جاباما در مسیر افزایش اعتماد مردم به رزرو آنلاین اقامتگاه‌، از طریق تشویق به بازخورد
با اعلام ثبت بیش از ۶۰۰ هزار نظر کاربری ۱۰

جاباما در مسیر افزایش اعتماد مردم به رزرو آنلاین اقامتگاه‌، از طریق تشویق به بازخورد

توسط علیرضا وائلی | ۱۴۰۲/۱۰/۹ - ۱۷:۳۶ | ۱۳ دقیقه

به نظر می‌رسد پلتفرم جاباما به عنوان کسب و کار استارتاپی برجسته حوزه گردشگری با تمرکز ویژه بر موضوع تجربه با نظرات مسافران و تشویق به بازخورد کاربران، به دنبال افزایش اعتماد مردم در زمینه رزرو آنلاین اقامتگاه است.

هفته گذشته جاباما اعلام کرد مجموع نظرات کاربران در پلتفرمش به عدد ۶۰۰ هزار رسیده است و همزمان با تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهری، به نمایش بازخورد مخاطبان پرداخت.

جاباما اعلام کرد در طول ۵ ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار نظر تازه از تجربه مسافران در پلتفرمش ثبت شده است تا مجموع نظرات کاربران در یکی از مهمترین کسب و کارهای آنلاین حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه به این عدد کم‌نظیر برسد.

اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش جاباما برای اولین بار، گزارشی از وضعیت کسب‌وکار خود منتشر کرد و در گزارشش که به بررسی وضعیت یکساله فعالیت خود و همچنین معرفی بازار اقامت در ایران می‌پرداخت، اعلام کرد حجم اصلی این بازار (بازار رزرو اقامتگاه غیرهتلی) همچنان در اختیار بخش سنتی است.

پس از آن به نظر می‌رسد، حاباما با کمپین‌های مختلف می‌خواهد اعتماد مردم را به سمت فعالیت آنلاین در این حوزه جلب کند.

۲۰ هزار اقامتگاه، ۳۰ درصد بهبود، ۱۵۰ درصد رشد

جاباما پیش از این اعلام کرده که از بین ۱۰۰ هزار اقامتگاهی که در کل بازار اقامتگاه در کشور موجود است، ۲۰ هزار عدد از آن‌ها در این پلتفرم قابل رزرو است. آنها همینطور با درج بیش از ۶۰۰ هزار نظر کاربری، رکورد جالب توجه دیگری را هم به ثبت رسانده‌اند.

در این زمینه فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما می‌گوید‌ تمرکز امسال این پلتفرم روی دریافت نظر از تجربه رزرو و اقامت کاربران بوده و آنها موفق شده‌اند میزان مشارکت در ثبت تجربیات مردم از فرآیند رزرو، اقامت و میزبانی را ۳۰ درصد بهبود دهند.

نکته جالب توجه دیگر اینجاست که طبق گزارش‌ منتشر شده جاباما این پلتفرم در میزان اقامتگاه قابل رزرو در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

در حالی که سهم بازار آنلاین از رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی فقط ۷ درصد است، چنین آمار و ارقامی نشان می‌دهد جاباما به دنبال تغییر رفتار کاربران به سمت فعالیت‌های آنلاین است.

کاربران می‌توانند از هر ۵ اقامتگاه غیرهتلی در ایران، یکی از آن‌ها را ازجاباما پیدا کنند، نظرات سایر مسافران را بررسی کنند و در نهایت با اعتماد بیشتر کار رزرو خود را انجام دهند.

جاباما به عنوان رهبر این حوزه جذاب (رزرو آنلاین اقامتگاه غیرهتلی)، اکنون با ۷۰ درصد از سهم بازاری که دارد، توانسته در بخش عرضه و جلب اعتماد به‌خوبی عمل کند و رفتارهای مشتریان بالقوه را به خوبی به سمت فعالیت آنلاین هدایت کند.

گرچه در بخش تقاضا همچنان مسافران بیشتر به رزرو حضوری و آفلاین تمایل نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد به سرعت شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود.

البته این موضوع بدون شک نیاز به فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی دارد و می‌توان امیدوار بود با فعالیت‌های حرفه‌ای که پلتفرم‌های ایرانی شبیه جاباما دنبال می‌کنند به‌مرور زور آنلاین‌ها بیشتر خواهد شد.

تاثیر نظرات کاربران در افزایش اعتماد

یکی از مهمترین روش‌های جلب و افزایش اعتماد کاربران در پلتفرم‌های آنلاین و در بازارهای جدیدی مثل رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی، هدایت مردم به بازخوردگیری و بازخوردهی است.

یعنی پلتفرم‌ها هم برای دریافت خدمات مشوق‌هایی برای اعلام نظرات در نظر بگیرند و هم کاربرانشان را به بررسی نظرات و کامنت‌های سایر مسافران تشویق کنند.  این نظرات به مسافران کمک می‌کنند تا قبل از رزرو، تجربه‌های دیگران را در مورد مکان اقامتی مورد نظرشان با دقت مطالعه کنند. این نقدها یا تعاریف و نظرات معمولاً تا حد کافی واقعی و شفاف هستند و بیشتر به افراد کمک می‌کنند تا تصمیم بهتری بگیرند.

اعتماد به این نظرات هم می‌تواند در ایجاد رابطه احساسی بین مسافر و میزبان یا ارائه‌دهنده خدمات کمک کند و در نهایت به بهبود سطح کیفیت خدمات منجر شود.

برای کاربران بازار جذاب گردشگری آگاهی از تجربه دیگران برای انتخاب مقصد یا اقامتگاه بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل برای کاربر معمولا امتیازات و نظرات مردمی اهمیت بالاتری نسبت به اطلاعات رسمی منتشر شده دارند.

واضح است که در روش‌های سنتی انتخاب اقامتگاه، بررسی این موضوع بسیار دشوار بود اما با ظهور پلتفرم‌های آنلاین، کاربران راحت‌تر و ببشتر از گذشته می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

در همین راستا به نظر می‌رسد پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه جاباما برای بررسی تجربیات و نظرات کاربرانی که قبلا یک محصول را خریده‌اند یا اقامتگاهی را رزرو کرده‌اند، توجه ویژه‌ای دارد.

به طوری که با ثبت ۶۰۰ هزار نظر کاربری، پلتفرم جاباما رکورد جالبی از تعداد نظرات مرتبط به صنعت اقامتگاه‌های ایران را ثبت کرده است.

مدیران جاباما می‌گویند حتی برای ترویج بیشتر فرهنگ نظردهی و استفاده کاربران از تجربه دیگران تلاش می‌کنند.

همه اینها در حالی است که پیش از این این موضوع خیلی هم مرسوم نبوده است.

این یعنی جاباما در فعالیت‌های اخیر خود بیشتر از گذشته کاربران را تشویق می‌کند که پیش از انتخاب و رزرو اقامتگاه خود، نظرات و تجربیات کاربران قبلی که در صفحه رزرو هر اقامتگاه در این سایت در دسترس عموم است را مطالعه کنند تا انتخاب آگاهانه‌تر و مطمئن‌تری داشته باشند.

تاثیر رفتار میزبان، یک موضوع قابل توجه

در پلتفرم‌های ویژه گردشگری مطالعه نظرات و کامنت‌های مسافران برای افرادی که در حال برنامه‌ریزی یک سفر هستند، بسیار حیاتی است. این نظرات معمولاً از افرادی آمده که واقعا در همان مکان اقامت داشته‌اند و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند. این نظرات می‌توانند در مورد امکانات، کیفیت خدمات، نظافت، موقعیت مکانی و سایر جنبه‌های مهم اقامتگاه اطلاعات ارزشمندی ارائه دهند.

با اعتماد به نظرات مسافران قبلی، افراد می‌توانند خود را از مخاطرات احتمالی محافظت کرده و تجربه‌ای مطلوب‌تر را انتخاب کنند. همچنین، این نظرات می‌توانند به میزبانان کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را درک کرده و سطح خدمات خود را بهبود بخشند تا تجربه مسافران را بهبود بخشند.

مدیر بازاریابی جاباما در همین زمینه می‌گوید: «اعتماد، توصیه‌پذیری می‌آورد، توصیه‌پذیری باعث افزایش تعداد سفر می‌شود، تعداد سفر به افزایش میزان ثبت تعداد نظرات و تجربیات و در نهایت افزایش آگاهی مسافران بعدی منجر می‌شود. این چرخه‌ی استاندارد و کارآمدی‌ست که در جاباما به آن توجه ویژه‌ای داریم.»

بهشتی ادامه می‌دهد: «با مطالعاتی که چند وقت اخیر روی کاربرانمان داشتیم متوجه شدیم موضوع استفاده از نظرات سایر مسافران برای کاربران جاباما اهمیت بسیار بالایی دارد. آمارهای ما نشان می‌دهد درصد بالایی از کاربرانمان حتما پیش از سفر، نظرات و تجربیات بقیه مسافران را از اقامتگاه‌های مدنظر مطالعه می‌کنند.»

او همچنین می‌گوید: «نکته جالب اینجاست که در همین بررسی‌ها متوجه شدیم قبل از رزرو اقامتگاه بیشتر از هرچیزی مساله نظافت و تمیزی اقامتگاه اهمیت بسیار بالایی برای کاربران دارد. اما بعد از انجام سفر و برگشت از مسافرت مردم بیشتر به نحوه میزبانی اهمیت می‌دهند و درباره رفتار میزبان نظر می‌نویسند.»

بهشتی تاکید می‌کند: «مطالعات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد یک میزبان خوب می‌تواند حس بسیار خوبی را در میهمان‌های بالفعل و بالقوه اقامتگاه‌ها ایجاد بکند و در نتیجه این انتقال حس خوب منجر به افزایش اعتماد کاربران خواهد شد.»

در هر صورت حالا رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، قصد دارد افراد بیشتری را به بررسی نقدهای بی‌طرف مسافران قبلی درباره اقامتگاه‌ها تشویق کند، تا این طریق، افراد با آگاهی و اطمینان بیشتری، اقامتگاه موردنظرشان را رزرو کنند.

برچسب‌ها: جابامارزرو آنلاین اماکن اقامتیتجربه کاربریاعتمادجلب اعتمادرزرو آنلاین اقامتگاه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا وائلی