گزارش عملکرد ۱۴۰۰ حرکت اول منتشر شد
حرکت اول از ۱۴۰۰ روایت میکند ۸

گزارش عملکرد ۱۴۰۰ حرکت اول منتشر شد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۰۰:۲۳ | ۷ دقیقه

شرکت کسب و کارهای نوپای حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر گروه همراه اول، با انتشار گزارش عملکرد خود در سال مالی 1400، به تفصیل در مورد اهداف، دستاوردها و برنامه های آتی خود پرداخت.

این شرکت با معرفی تفضیلی استارتاپ‌های سبد سرمایه گذاری خود اعلام کرد از ابتدای فعالیت در یازده کسب و کار سرمایه گذاری مستقیم انجام داده و در سالی که گذشت با تمرکز بر دو حوزه رسانه و فناوری دو کسب و کار نت باکس و نبض را به سبد خود اضافه کرده است.

نمودار زیر پرتفوی سرمایه گذاری حرکت اول است.

مدیران حرکت اول، نامهای آشنای اکوسیستم نوآوری

با نگاهی به اعضای هیات مدیره این هلدینگ سرمایه گذاری خطرپذیر همانند سالهای پیش نام‌های آشنایی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی دیده می‌شود.

هم افزایی با خانواده همراه اول و مفهوم پول هوشمند

در یادداشت محمدمهدی عباسخانی مدیرعامل این شرکت، هم افزایی شکل گرفته با گروه همراه اول و استفاده از زیرساخت‌های همراه اول (زیرساختهای تبلیغات، فنی، پیامکی، تسهیل‌گیری در ارتبطات تیم‌ها با سایر شرکت‌های گروه و همچنین بازیگران صنایع مرتبط و ...)  جهت توسعه شرکت‌های پرتفو از مهم‌ترین دستاوردهای خدمات پس از سرمایه گذاری سالی که گذشت، عنوان شده است و این اقدام به همراه خدمات مشاوره مالی، فنی، بازاریابی و توسعه کسب و کار در راستای نهادینه سازی مفهوم پول هوشمند معرفی شده است.

مروری بر عملکرد حرکت اول در ارزیابی طرح‌ها

مروری بر عملکرد حرکت اول در ارزیابی طرح‌ها نشان از ورود 275 طرح به مرحله بررسی و رد شدن حدود 75 درصد این طرحها در مرحله اول دارد که از مهم‌ترین دلایل رد آنها به ترتیب، عدم تطابق با مرحله عمر کسب و کار و عدم تایید قابلیت‌های طرح و عدم تطابق با حوزه های سرمایه‌گذاری و عدم جذابیت اندازه بازار هدف عنوان شده است.

         در این گزارش بیشترین طرح‌های‌ دریافت شده با اختلاف در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است

ارتباطات و شبکه سازی

یکی از بخش‌هایی که به نظر می‌رسد حرکت اول در سال گذشته عملکرد مناسبی داشته است مبحث ارتباطات و شبکه سازی ست که بر اساس ترازیابی جهانی و بررسی فاکتورهای کلیدی یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) موفق مسیر هدفمندی طراحی نموده است.

از جمله اقداماتی که این شرکت در این بخش معرفی نموده است شامل ایجاد ارتباط با بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی من جمله عضویت در هیات مدیره انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور، عضویت در شورای راهبری رویداد صادراتی صدتکاپو، عضویت در شورای راهبردی نشست سرمایه گذاری فناوری(TIM) و همچنین عقد تفاهم نامه همکاری مشترک با پارکهای علم و فناوری است.

تولید و انتشار محتوای منحصر به فرد من جمله همکاری در ترجمه کتاب راهنمای رشد انفجاری با انتشارات نشر نوین و همچنین تولید برنامه صفر و یک از شبکه دوم سیما از دیگر دستاوردهای حرکت اول در این بخش بوده است.

 

حرکت اول و زنجیره ارزش در مراحل عمر استارتاپ

با توجه به این گزارش دسته بندی مرحله عمر استارتاپ و نقطه ورود حرکت اول و زنجیره ارزش خود بدین ترتیب است. طبق این دسته‌بندی سرمایه‌گذاری در مرحله ایده و کشت بر عهده هاب‌های حرکت اول، در مرحله ایده بر عهده صندوق کارآفرینان اول (در سالی که گذشت حرکت اول توانسته است مجوز تاسیس آن را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت نماید.) و در مرحله میانی و رشد حرکت اول نقش سرمایه گذار را خواهد داشت.

 

 

.

حرکت اول در این گزارش اعلام کرده است  در سالی که گذشت  زیرساخت‌های لازم جهت تحقق اهداف سرمایه‌گذاری  بین المللی خود را نهایی کرده و همچنین 23میلیارد تومان در مرحله شتابدهی و در 22 استارتاپ سرمایه گداری نموده و عملکرد، حوزه های سرمایه گذاری و سبد سرمایه گذاری 3 هاب (هاب شیراز، هاب اصفهان و هاب بهشتی) را به تفصیل ارایه داده است.

برنامه های آتی حرکت اول

با نگاه کلی به این گزارش، به نظر می‌رسد در سال آتی تمرکز  حرکت اول بر خدمات پس از سرمایه گذاری و تقویت مدل هم‌افزایی با گروه همراه اول به همراه شناسایی و سرمایه گذاری در استارتاپ‌های متناسب با مرحله عمر و حوزه هدف در داخل و خارج کشورخواهد بود.

متن کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید

 

 

 

برچسب‌ها: سرمایه گذاریگزارش سالیانهحرکت اول
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.