انقلاب چاپگرهای سه‌بعدی در ساختمان‌سازی
محصولات استارت‌آپی جدید در راهند؛ ۸

انقلاب چاپگرهای سه‌بعدی در ساختمان‌سازی

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

چاپگرهای سه‌بعدی در هر رشته و زمینه‌ای می‌توانند وارد شوند و بسیار مفید باشند.

نوپانا: تکنولوژی امروزه در عرصه‌های زیادی وارد شده و زندگی ما را نسبت به گذشته بسیار متحول کرده است. امروزه همه‌چیز نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است، حتی کوچک‌ترین و ساده‌ترین چیزها. تکنولوژی می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های مختلف و متنوع برای ما باشد.

چاپگرهای سه‌بعدی اخیراً انقلاب تازه‌ای در عرصه تکنولوژی بوده‌اند. این چاپگرها در زمینه‌های متعددی کاربرد دارند و بستری تازه برای شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه فراهم می‌کنند. گمان می‌رود در آینده‌ای نزدیک، از علوم زیستی گرفته تا صنعت خودروسازی، به این چاپگرها وابسته شوند.

چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند اساس و بنیان استارت‌آپ‌های جدیدی نیز بشوند. هم‌اکنون نیز صدها استارت‌آپ با تمرکز بر این چاپگرها فعالیت می‌کنند و در آینده هم بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

(همچنین بخوانید: با خانه خود سفر کنید)

استفاده از چاپگرها در ساختمان‌سازی

یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین زمینه‌های فعلی استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی، صنعت ساختمان‌سازی است. امروزه شرکت‌های پیمان‌کاری که در زمینه ساخت‌وساز آپارتمان‌ها و سازه‌های ساختمانی فعالیت می‌کنند، به ساخت و پرداخت مصالح ساختمانی با استفاده از چاپگرهای زیستی رو آورده‌اند.

مثلاً به کمک این چاپگرها بتن‌هایی برای استفاده در مصالح ساختمانی تولید می‌شوند که با صرف هزینه‌ و زمان کمتر تولید شده‌اند. یا مثلاً یک شرکت چینی به نام «وینسون» (Winsun) ادعا کرده است که می‌تواند خانه‌هایی با این چاپگرها تولید کند که در ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آماده شود و هزینه‌ تمام شده آنها نیز تنها پنج هزار دلار است.

نحوه عملکرد بسیاری از این شرکت‌ها این‌گونه است که واحد‌های ساختمانی را در کارخانه خود تولید و در محل مورد نظر مونتاژ می‌کنند. بعضی دیگر با استفاده از ربات‌های صنعتی و چاپگرهایی که در محل ساخت‌وساز حضور دارند، بلوک‌های ساختمانی را آماده و در همان محل نصب می‌کنند.

(همچنین بخوانید: چاپگرهای سه‌بعدی به یاری دندان‌پزشکان می‌آید)

مزایای استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی در ساختمان‌سازی

از آنجا که روش‌های فعلی ساخت‌وساز بسیار زمان‌بر و پرهزینه است، داشتن یک خانه رویایی برای بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد، دشوار و دست‌نیافتنی است. روش‌های فعلی، مبتنی بر استفاده از نیروی کار انسانی است که هر سال نیز به واسطه تورم و تغییر قوانین، این هزینه‌ها سنگین‌تر می‌شود و در نتیجه، مشکلات صنعت ساختمانی تشدید می‌شود.

مسلماً این چاپگرها در آینده نزدیک به صورت همه‌جانبه و فراگیر به صنعت ساخت‌وساز ساختمان وارد می‌شوند. این مسئله از این جهت بسیار مفید است و باعث می‌شود افرادی که در آرزوی صاحب‌خانه شدن هستند به سرعت و با هزینه بسیار کمتری به این خواسته خود برسند. به علاوه، این ساختمان‌ها از نظر کیفیت ساخت نیز از استاندارد خوبی برخوردار هستند و ایمنی آنها تایید شده است.

(همچنین بخوانید: تمرین فعالیت‌های ورزشی به انیمیشن سه‌بعدی)

ورود این چاپگرها به دنیای ساختمان‌سازی و معماری، دست مهندسین معماری و طراحی داخلی را نیز برای ارائه پیشنهادات جذاب و تازه باز می‌گذارد. آنها می‌توانند با فراغ بال بیشتری به طراحی‌های جدید و ایجاد تحولات در زمینه ساختمان‌ها بپردازند، بدون اینکه نگران هزینه و صرفه اقتصادی باشند. همچنین ایده‌های آنها در زمان بسیار کوتاه‌تری عملی می‌شود و می‌توانند زمان ذخیره‌شده را صرف پرداختن به کارها و ایده‌پردازی‌های دیگر کنند.

یک انقلاب استارت‌آپی در راه است

چاپ سه‌بعدی می‌تواند یک انقلاب اساسی در صنعت ساخت‌وساز ایجاد کند. در آینده با استفاده از چاپگرها ساخت مسکن نسبت به حال، مقرون‌به‌صرفه و نوآورانه انجام می‌شود. از آنجا که در این روش، ساخت‌وساز با استفاده از نیروی کار بسیار محدود است، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. البته امکان دارد افراد بسیاری که هم‌اکنون در این حوزه فعالیت می‌کنند شغل خود را از دست بدهند اما می‌توان از دانش و تجربه همین افراد در زمینه ساخت و پرداخت ایده استفاده کرد.

همان‌طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند بستر مناسبی برای ایجاد استارت‌آپ‌ها باشند. در عرصه ساختمان‌سازی و معماری نیز استارت‌آپ‌های بی‌شماری می‌توانند ایجاد شوند که به پیشرفت و تحول در صنعت ساخت‌وساز کمک می‌کنند.

از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی برای هر مرحله از ساخت آپارتمان‌ها و بناها استفاده می‌شود و هر بخش از کار، نیازمند دانش و تجربه یک گروه از افراد است. بنابراین مهندسان و معماران می‌توانند به صورت تخصصی برای هرکدام از بخش‌های کارهای ساختمانی استخدام شوند و فقط مسئولیت همان بخش را بر عهده بگیرند. در این صورت کیفیت و دقت نیز به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، به علاوه ممکن است برای تعداد افراد بیشتری اشتغال ایجاد شود.

منبع

(همچنین بخوانید: دغدغه‌های فعالان چاپ سه‌بعدی)

برچسب‌ها: چاپ سه‌بعدی3Dاستارت‌آپخلاقیتساخت‌وسازمعماری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی