تبلیغات اصلیترین راه برای معرفی یک برند است و تبلیغات خوب میتواند عامل سودآوری بیشتر یک شرکت باشد. راه و روشهای تبلیغات محدودند و تفاوت تبلیغ موفق از سایر تبلیغات را محتوای آن مشخص میکند.
نوپانا: محتوا اصلیترین مشخصهی یک تبلیغ است. مهمترین مرحله از تولید محتوای یک کمپین تبلیغاتی، آگاهی از هدف تبلیغ و شناخت جامعهی هدف است. تشخیص موقعیت زمانی، جغرافیایی و اجتماعی جامعه هدف، درزمان تبلیغ، باعث بومیسازی محتوا و موفقیت بیشتر میشود.
مناسبتها یکی از موقعیتهای زمانی ویژهای هستند که شرکتها در آنها کمپینهای خود را برگزار میکنند. بهعنوانمثال در ایران نوروز، ماه رمضان و آغاز سال تحصیلی ازجملهی این مناسبتها هستند.
بازگشت به مدرسه
با توجه به شرایط استثنایی ناشی از همهگیری ویروس کرونا، بازگشایی مدارس با مشکلات و محدودیتهایی همراه بود ولی برخی از شرکتها برای بازگشت حال و هوای مدرسه و افزایش نشاط در خریداران کمپینهایی با محتوای بازگشایی مدارس برگزار کردند. یکی از این شرکتها فروشگاه آنلاین بانیمد است که در این مقاله به بررسی کمپین بازگشت به مدرسهی این شرکت میپردازیم.
تصمیم کبری بگیر!
کمپین تبلیغاتی بانیمد امسال نیز به سراغ یکی دیگر از داستانها و شخصیتهای خاطرهانگیز کتابهای درسی رفته است. شخصیت کبری و داستان تصمیمش!
تصمیم کبری داستانی است که اکثر افراد جامعهی ایران، آن را میشناسند و چهبسا با آن خاطره دارند و کسانی هم که در نظام جدید آموزشی تحصیل کردهاند و داستان کبری را نخواندهاند نیز دستکم اسم تصمیم کبری به گوش آنها رسیده است.
داستان تصمیم کبری، انتخابی هوشمندانه در جهت ایجاد تصویر ذهنی آشنا در ذهن مخاطب بود. این روش یکی از روشهای مرسوم و البته موفق حوزهی تبلیغات است. انتقال پیام با استفاده از نمادها، داستانها، مثلها و اتفاقات خاطرهانگیز برای جلبتوجه جامعهی هدف به تبلیغ، بسیار کارآمد بوده و هست.
در این شیوهی تبلیغاتی در انتخاب موضوع هم باید دقت کرد. موضوع انتخابی سوای خاطرهانگیزی باید با موقعیت زمانی و حال و هوای جامعه قرابت داشته باشد. با توجه به اینکه کمپین تبلیغاتی بانیمد در آستانهی فصل پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاهها آغاز به کار کرد، میتوان موضوع انتخابی از سوی بانیمد را موضوعی مناسب دانست.
فروش ویژه بازگشت به مدرسه
فروش ویژهی بازگشت به مدرسهی بانیمد با محوریت داستان کبری دوم دبستان و با شعار تبلیغاتی تصمیم کبری بگیر، شروع به کار کرد. بانیمد در این فروش ویژه تا %70 تخفیف روی کالاهای فروشگاه خود قرار داد و علاوه بر آن %30 تخفیف بدون محدودیت روی کل سبد خرید اعمال میکند.
کمپین تصمیم کبری بگیر، با یک ویدئو در صفحات اجتماعی بانیمد آغاز شد. ویدیویی که بعد از مژدهی روز قبل بانیمد، در صفحات اجتماعی منتشر شد. بانیمد با توجه به موفقیت کمپین بازگشت به مدرسه سال گذشته، مژدهی خبرهای خوب را به مشتریان خود داد و روز بعد همراه ویدئویی به محوریت داستان کبری به معرفی جشنواره تخفیفی خود پرداخت.
در این ویدئو علاوه بر کبری از دیگر شخصیتهای خاطرهانگیز زمان مدرسه و دبستان استفاده شد. شخصیتهایی مانند کوکب خانم، روباه مکار و زاغ، چوپان دروغگو و لاکپشت در این ویدئو حضور دارند. استفاده از شخصیتهایی اینچنین به جذابیت این ویدئو کمک بسیاری کرده است.
ویدئوهای بانیمد دارای قسمتهای بههمپیوسته بود و بهتناوب در صفحههای این شرکت قرار داده میشد. این مسئله با توجه به محتوای طنز ویدئوها باعث شد تا مخاطبان پیگیر قسمتهای بعدی آن باشند و این موضوع یکی از دلایل موفقیت این شرکت در جذب مخاطب است.
بانیمد در بازههای زمانی مشخص با انتشار قسمتهای بعدی ویدئوی کبری در شبکههای اجتماعی و برگزاری مسابقات اینستاگرامی با محتوای تصمیم کبری و شروع مدرسه، تلاش کرد کمپین بازگشت به مدرسه در طول مدت جشنواره در فضای مجازی ترند بماند.
ویژگی مهم ویدئوهای کمپین تصمیم کبری بگیر، پیوستگی آنها همراه با داستانهای مرتبط به یکدیگر بود. ویدئوها و تمامی محتوای این کمپین، ساخته آژانس تبلیغاتی آماج رسانه است. این آژانس تبلیغاتی زیرمجموعهی تیم مارکتینگ بانیمد است.
کمپین بازگشت به مدرسه بانیمد همزمان با موج اکران بیلبوردهای متعدد و تبلیغات محیطی این شرکت در سطح شهر تهران برگزار شد. بیلبوردهایی که صرفاً هدف معرفی بیشتر برند را داشتند و در طرحهایی واحد در سطح شهر اکران شدند.
زنگ تفریح!
بانیمد همچنین با برگزاری مسابقهی تصمیم کبری بگیر در سایت خود، شانس برنده شدن و بهرهمندی از تخفیفهای بیشتر را افزایش داد. شرکتکننده در این مسابقه پس از پاسخ دادن به سؤالات طرحشده، در مسابقه شرکت داده میشد و تا 100 درصد تخفیف از بانیمد تخفیف میگرفت.
سؤالات طرحشده در این چالش، همگی مربوط به شخصیتها کتابهای درسی سالهای دور بودند و علاوه بر بازی و جایزه، تجدید خاطرهای دلنشین نیز برای شرکتکننده میشد. از نکات جالبتوجه این مسابقه رقابت کاربران شبکههای اجتماعی برای کسب کد تخفیف بیشتر بود و کاربران با اشتراکگذاری میزان کد تخفیف خود در اینستاگرام و توییتر، فضای رقابتی جالبی به وجود آوردند.
ایجاد این موج در کاربران شبکههای اجتماعی باعث شد، بیش از گذشته توجهها به بانیمد معطوف شود.
در پایان با توجه به بازخورد کمپین بازگشت به مدرسه بانیمد و کمپینهای سال گذشته، باید این شرکت را در بومیسازی شیوههای تبلیغاتی موفق دانست.
کمپین جدید بانیمد
بانیمد بلافاصله پس از اتمام کمپین تصمیم کبری بگیر، جشنوارهی فروش ویژهی 2+2 تدارک دیده است. در این جشنوارهی تخفیفی به ازای هر 4 خرید مشتری بهای 2 محصول را پرداخت میکند. نکتهی جالب درمورد این جشنواره، شروع کمپین جدید درست پس از اتمام کمپین پیشین این شرکت است.