برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپا شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم. قسمت پنجم:
علم تجزیه و تحلیل
در بازرگانی، علم تجزیه و تحلیل عنوانی است که برای انواع روشهای پیچیده تحلیل دادههای تجاری استفاده میشود. در بازاریابی و برندسازی، طیف گستردهای از روشهای آماری و غیرآماری استفاده میشود. امروزه ارزیابی فعالیتهای بازاریابی و برندسازی درحال تبدیل شدن به یکی از موضوعات داغ و پرمخاطب است. ارزیابی برند، بازگشت سرمایه برند و سرمایهگذاری بازاریابی و برگههای ارزیابی برند بهعنوان ابزارهای قابل استفاده برای بهبود عملکرد تجاری، درحال گسترش هستند. همچنین این تحلیلها به روند تصمیمگیری تجاری کمک بهسزایی میکنند.
فروشگاه کلیدی
بهگزارش نوپانا، به فروشگاههایی گفته میشود که نقش اصلی در جذب مشتری برای یک مجتمع تجاری را ایفا میکنند. معمولا دو فروشگاه کلیدی در هر مجتمع وجود دارد. این فروشگاهها در دو سر مجتمع قرار میگیرند تا تعداد زیادی از مشتریان را به بازدید از مجتمع تشویقکنند و برای مغازههای مستقر در مجتمع ترافیک ایجادکنند.
برندسازی میتواند با کمک مناسب و جذاب نشان دادن فروشگاههای کلیدی در بین مشتریان برای مجتمع نقشی کارساز را ایفا کند؛ اما اتکا بیش از حد به این فروشگاهها، ممکن است باعث شود که مشتریان تمام وقت خود را در آنجا صرف کنند و پس از آن مجتمع را ترک کنند؛ بنابراین میتواند برای دیگر فروشگاهها یک زنگ خطر محسوب شود.
(همچنین بخوانید: مشتریان را با برند خود درگیرکنید)
گزارش سالیانه
سالانه، گزارشی از شرایط مالی شرکتهای سهامی عام در مجمع عمومی سالیانه به منظور تصویب سهامداران ارائه میشود که آن را گزارش سالیانه تعریف میکنند. این گزارش معمولا شامل صورت وضعیتهای سود و زیان، توضیحاتی در خصوص امور اجرایی شرکت، ترازنامه و گزارشی از حسابرسی و مدیریت شرکت میباشد. این گزارش جهت درک بهتر از وضعیت فعلی و طرحهای آینده شرکت برای سرمایهگذاران تهیه میشود. همچنین این گزارش در قالب یک بروشور شرکتی با محتوا و طرحهای منطبق با برند به چاپ میرسد.
ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده