با درس گرفتن از شکست پروژه ایریدیوم، اکنون استارتآپ لافتاوربیتال قصد دارد ماهوارههای پرقدرت تجاری در اختیار مشتریان قرار دهد که هزینه نگهداری آنها در فضا بسیار مقرونبهصرفه است.
نوپانا: استارتآپی در سانفرانسیسکو توانسته است سرمایهای ۳.۲ میلیون دلاری برای آمادهسازی ماهوارههایی با هدف ارائه سرویس به مشتریهای مختلف جذب کند. شرکت لافت اوربیتال (Loft Orbital) اعلام کرده است که با این جذب سرمایه میتواند پروژه خود را تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی کند و در حال حاضر ارتباطاتی دارد که میتوانند به مشتریهای واقعی تبدیل شوند.
آنتونی دیچسی، الکساندر گرینبرگ و پیر دیمن وژور، به عنوان بنیانگذاران این استارتآپ که پیش از این برای اپراتور نانوماهوارهای اسپایر کار میکردند، توضیح دادهاند که شرکتها، مراکز آموزشی و موسسات دولتی را بهعنوان مشتریهای خود هدف قرار دادهاند. از دید آنها به طور کلی کسانی که قصد دارند اطلاعات مختلفی از فضا همچون وضعیت آب و هوا، اطلاعات خام یا تصاویر به دست آورند و البته قصد خرید یا ساخت ماهواره را ندارند، به عنوان مشتریهای آنها شناخته میشوند.
الکس گرینبرگ، رئیس بخش عملیاتی این شرکت، میگوید که لافتاوربیتال در اصل یک کمپانی لیزینگ است. او توضیح داده است که «ما همچون کسانی هستیم که واحدهای مسکونی را اجاره میدهند و مشتریهای ما نیز با توجه به نیازی که دارند، هزینه مشخصی را پرداخت میکنند. در ابتدا مبلغی را برای شروع کار از مشتری دریافت میکنیم که سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی ماهواره را فراهم میکند و در ادامه مبلغی را به صورت سالیانه از آنها میگیرم.»
لافت اوربیتال اولین کمپانی نیست که قصد دارد از ماهوارهها به صورت تجاری و اجارهای استفاده کند. چهار سال پیش، ایریدیوم (Iridium) پروژهای مشابه با فعالیت لافتاوربیتال را شروع کرد که تحت عنوان ایریدیوم پرایم شناخته میشد. ایریدیوم قصد داشت با در اختیار گرفتن ۸۱ ماهواره بزرگ از آنها برای سرویسدهی به مشتریهای احتمالی استفاده کند. با این حال پروژه ایریدیوم پرایم شکست خورد و گرینبرگ توضیح داده است که برای دوری کردن از اشتباهات این شرکت، دیو آنهالت را استخدام کردهاند که مدیر اصلی کمپانی ایریدیوم بود و حالا در لافتاوربیتال به عنوان یکی از مشاورهای ارشد به فعالیت خود ادامه میدهد.
گرینبرگ در همین رابطه توضیح داده است که «ما با در نظر داشتن سرنوشت ایریدیوم، متوجه شدیم که بزرگی بیش از حد ماهوارههای آنها باعث شد هزینهای که باید برای نگهداری پرداخت میکردند با چیزی که مشتری پرداخت میکرد فاصله داشته باشد. همین مسئله باعث شد که نهایتا ایریدیوم هزینههایش را افزایش دهد و مشتریها متوجه شوند که با این مبالغ خودشان میتوانند ماهواره تهیه کنند و دیگر اجاره آن توجیه اقتصادی ندارد.»
ماهوارههای ایریدیوم نکست، با وزنی ۸۶۰ کیلوگرمی ارسال میشدند و لافتاوربیتال در نظر دارد که ماهوارههایی با وزن ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو را آماده کند. بررسیهای این شرکت نشان میدهد که همچنان برخی مشتریهای سابق ایریدیوم، با در نظر گرفتن هزینه مناسب به استفاده از چنین سرویسهایی علاقهمند هستند.
طبق اطلاعات منتشر شده، لافتاوربیتال به طور کلی تهیه، ارسال، راهاندازی و ایجاد ارتباط برای مشتریها را انجام داده است و اعتبار مستاجرها در برخورد با آنها تاثیری نمیگذارد. به گفته گرینبرگ قیمتگذاری برای ارائه خدمات براساس وزن و انرژی مورد نیاز برای فعالیت محموله محاسبه میشود و مشتریها میتوانند فعالیتهای مورد نیاز خود را به صورت مستقیم انجام دهند. لافتاوربیتال در نظر دارد که پلتفرمهای فضاپیماها رابط کاربری مخصوص به خود را داشته باشند تا زمان مورد نیاز برای آمادهسازی آنها کاهش پیدا کند.
چیزی که لافتاوربیتال ارائه میکند قدرت ماهوارههای بزرگ را دارد؛ اما هزینه آمادهسازی آن کمتر از ماهوارههای مکعبی کوچک است. دیچسی به عنوان مدیر اجرایی این شرکت توضیح داده است که این شرکت میتواند راه ارتباطی اختصاصی را برای مشتریها راهاندازی کند یا به آنها از طریق آنتن اپراتورها دسترسی دهد. لافتاوربیتال در نظر دارد از سرمایه ۳.۲ میلیون دلاری به دست آمده برای توسعه بخشهای نرمافزاری و البته توسعه شرکت استفاده کند.
دیچسی همچنین اعلام کرده است که منابع مالی فعلی میتواند آنها را تا اولین ارسال ماهواره پیش ببرد. از جمله مراکزی که در لافتاوربیتال سرمایهگذاری کردهاند میتوان به آنکورک کپیتال اشاره کرد که پیشتر از فیتبیت و ایونبرایت پشتیبانی مالی کرده بود. طبق گفته این بنیانگذار لافتاوربیتال، نیمی از سرمایه فعلی از آمریکا جذب شده و باقی به خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا و اروپا ارتباط پیدا میکند.
(همچنین بخوانید: تب داغ سرمایهگذاری بر آینده ۱۰ تریلیوندلاری صنعت فضا)