این روزها تبلیغات دیجیتال در حال کمرنگ شدن است و برگزاری رویداد، استفاده از کمپینهای زنده شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ، روشهای قدرتمند جایگزین هستند.
نوپانا: همانطور که میدانید، سایت کوئرا، محلی برای به افزایش دانش و به اشتراکگذاشتن آن است. این سایت به مردم سراسر جهان کمک میکند که از دانش دیگران استفاده کنند و سطح علمی خود را ارتقاء دهند. روش کار این وبسایت به این صورت است که مردم سوالات خود را مطرح میکنند و افرادی که اطلاعات کافی داشته باشند به آن سوال پاسخ میدهند. هرچقدر رای مثبت یک پاسخ بیشتر باشد، آن پاسخ بهعنوان جواب نهایی سوال در نظر گرفته میشود. سوالی که اخیرا در این سایت مطرح شده این است که «تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز تا چه اندازه تاثیرگذار هستند؟» جاستین رضوانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت (theAmplify) به این سوال پاسخ داده است:
«تبلیغات دیجیتال در چند دهه گذشته، رشد بسیار زیادی داشته است. این روزها برندهای بزرگ مبلغ قابل توجهی از بودجه خود را صرف تبلیغات فیسبوک و گوگل ادوردز میکنند. درحالیکه در زمانهای گذشته این بودجه صرف تبلیغات تلویزیونی و چاپ کاغذهای تبلیغاتی میشد. البته دلیل بروز چنین رفتاری کاملا روشن و واضح است: امروزه مردم بسیاری از زمان خود را در پلتفرمهای دیجیتال سپری میکنند. اما گزارشهای مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شدهاند، حاکی از این هستند که برندها مبالغ قابل توجهی از بودجه خود را به خاطر این کلاهبرداریها از دست دادهاند. زیرا این تبلیغات در اختیار مشتریهای موردنظر برند قرار نمیگیرد. همچنین در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که برندها حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار بابت ترافیک بیاعتباری که توسط رباتها و نه انسانها به سایتشان وارد شده است، ضرر کردهاند.
این مسائل برای برندهایی که انتظار دارند بودجه بازاریابیشان بازگردد مشکل بسیار بزرگی است. به همین دلیل جان مولر، رئیس مالی شرکت P&G تمام هزینههای مربوط به تبلیغات دیجیتال را قطع کرده است تا به نتایج قابل توجهتری برسد. او در این رابطه گفت: «ما بعد از قطع کردن بودجه تبلیغات دیجیتال، هیچ کاهشی در نرخ رشد شرکت مشاهده نکردیم. بنابراین متوجه شدیم مبلغی که هزینه میکردیم بیفایده بوده است.»
مدیرعامل این شرکت یعنی دیوید تیلور نیز اعلام کرد که تا به حال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بابت تبلیغات دیجیتال خرج کرده است و تمام این مبالغ بیفایده بوده است. زمانی که یکی از بزرگترین برندهای جهان چنین استنتاجی دارد، بسیار جای تامل است؛ اما من معتقدم که آنها در مسیر درستی قرار گرفتهاند.»
(همچنین بخوانید: دیجیتال مارکتینگ به کمک اینستاگرام)
هر روز تحقیقات بیشتری در مورد مشکلات تبلیغات دیجیتال و برنامهریزی آن منتشر میشود و ما هم هر روز بیشتر شاهد این هستیم که برندها بودجه خودشان را برای برگزاری رویدادها، کمپینهای لایو شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ خرج میکنند. در ادامه بیشتر به شرح دلایل این موضوع میپردازیم:
۱. استفاده از اد بلاکر در حال افزایش است
در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که استفاده از اد بلاکر ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع جای تامل دارد. درنتیجه چنین واقعیتی، برندهایی مانند (Jaguar) و (MasterCard) در حال سرمایهگذاری روی رویدادهای واقعیتری هستند که تعامل بیشتری با مشتریها داشته باشند. ایجاد تجربه خاص، یکی از راههای سریع و تاثیرگذار برای افزایش میزان آگاهی مردم از برند و برقراری رابطه با آن است. چنین تجربیاتی تمام حواس پنجگانه را تحتتاثیر قرار میدهند و خاطره خوبی در ذهن مشتری ثبت میکنند.
همین موضوع میزان وفاداری مشتریها را نسبت به برند افزایش میدهد. استفاده از اینفلوئنسرها یا شخصیتهای مشهور، روش خوبی برای ایجاد چنین تجربیاتی بین مشتریها است. مشتریها دوست دارند اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند و در دنیای واقعی با آنها در تعامل باشند.
طرفداران واقعی یک اینفلوئنسر حاضرند مسافت زیادی را بابت شرکت در یک رویداد و بودن در کنار شخص مورد نظر طی کنند؛ بنابراین طبیعی است که نسبت به تبلیغات آنلاین و اقدام به عملها توجه کمتری نشان دهند.
۲. پخش زنده برندها یا لایو استریم بسیار محبوب شده است
ویدئوهای پخش زنده بسیار پرطرفدار شدهاند. درواقع حدود نیمی از کاربران اینترنت در آمریکا حداقل هفتهای یک بار ویدئوی لایو مشاهده میکنند. در این میان ویدئوهای فیسبوک طرفداران بیشتری دارند و سه برابر بیشتر از بقیه ویدئوها دیده میشوند.
این نشان میدهد که ویدئوی لایو نقش پررنگی در افزایش میزان درگیری یا انگیجمنت دارد. یکی از مهمترین عواملی که میزان محبوبیت ویدئوهای لایو را بالا میبرد حضور اینفلوئنسرها است. مردم دوست دارند افرادی که میشناسند و شبکههای اجتماعیشان را دنبال میکنند در ویدئوهای لایو ببینند. ویدئوهایی با موضوع سرگرمی، آموزش، اخبار و ... .
اگرچه لایو فیسبوک این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است اما اهمیت قابلیت لایو اسنپچت و اینستاگرام را نمیتوان نادیده گرفت. استوریهای لایو این ۲ سرویس، احساس پخش زنده را به بینندگان منتقل میکنند؛ بنابراین میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که معنای جدیدی به ویدئوهای پخش زنده بخشیدهاند.
از آنجایی که استوریها احساس پخش زنده را منتقل میکنند، بسیاری از برندها مراسم اهدای جوایز خود را از این طریق و با حضور اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی پخش میکنند. این موضوع در حال جا افتادن است و کمی زمان میبرد که برندها ارزش و اهمیت ویدئوهای پخش زنده را نسبت به تبلیغات دیجیتال درک کنند.
۳. اینفلوئنسر مارکتینگ در حال رشد است
چرا یک برند باید بودجه خود را صرف تبلیغات دیجیتال کند؛ درحالیکه میتواند با همان مقدار هزینه از اینفلوئنسرها استفاده کند و هزاران مشتری که طرفدار آنها هستند را هدف قرار دهد. اینفلوئنسرها میزان اعتماد بینندگان به یک محصول را بیشتر از تبلیغات عادی بالا میبرند.
باید گفت اینفلوئنسرها نیز مانند گوگل ادوردز و تبلیغات فیسبوک قابل سنجش و اندازهگیری هستند. چندین سال پیش هیچ خبری از اینفلوئنسر مارکتینگ نبود؛ اما اکنون نرمافزارهایی به بازار عرضه شدهاند که قادرند اینفلوئنسر درست و مناسب را برای یک کمپین تشخیص دهند. این موضوع نشاندهنده اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای تبلیغات امروز و همهگیر شدن آن در آینده است.
(همچنین بخوانید: اشتباهات بزرگ بازاریابی دیجیتال)