کدام محصولات نشان «دانش‌نماد» دریافت می‌کنند؟
معاون تجاری‌سازی معاونت علمی‌ و فناوری: ۶.۵

کدام محصولات نشان «دانش‌نماد» دریافت می‌کنند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ - ۱۹:۰۰ | ۵ دقیقه

زین‌الدین: نشان ملی استاندارد به محصولی ارائه می‌شود که به تولید انبوه یا آزمایشگاهی رسیده باشد.

نوپانا به نقل از ایسنا: معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: به منظور ساماندهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، گواهی انطباق یا گواهی محصول برای محصولات دانش‌بنیان صادر می‌شود.

محمود شیخ زین‌الدین، با بیان اینکه گواهی انطباق محصولات دانش‌بنیان پایان سال ۹۵ و آخرین روزهای سال اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقدام عملیاتی و موثر محقق شد، افزود: از مهم‌ترین اقداماتی که در سال ۹۵ برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گرفت، مصوبه شورای عالی استاندارد در این زمینه بود.

وی با اشاره به صدور این گواهی از سوی سازمان ملی استاندارد برای محصولات دانش‌بنیان، عنوان کرد: برای ساماندهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و در اجرای منویات رهبر انقلاب در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن و حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان، این اقدام با همکاری نزدیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان ملی استاندارد و با تصویب شورای عالی استاندارد صورت گرفت.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مطابق روال، نشان ملی استاندارد را به محصولی ارائه می‌دهند که به تولید انبوه یا حداقل تولید آزمایشگاهی رسیده باشد، خاطرنشان کرد: ریسک تولید محصولات دانش‌بنیان بالاست، از این رو ضروری به نظر می‌رسد تا شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از اینکه به تولید برسند، این گواهی انطباق دانش‌نماد را دریافت کنند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا گواهی محصول بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرده و محصول خود را به تولید انبوه برسانند.

(همچنین بخوانید: از مرزها عبور کنید و جهانی شوید)

شیخ زین‌الدین با اشاره به سازوکار این گواهی اظهار کرد: با این مصوبه شورای عالی استاندارد، صدور گواهی انطباق (KB_COC) و یا گواهی محصول (KB-COP) برای محصولات دانش‌بنیان این امکان را به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد تا حتی بدون وجود استاندارد ملی با استفاده از استانداردهای معتبر بین‌المللی و یا کارخانه‌ای از سازمان ملی استاندارد گواهی‌نامه‌ای معتبر را برای تایید محصول خود دریافت کنند که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز معتبر است.

او افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در راستای صدور گواهی انطباق «دانش‌نماد» به شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان ملی استاندارد همکاری می‌کند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به تحقق این اقدام در قالب یک تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد، گفت: بهره‌گیری از توان تخصصی، علمی و اجرایی طرفین و لزوم تجاری‌سازی و تسهیل ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی از موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه است.

به گفته شیخ زین‌الدین، رفع موانع موجود با توجه به رویکرد ویژه به مقوله ارزیابی انطباق محصولات دانش‌بنیان، اجرای مقدمات اعطای گواهی استاندارد دانش‌نماد و تدوین رویه‌ها و فرآیندهای مرتبط، از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه به آن تاکید شد.

او خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند به عنوان گامی موثر در تجاری‌سازی و ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان به حساب آید.

(همچنین بخوانید:‌ مردم گرایش بیشتری به اپلیکیشن‌های ایرانی دارند)

برچسب‌ها: دانش‌بنیانتجاری‌سازیاستاندارد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.