لباسی که با سلول‌های بیولوژیکی تنفس می‌کند
استفاده از باکتری‌ها در ورزش ۷

لباسی که با سلول‌های بیولوژیکی تنفس می‌کند

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۹:۰۰ | ۳ دقیقه

ابداع نوعی پارچه با ویژگی‌های منحصر به فرد، می‌تواند تغییرات بزرگی در این صنعت ایجاد کند.

نوپانا: محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، به تازگی نوعی لباس ورزشی ساخته‌اند که به‌ وسیله سلول‌های بیولوژیکی بدن انسان قابلیتی مشابه تنفس دارد. این محصول که در طی پروژه‌ای با عنوان «بیولوژیک» تولید شده است، از لایه‌ای پارچه‌‌مانند تشکیل شده که به نسبت رطوبت بدن فرد ورزشکار واکنش نشان می‌دهد و با به گردش درآوردن هوا، دمای بدن او را تنظیم می‌کند.

به گزارش نوپانا، این گروه محققان، نتیجه کار خود را در یک مقاله به ثبت رسانده‌اند. ون وانگ که در این پروژه نقش اصلی را به عهده داشته است، می‌گوید: ساختار این پارچه به حدی قوی است که هنگام خشک بودن بدن، به آن می‌چسبد و همزمان با عرق کردن باز می‌شود و باعث افزایش جریان هوا بر سطح بدن ورزشکار می‌شود؛ به این صورت که از طریق منافذ کوچکی که روی آن به‌ وجود می‌آید هوا به زیر لباس رفته و دمای بدن به میزان دلخواه تنظیم می‌شود.

علاوه بر این ویژگی، لباس تولید شده دارای قابلیت شب‌نمایی است و این ویژگی علاوه بر زیباتر کردن آن، باعث می‌شود هنگام ورزش‌هایی مانند دویدن در شب، فرد برای دیگران قابل رویت باشد. ماده‌ای که در ساخت این لباس از آن استفاده شده است، نوعی باکتری به نام E.coli است که تمام قابلیت‌های ذکر شده را در خود دارد. یعنی هم به نسبت تغییرات رطوبتی منقبض و منبسط می‌شود و هم دارای خاصیت شب‌نمایی است.

محققان ام‌آی‌تی معتقدند کشف این پارچه می‌تواند در تولید لباس و همچنین سایر زمینه‌های زندگی، تغییرات مهمی را به وجود آورد.

(همچنین بخوانید: مسیر دوی هوشمند ساخته شد)

برچسب‌ها: تکنولوژیفناوریاختراعBiological Cell
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا