در قسمت قبلی این مطلب، به بررسی ملزومات طراحی تجربه کاربری و تجزیه و تحلیل کاربران پرداختیم. در این قسمت، با بررسی چند مورد دیگر در این زمینه، اصول اولیه طراحی تجربه کاربری را به پایان میرسانیم.
نوپانا: در قسمت قبلی این مطلب، به بررسی ملزومات طراحی تجربه کاربری و تجزیه و تحلیل کاربران پرداختیم. در این قسمت، با بررسی چند مورد دیگر در این زمینه، اصول اولیه طراحی تجربه کاربری را به پایان میرسانیم.
تجزیه و تحلیل وظیفه
مرحله بعد از تجزیه و تحلیل کاربران، مرحله تحلیل وظایف است. ازخود سوال کنید: عملیات اصلی که کاربران میخواهند انجام دهند چیست؟
ممکن است کاربران در استفاده از سایت یا اپلیکیشن شما، کارهای متفاوتی انجام دهند، اما همیشه یک هدف اصلی وجود دارد. این هدف اصلی را مدنظر قرار داده و UX محصول خود را با توجه به آن، بهینه کنید.
توجه داشته باشید ما هنوز به مرحله طراحی نرسیدهایم، اما در این مرحله میدانیم طراحی، چگونه و برای چه افرادی خواهد بود.
در مرحله بعد، اهداف ثانویه که توسط کاربر اجرا میشود را تعیین میکنیم. سایتها و اپلیکیشنهای کمی هستند که کاربر فقط یک کار در آنها انجام دهد. موارد دیگری که باید در طراحی به آنها توجه کنید، عبارتاند از:
- آیا به قالب help/FAQ (راهنما و بخش سوالات متداول) نیاز دارید؟
- چه حالتهای خطایی مورد نیاز است؟
- موارد حاشیهای که ممکن است کاربران درنظر بگیرند چیست؟
- آیا برای انجام یک کار خاص در سایت یا اپلیکیشن شما، روشهای مختلفی وجود دارد؟
تخصیص عملکرد
در این مرحله مواردی که باید برای رسیدگی به اهداف و کارکردهای تعیین شده، انجام شوند را مشخص کنید:
- آیا شما به سیستمها یا سرورهای توزیع شده نیاز دارید؟
- کدام یک از آنها، به بهترین صورت، به کار شما رسیدگی میکنند؟
- مواردی که برای طراحی فرانتاند/بکاند (لایههای مختلف نرمافزاری و ارتباط با کاربر) نیاز دارید چیست؟
- چه صفحاتی برای رسیدگی به یک عملکرد خاص مناسب هستند؟
- چه کارهایی به صورت اتوماتیک (توسط کامپیوتر) و چه کارهایی به صورت دستی (کنترل و اجرا توسط کاربر) انجام میشوند؟
پاسخ به این سوالات، به طور چشمگیری بر کارایی و قابلیت استفاده از محصول شما تاثیر میگذارد.
وایرفریم (نقشه راه تجربه کاربری)
در این مرحله، نقشه راه UX خود را تدوین میکنید. سعی کنید تمام مسیرهایی که کاربر ممکن است در سایت یا اپلیکیشن شما طی کند را پیشبینی کنید و برای آن نقشه بکشید. به هیچ عنوان در طراحی وایرفریم، شتابزده عمل نکنید، زیرا وایر فریم، پایه و اساس طراحی شماست. همواره بیش از ۲ وایرفریم طراحی کنید و سعی کنید با بررسیهای کارشناسانه، طرح نهایی را انتخاب کنید.
طراحی
مرحله طراحی، ایدههای زیادی را از ذهن شما، روی کاغذ میآورد. این کار باعث ماندگاری ایدههای خوب و حذف ایدههای بد میشود. کلید اصلی موفقیت در این مرحله، خلاقیت است. سعی کنید طرحهای خود را به طور قابل توجهی تغییر دهید تا متوجه شوید تا چه اندازه میتوانید یک ایده را بسط دهید.
نمونههای اولیه
ابزارهای زیادی برای بهدست آوردن سریع نمونه اولیه وجود دارد. ازجمله:
- Adobe Edge Tools
- Omnigraffle
- Adobe Fireworks
- Foundation
- Bootstrap
- Adobe Flash
- Axure
- iRise
نمونه اولیه، بسیاری از کاستیها و مشکلات ایجاد ارتباط با کاربر را به شما نشان میدهد.
تست قابلیت استفاده
در هر مرحله از طراحی میتوان این کار را انجام داد. گاهی اوقات در انتها و گاهی اوقات در ابتدای پروژه. طراحی شما برای کاربران است، بنابراین، در این مرحله از چند کاربر کمک بگیرید و نظرات آنها را بپرسید. در این مرحله، ممکن است قسمتی از طراحی شما تغییر کند.
توسعه
شما باید با توسعهدهندگان همکاری کنید. در این مرحله، مواردی پیش می آید که باید UX را دوباره تنظیم کنید. این مرحله به شما در درک محدودیتهای فنی پروژههای آینده کمک میکند.
همچنین UX خود را با محصول نهایی تست کنید. در اینجا، شما به وایرفریمها برمیگردید تا مطمئن شوید خروجی که به کاربر تحویل داده میشود همان چیزی است که شما طراحی کردهاید. شما مسئول تجربه کاربران خود هستید، پس مطمئن شوید دقیقا چیزی را دریافت میکنند که شما طراحی کردید.
(همچنین بخوانید: قدم به قدم تا توسعه اولین اپلیکیشن استارتآپی)