رویداد تخصصی دیجیتال مارکترها (DM Talk) تخصصیترین رویداد حوزه دیجیتال مارکتینگ است که در تاریخ پنجشنبه ۶ تیرماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
نوپانا: در این رویداد مدیران بازاریابی دیجیتال استارتاپها، افراد فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقهمندان این حوزه حضور داشتند.
در پنجمین رویداد تخصصی دیجیتال مارکترها که در گذشته با عنوان دیاموان (DM1) به موضوعاتی همچون آنالیز و مانیتورینگ شبکههای اجتماعی، دانش مورد نیاز در دیجیتال مارکتینگ، نحوه حل مسئله و تصمیمگیری، روابط عمومی و ارتباط با دیتا و ... پرداخته شد. همچنین در این رویداد دو پنل با موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر (با محوریت کمپین بلک میرور نماشا) و پنل دادهنگاری در بازاریابی نیز برگزار شد که در ادامه شرح آنها را میخوانید:
حل مسئله و درخت تصمیمگیری در بازاریابی دیجیتال
مصطفی قلیزاده، مدیر انگیجمنت رانندگان تپسی اولین سخنران رویداد بود که به موضوع حل مسئله و درخت تصمیمگیری در بازاریابی دیجیتال پرداخت. قلیزاده در ابتدای صحبتهای خود گفت: «بیشتر افراد به درستی به مسئله مطرح شده فکر نمیکنند؟»
قلیزاده تعریف مسئله، کوچککردن مسئله، اولویتبندی کردن، آنالیز، ریشهیابی مشکل و ارائه پیشنهادات را روش حل یک مسئله عنوان کرد و ادامه داد: «در تعریف مسئله باید به دو روش TOSCA و SMART بودن آن توجه کرد.»
او در خصوص کوچککردن مسئله نیز گفت: «ما باید از تکنیک ۲ مورد مخالف یکدیگر استفاده کنیم؛ به این صورت که با درنظر گرفتن تمام حالتها، به یک چرخه بینهایت دست یابیم تا بتوانیم به درستی مسئله را حل کنیم.»
قلیزاده در خصوص درخت تصمیمگیری (issue tree) نیز گفت: «در تهیه درخت تصمیمگیری باید به دو نکته مهم توجه کرد؛ اول اینکه تمام احتمالات با توجه به عدم اشتراک در آنها (ME/CE) باید انتخاب شوند و دوم اینکه باید به قانون ۸۰-۲۰ توجه داشته باشیم.»
در پایان نیز مصطفی قلیزاده با طرح چند مثال، از افراد حاضر خواست تا مباحث گفته شده در سخنرانی را تمرین کنند.
ارائه دیتاهای یک سرویس واقعی و بررسی قیف فروش
علیرضا آغاسی، راهبر ارشد بازاریابی هلدینگ آبان نیز در ارائه خود به موضوع ارائه دیتاهای یک سرویس واقعی پرداخت و به مقایسه آماری کافهبازار و دو اپراتور تلفن همراه ایرانسل و همراه اول پرداخت.
به اعتقاد آغاسی مردم رابطه خوبی با دو اپراتور تلفن همراه دارند. همچنین براساس آمار گمتر از ۱۰ درصد مردم ایران به استفاده از سیستمهایی مثل نماوا و فیلیمو علاقه دارند و بیشتر تمایل مردم به دانلود کردن فیلمها از اینترنت سوق دارد.
اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر
پنل اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر با محوریت بررسی کمپین بلک میرور نماشا و با حضور مصطفی قمری مدیر بازاریابی و فروش نماشا، حورا وکیلی مدیر ارتباطات داتین و حسن درویش اینفلوئنسر در توییتر و طنزنویس و مدیریت نیما شفیعزاده بلاگر و متخصص بازاریابی محتوایی برگزار شد.
مصطفی قمری گفت: «ما در نماشا تجربه اینفلوئنسر مارکتینگ نداشتیم؛ البته این کمپین موفقی نبود و فیدبک خوبی از آن دریافت نکردیم.»
حورا وکیلی ضمن اشاره به تاثیر متفاوت اینفلوئنسرمارکتینگ بر روی مخاطبان گفت: «شبکه اجتماعی توییتر صرفا برای بد گفتن و زدن دیگران نیست. توییتر تاثیرگذاری زیادی دارد که این یک چالش بسیار بزرگ است و من اصلا ریسک اینکار را نمیپسندم.»
حسن درویش نیز باشاره به تفاوت ادبیات در توییتر گفت: «ادبیات توییتر در کشور ما بسیار متفاوت است. توییتر تنها شبکه اجتماعی تولیدکننده محتوای طنز است که حتی در شبکههای اجتماعی دیگر هم این محتوا کپیبرداری میشوند. همچنین تبلیغات در توییتر بر روی ناخودآگاه ذهن مخاطبان اثر میگذارد.»
نیما شفیعزاده که مدیریت پنل را بر عهده داشت گفت: «شاید تعداد مخاطبان و کاربران توییتر در ایران کم باشد اما همین تعداد تغذیهکننده کانالهای تلگرامی و پیجهای اینستاگرام است. همچنین قیمت تبلیغات در توییتر از ۵۰۰هزار تومان تا ۱ میلیون تومان متغیر بوده و چالش اصلی اینکار فقط هماهنگی اینفلوئنسرها در انتشار محتوای تبلیغاتی است.»
آنالیز و مانیتورینگ شبکههای اجتماعی
علی اخلاص در ابتدای ارائه خود با اشاره به فراگیری شبکههای اجتماعی و تولید محتوای انبوه در جهان گفت: «یک نارضایتی میتواند کسبوکار شما را به خطر بیاندازد.»
او ادامه داد: «با وجود تاثیرگذاری و فراگیری شبکههای اجتماعی در میان مردم، معمولا مانیتورینگ شبکههای اجتماعی انجام نمیشود. مشکل نخست کسبوکارها نیز عدم شناخت نیاز مشتریان خود است که باید رفع شود. در ادامه نیز دیر فهمیدن نارضایتی مشتریان، آنالیز واکنشها در خصوص اتفاقات و واکنش به اتفاقات در شبکههای اجتماعی دیگر مواردی است که باید آنها را حل کرد.»
اخلاص در پایان گفت: «از مانیتورینگ میتوان در بهینهسازی عملکرد افراد و همچنین پایش فعالیتهای رقبا نیز استفاده کرد.»
روابطعمومی و ارتباط با دیتا
فرناز فرضی، مدیرعامل آژانس ارتباطات پیارندتک گفت: «تغییر روند روابطعمومی سنتی سرعت زیادی داشته و روش آنلاین جایگزین آن شده است. همچنین پایش کلمات یکی از چالشهای این کار است.»
فرضی ادامه داد: «ما باید به کمک دیتا، روند روابطعمومی را دنبال و پیگیری کنیم. از طرفی به دلیل در دسترس بودن شبکههای اجتماعی و سوژهیابیهای مختلف از طریق آنها، دقت بیشتری باید در رصد کردن آنها نیاز است.» در پایان نیز فرضی مسائل اقتصادی (ارزانتر بودن کار روابطعمومی) را یکی از دلایل علاقه کسبوکارها به روابطعمومی مطرح کرد.
دادهنگاری در بازاریابی
سجاد احمدی مدیر سابق پرفورمنس علیبابا، علیرضا اشکان مدیر توسعه کسبوکار ادتریس و متین ارشادی، مدیر بازاریابی چیلیوری به همراه سینا شفیعزاده تحلیلگر داده سابق اسنپباکس افراد حاضر در پنل دادهنگاری بودند.
سجاد احمدی در این پنل گفت: «بازاریابی دادهمحور یعنی ما اول شاخص کلیدی عملکرد را مشخص کنیم و بر اساس آن، فرآیندها را بهینه کنیم. اگر از اول سنگبنای بازاریابی داده محور را بذاریم، اصلا لازم نیست بخش پرفرومنس مارکتینگ داشته باشیم.»
احمدی ادامه داد: «در بازاریابی دادهمحور از آخر به اول نگاه میکنیم؛ یعنی اینکه اول میبینیم در نهایت دنبال چی هستیم و بعد بر اساس آن شاخص کلیدی عملکرد را مشخص کنیم. ما دیتا را به خاطر خود دیتا نیاز نداریم تا بینش بهتری برای فرایندهای مارکتینگ به دست آوریم. همچنین نگاه بیزنسی داشتن در بازاریابی دادهمحور بسیار بااهمیت است.»
متین ارشادی نیز گفت: «اولین برنامه در بازاریابی دادهمحور این است که بتوانید مبتنی بر کانالها، دیتا را ذخیره کنید و نتایج فعالیتها را نیز ثبت کنید.»
علیرضا اشکان نیز معتقد است: «استخدام دانشمند داده باید بر اساس اعلام نیاز دیجیتال مارکترها باشد. همچنین باید اعلام شود به چه دیتایی و توسعه چه الگوریتمی نیاز داریم.»
سینا شفیعزاده نیز در خصوص تجربه خود در اسنپباکس گفت: «ما دادهمحوری را در اسنپباکس به این شکل شروع کردیم که ابتدا جریان داده را مشخص کردیم. ما یک نقشه داشتیم که مشخص میکرد داده از کجا مییاد، در سازمان چه اتفاقی برایش مییافتد و در نهایت چه خروجی دارد.»
در پایان رویداد نیز امین نصیری، مدیر فنی بیمیتو و علیرضا رنجبر شورابی مدیرعامل شرکت نرم افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت در ارائهای به موضوع کاربردهای اقتصاد رفتاری در مارکتینگ پرداختند.