصی را برای مشتری ایجاد کرده و این مزایا موجب میشود تا مشتری بارها و بارها به آن برند رجوع کند. وفاداری معمولا منجر به معرفی یک برند به دیگران توسط مشتری راضی میشود. در این مواقع مشتریان وفادار به جای عبارت «برندی که من استفاده میکنم» از جمله «برند من» استفاده میکنند.
برنامههای ایجاد وفاداری در مشتریان
برنامههایی که در قالب ارائه مشوقهای خاص از سوی شرکت به آن دسته از مشتریان وفادارش صورت میگیرد، برنامههای ایجاد وفاداری در مشتریان میگویند. این مشوقها میتوانند در قالب امتیاز، تخفیف، پیشنهادات خاص، دسترسیهای خاص و یا محصولات و خدمات رایگان باشند. این مشوقها از طریق اعلامیههای تبلیغاتی و سایر رسانهها به اطلاع مشتریان میرسد.
برندهای تجملی
برندهای تجملی به کالاها و یا خدماتی گفته میشود که جدا از نیازهای ضروری است و به زبان دیگر تجملاتی هستند. این برندها اغلب گرانقیمت هستند و برای همگان قابل دستیابی نیستند. برندهای تجملی اغلب سطح بالایی از کیفیت و عملکرد را به مشتریان عرضه میکنند. مشتریان این برندها نیز حاضر هستند پول بیشتری بابت به دستآوردن آنها هزینه کنند. به دلیل گرانقیمت بودن این برندها و در دسترس نبودن آنها برای همگان، نسخههای بدلی و جعلی آنها توسط برخی تولیدکنندگان سودجو وارد بازار میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده