دانش‌بنیان‌ها، کشور را وارد رقابت جهانی کرده‌اند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ۷.۵

دانش‌بنیان‌ها، کشور را وارد رقابت جهانی کرده‌اند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

حسینی: در برنامه ششم توسعه و سایر قوانین از استارت‌آپ‌ها حمایت‌های ویژه‌ای شده است.

نوپانا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است و برای برون‌رفت از این مشکل لازم است با توجه به تقاضا و اقدامات کارشناسی‌شده قدم برداشت. شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از راهکارهای مفید در این مسیر در نظر گرفته می‌شوند.

محمد حسینی افزود: استارت‌آپ‌‌ها با استفاده از تکنولوژی در خدمت تولید قدم برمی‌دارند. برای مثال اگر کالایی تولید شود لازم است قدرت رقابت در جامعه جهانی را هم داشته باشد، به همین دلیل کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصا در حوزه فناوری به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند و کشور را در بازار رقابت‌های جهانی جلو برده‌اند.

او اظهار کرد: کسب‌وکارهای نوپا، خصوصا آنهایی که در حوزه فناوری مشغول به طراحی ایده‌های خلاقانه‌اند، در مسیر اقتصاد جامعه جهانی در حرکت هستند و ما نیز با پیروی از تجربه کشورهای توسعه‌یافته این مسیر را ادامه می‌دهیم تا به رشد اقتصادی پایدار دست پیدا کنیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در مورد دستاوردهای استارت‌آپ‌ها گفت: کسب‌وکارهای نوپا در اکثر حوزه‌ها با کمک تکنولوژی به مردم و کشور خدمات خوبی ارائه کرده‌اند. برای مثال با نصب دوربین‌های هوشمند و ایجاد بسته‌های نرم‌افزاری گوناگون، کارهایی را که قبلا به نیروی انسانی نیاز داشت، با کمک فناوری انجام می‌دهند و در نتیجه خطاهای انسانی هم که قبلا وجود داشت برطرف شده است. این بسته‌های نرم‌افزاری اکنون به کمک سازمان‌هایی چون نیروی انتظامی و راهداری آمده است.

(همچنین بخوانید: با برچسب‌زنی، اقتصاد را به سیاسی‌کاری آلوده نکنیم)

وی ادامه داد: در حوزه ساخت انیمیشن نیز بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به توانمندی‌هایی که دارند، به ساخت محتوا می‌پردازند و فرهنگ برخاسته از انیمیشن را نشر داده‌اند. این موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. از طرف دیگر با تحول در بخش حمل‌ونقل، رضایت خاطر مردم در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کاهش هزینه‌ها، دسترسی آسان، صرفه‌جویی در زمان و غیره حاصل شده که خودبه‌خود به اشتغال‌زایی در جامعه کمک زیادی کرده است.

حسینی با اشاره به تفکر نادرست رایج میان مردم گفت: متاسفانه عده‌ای از مردم و مسئولان، درک درستی درباره ورود تکنولوژی ندارند و به اشتباه بر این باور هستند که با پیش‌روی به سمت فضاهای مجازی، اشتغال کاهش پیدا می‌کند، در صورتی که چنین نیست و برعکس به دلیل افزایش تقاضا و ساخت اپلیکیشن‌های متنوع، اشتغال‌زایی خصوصاً در حوزه مشاغل پاک رو به افزایش است.

این نماینده مجلس در گفت‌وگوی خود با خبرنگار نوپانا اشاره کرد: درست است که مشاغل قدیمی همچنان با مانع‌تراشی‌های خود بر سر راه مشاغل نوپا مشکلاتی ایجاد می‌کنند، اما با این حال با تصویب قانون تجارت الکترونیک، زیرساخت‌های بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا فراهم شد و حتی در برنامه ششم توسعه و سایر قوانین از استارت‌آپ‌ها حمایت‌های ویژه‌ای به عمل آمد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: علی‌رغم تلاش‌هایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته، لازم است قوانینی که نیازمند اصلاحات هستند، بازنگری شوند. در این مسیر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌قدم بوده و کارهای بزرگی انجام داده است. بنابراین اگر نیاز به ایجاد قوانین جدید و یا اصلاح قوانین پیشین وجود دارد، لازم است اصلاحات به صورت طرح به مجلس ارائه شوند تا مجلس شورای اسلامی به قید فوریت آن را بررسی کرده و نتیجه را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان خاطرنشان کرد: کارآفرینی و نوآوری یکی از خلأهای اساسی نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود. در این سیستم بیشتر بر افزایش دانش تکیه می‌شود تا مهارت‌آموزی، در نتیجه دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خلاقیت کمتری خواهند داشت.

او در انتها افزود: تغییر در نظام آموزشی کشور جزء واجبات است، اما تغییر ناگهانی اصولی نیست و باید این تغییرات را به تدریج اعمال کرد و سعی کرد در دوران طلایی یادگیری کودکان، استعدادها و خلاقیت آنها شناسایی شود و آنها را در همان مسیر پرورش داد.

(همچنین بخوانید: رویکرد کمک مالی و وام به ایده‌ها مهجور شده است)

برچسب‌ها: دانش‌بنیانآموزشاشتغالقوانین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.