برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت نود و نهم:
راهبرد بخشبندی و جایگاهسازی برند
بهگزارش نوپانا، بخشبندی، به فرایند تقسیم بازار به بخشهای تفکیکشده از مشتریانی که دارای رفتارهای یکسان هستند و نیازهای مشابه دارند، گفته میشود. هر یک از این بخشها میتوانند هدف برنامههای راهبردی بازاریابی خاص باشند، مانند:
ـ توسعه بازار: یک محصول برای بخشهای متعددی از بازار در نظر گرفته میشود، در نتیجه بازار این محصول توسعه مییابد.
ـ تمرکز: ارائه یک محصول خاص به یک بخش خاص از بازار را تمرکز میگویند.
ـ توسعه خط محصول: ارائه محصولات جدید از یک گروه محصول به بخش یا بخشهایی از بازار در راستای اعطای حق انتخاب بیشتر به مشتریان و همچنین حفاظت از شرکت در برابر رقبا
ـ تنوع: یک شرکت همزمان در همه یا بخشهای زیادی از بازار فعالیت میکند و محصولات گوناگونی برای بخشهای مختلف بازار تولید میکند.
(همچنین بخوانید: نقاط تماس واقعی و طرح تشویقی، ۲ اهرم قدرتمند در برندینگ)
خود انگاره
در علم روانشناسی، خودانگاره به تصویر ذهنی گفته میشود که شخصی از خود دارد و در طول زمان سعی در برپا کردن این تصویر از خود داشته و فرد بر این باور است که دیگران نیز همان تصورات را در مورد او دارند. در برندینگ این مفهوم به زمانی گفته میشود که مصرفکنندگان، برندی را خریداری مینمایند و فکر میکنند با جایگاه اجتماعی آنها همخوان است و با خرید آن برند، شخصیتی که از خود متصور هستند، متجلی میشود.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده