برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت چهلودوم:
برندهای ژنریک
بهگزارش نوپانا، برندهای ژنریک به محصولات مصرفی گفته میشود که توسط فروشگاههای خردهفروشی عرضه میشود و معمولا از محصولات همتای بانامونشان معروف، ارزانتر به فروش میرسند. اگرچه این محصولات بینامونشان نیستند، اما برای معرفی آنها فعالیت خاصی نیز صورت نمیگیرد.
فروشگاهها، معمولا در کنار یک محصول دارای نامونشان، یک محصول با برند ژنریک نیز قرار میدهند تا مشتریانی که نسبت به قیمت حساس هستند، بتوانند از این جایگزین استفاده کنند؛ به این دلیل که محصولات معروف به واسطه هزینههای بالای تبلیغاتی، با قیمت تمامشده بالاتری به دست مصرفکننده میرسند.
نام ژنریک
به برندهایی گفته میشود که به مرور زمان و عموما به علت اولین یا معروفترین بودن، آنقدر قدرت پیدا میکنند که از آن پس جامعه، نام آن برند را به عنوان نام عام یا ژنریک آن گروه محصولات میپذیرد. کلینکس (CleanX) بهترین مثال برای این نامگذاری است.
ملکه ذهن
ملکه ذهن عموما به آگاهی بالا از یک برند گفته میشود. برای مثال اگر از یک مصرفکننده در یک تحقیق بازاریابی پرسیده شود که یک برند خودروساز را نام ببرد و او بلافاصله پاسخ دهد «بنز»، این به معنی است که سطح آگاهی آن فرد از این برند بالا است و بنز ملکه ذهن او شده است. به ملکه ذهن، یادآوری بدون کمک نیز گفته میشود. شرکتها بسیار به ملکه ذهن علاقهمند هستند، زیرا اولین برندی که به ذهن مصرفکننده برسد، مزیت رقابتی متمایزی نسبت به رقبا دارد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده