برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت سیویکم:
بازاریابی تبدیلی
به فعالیتی در حوزه بازاریابی اطلاق میشود که با هدف تغییر ذهنیت، عقیده و موضع مصرفکننده نسبت به یک محصول صورت میگیرد. این گونه فعالیتها از طریق عرضه با قیمت پایینتر و یا با افزایش در حجم برنامههای تبلیغاتی و طرحهای تشویقی انجام میگیرند. بازاریابی تبدیلی از طریق ایجاد تغییر در این برنامهها بهمنظور افزایش میزان بازار صورت میپذیرد. این اصطلاح همچنین به معنای تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است.
تبلیغات مشارکتی
بهگزارش نوپانا، به توافقی که میان تولیدکننده و توزیعکننده بهمنظور حمایت کامل و یا بخشی از فعالیتهای محلی توزیعکننده از طریق تبلیغات منطقهای انجام میگیرد گفته میشود. درج نام توزیعکننده در متون تبلیغاتی تولیدکننده که در منطقه اجرا میشود، بخش اصلی این توافقنامه است. تبلیغات مشارکتی همچنین به همکاری ۲ یا چند شرکت برای کاهش هزینههای تبلیغاتی، شراکت در هزینههای مذکور و در نتیجه کاهش هزینههای سربار که منجر به افزایش توان خرید مصرفکننده میشود، گفته میشود.
در این نوع از همکاری، مزایا و نام شرکتها در تبلیغات درج میشود. از دیدگاه برندسازی، کیفیت و تصویر ادراکشده طرفین باید همتراز بوده و مزایای ناشی از این همکاری ۲جانبه را در تبلیغات مشترک مخاطبان ارائه کند.
(همچنین بخوانید: هر آنچه که میخواهید را بهسادگی بفروشید!)
بازاریابی تفکیکی
راهبرد بازاریابی است که هدف آن توسعه برند به بخشهای مختلف بازار با استفاده از روشهای مختلف بازاریابی برای هر بخش از بازار است. باید هر بخش از بازار را بهصورت مستقل مدنظر قرار داد، چرا که پیام تبلیغاتی و کانالهای ارتباطی باید با ترجیحات و هنجارهای هر بخش از بازار منطبق شوند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده