چرخه عمر محصول؛ از معرفی تا افول
شروعی برای برندسازی (قسمت هشتاد‌وچهارم) ۸

چرخه عمر محصول؛ از معرفی تا افول

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۱۲:۰۰ | ۲ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هشتاد‌وچهارم:

چرخه عمر محصول

به‌گزارش نوپانا، چرخه عمر محصول مفهومی است که شباهتی را بین طول عمر یک محصول و یک انسان بیان می‌کند. در این مفهوم چهار مرحله، از تولد تا مرگ یک محصول در نظر گرفته می‌شود؛ معرفی (روند کند فروش که در نتیجه معرفی محصول جدید است)، رشد (روند سریع فروش که نشان‌دهنده پذیرفته‌ شدن محصول از طرف بازار هدف است)، بلوغ (در این دوره روند فروش ثابت‌ بوده و این در حالی است که محصول توسط اغلب خریداران بالقوه پذیرفته‌شده است)، افول (نزول روند فروش و جایگزینی محصول با محصولی دیگر و از دست‌ دادن مقبولیت محصول نزد مشتریان).

بر اساس هر کدام از این مراحل، برنامه راهبردی ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود، اما اختلاف نظر در خصوص این‌که آیا یک محصول تمامی مراحل این چرخه را بر طبق پیش‌بینی پشت سر می‌گذارد، وجود دارد.

بیوفایی

زمانی که مشتریان استفاده از خدمات و یا محصول یک برند را کنار می‌گذارند و حمایت خود را از یک برند به برند رقیب معطوف می‌کنند، بی‌وفایی رخ می‌دهد. بی‌وفایی یکی از معضلات برند‌های فعال در حوزه کالا است و به صاحبان برند، فقدان وجه تمایز را گوشزد می‌کند.

قسمت پیشین:

قسمت ‌‌هشتاد‌وسوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: چرخه عمر محصولبرندسازیبرندینگوفاداری مشتریان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.