برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیرانبرند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت پنجاهونهم:
دنبالهروهای بازار
دنبالهروها، شرکتهایی هستد که به علت فقدان منابع انسانی و مالی، سهم بازار، واحدهای تحقیق و توسعه و تخصص در به چالش کشیدن راهبران بازار، از راهبرد دنبالهروی بهره میگیرند. بدین صورت که این شرکتها از فرصتهای ایجادشده توسط راهبران بازار بدون صرف هیچگونه هزینه و یا سرمایهگذاری به نفع خود بهره میبرند.
گسستگی بازار
بهگزارش نوپانا، زمانی که بخشهای جدیدی از بازار با نیازها، خواستها و تمایلات مختص به خودشان، به وجود میآیند، اصطلاحا گسستگی بازار رخ میدهد. با این اتفاق، وفاداری برند کاهشیافته و بهرهگیری از راهبرد بازاریابی انبوه، کمرنگ میشود.
(همچنین بخوانید: نشانی که برند شما را در ذهنها ماندگار میکند)
راهبر بازار
به شرکت یا برندی که دارای سهم غالب بازار در صنعت خود است، راهبر بازار میگویند. راهبران بازار همواره از بهروزترین فناوریها و یا فرایندهای تولید نوین بهره میبرند و از بیشترین انعطافپذیری در بهکارگیری استراتژی مهارتی برخوردارند. از آنجایی که راهبر، نمود بالایی در بازار دارد، لذا در کانون توجه سازمانهای دولتی قانونگذار و مرتبط قرار میگیرند و رقبا تلاش میکنند تا سهمی از بازار این راهبران را در اختیار بگیرند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده