مردم گرایش بیشتری به اپلیکیشن‌های ایرانی دارند
بررسی وضعیت برنامه‌نویسی در کشور ۸

مردم گرایش بیشتری به اپلیکیشن‌های ایرانی دارند

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۳:۰۰ | ۱۰ دقیقه

گزارش سالیانه استفاده و تولید اپلیکیشن کافه‌بازار، نکات مهمی را در خود جای داده است.

نوپانا: در سال‌های اخیر، دو عامل باعث افزایش گرایش عمومی به استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه بودند. اولی بهبود کیفیت و عرضه تلفن‌های همراه هوشمند بود و دیگری بهبود شبکه‌های اینترنتی و ورود نسل‌های جدید اینترنت. در واقع به وضوح می‌توان دید که این وضعیت، علاوه بر ایجاد زمینه‌های شغلی تازه، موجب تغییر در سبک زندگی افراد شده است.

امروزه مردم اغلب کارهای خود را با کمک تلفن همراه انجام می‌دهند. از خریدهای روزانه گرفته تا سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری. آنها می‌توانند تقریباً هرکاری را با این ابزار هوشمند انجام دهند یا حداقل با استفاده از تلفن همراه، در هزینه‌ و وقت خود صرفه‌جویی کنند.

تلفن همراه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی و فرهنگ ما تبدیل شده‌ است و این گرایش عمومی روز به روز گسترده‌تر می‌شود. سال 1395، استفاده از تلفن همراه به اوج خود رسید و آمارها در این سال، نشان می‌دهد که این رشد از مجموع چند سال گذشته بیشتر بوده است.

کافه‌ای برای گردهمایی ایده‌ها

تقریباً تمام کسانی که تلفن همراه هوشمند دارند با اپلیکیشن کافه بازار آشنایی دارند یا حداقل نام آن را شنیده‌اند. این اپلیکیشن جایی برای نمایش و فروش اپلیکیشن‌های دیگر است و کاربران از طریق کافه بازار، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را دریافت یا به‌روز رسانی می‌کنند.

این کافه محبوب می‌تواند منبع موثقی برای بررسی‌های عملی و تفسیر عملکرد سایر برنامه‌های تولیدی و داخلی باشد، زیرا علاوه بر کار دقیق و دقت نظر، در آن ردپایی از سوگیری وجود ندارد. این اپلیکیشن به تازگی پژوهشی با عنوان «وضعیت صنعت برنامه‌های موبایل در ایران» را منتشر کرده است که نکات بسیار قابل توجهی دارد. نکاتی که هم می‌تواند برای تولید‌کنندگان و مدیران شرکت‌های استارت‌آپی حائز اهمیت باشد و هم برای مخاطبان و مشتریان این اپلیکیشن‌ها. در ادامه نگاهی به این گزارش جالب می‌اندازیم.

جهش بزرگ در سال 95

بر اساس نتایج و نمودارهای این بررسی، تولید و استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در سال 95، بیش از هر زمان دیگری بوده است. جدا از میزان دانلودها و درآمد این استارت‌آپ، باید توجه داشت که حدود نیمی از اپلیکیشن‌های موجود در این برنامه در سال 95 تولید شده‌اند و به همین میزان هم تعداد مشتریان این اپلیکیشن‌ها در سال 95 جهش داشته است. این مسئله نشان می‌دهد این حوزه هنوز فضای بکر زیادی برای فعالیت دارد.

در این گزارش، آمارهای فعالیت این صنعت در سال پیشین آورده شده و در نمودارها، جهش بزرگی مشاهده می‌شود. از تعداد نصب برنامه‌ها و به‌روز‌رسانی خود کافه‌بازار گرفته تا میزان خریدهایی که از این مجرا انجام شده است. در جمع‌بندی این گزارش، بیست اپلیکیشن محبوب کاربران اعلام شده که از این فهرست آشنا می‌توان به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرد:  

پیام‌رسان‌ها در صدر

در فهرست بیست برنامه پرطرفدار، با وجود تنوع کافی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، جایگاه بهتری نسبت به بقیه دارند. تلگرام در صدر برنامه‌های محبوب است و موبوگرام، که نسخه‌ای داخلی از تلگرام است در کنار واتس‌اَپ، تلگرام فارسی (نسخه غیر رسمی) و پلاس‌مسنجر در این فهرست حضور دارند.

وجود این اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که استفاده از آنها هزینه آن‌چنانی برای افراد ندارد و دربرابر تعرفه‌ سیم‌کارت‌ها به مراتب ارزان‌تر هستند و امکانات ارتباطی بیشتری هم دارند، نشان می‌دهد فرصت‌های زیادی در اختیار برنامه‌سازان و شرکت‌های توسعه‌دهنده برنامه‌های پیام‌رسان وجود دارد.

رسانه‌های تصویری در رده دوم

غیر از پیام‌رسان‌ها، در این فهرست نام اپلیکیشن‌هایی برای انتشار و تماشای داده‌های تصویری به چشم می‌خورد که قابل توجه است. اینستاگرام در سال گذشته جایگاه و محبوبیت بی‌سابقه‌ای در میان ایرانیان به دست آورده است. این اپلیکیشن که عکس و ویدئوهای کوتاه‌مدت را منتشر می‌کند، علاوه بر فضای جذاب و کاربری راحت برای علاقه‌مندان، برای عده کثیری از جوانان خلاق در حوزه تصویر نیز شرایط  تبلیغات و درآمدزایی را به‌ وجود آورده است. هرچند در این بین سوءاستفاده‌هایی نیز از این فضا می‌شود که لازمه آن برخورد مناسب و فرهنگ‌سازی است.

(همچنین بخوانید: رشد سریع استارت‌آپ‌های خاورمیانه)

غیر از اینستاگرام، آپارات و تلوبیون نیز در بین بیست اپلیکیشن محبوب دیده می‌شوند. اولی یک اپلیکیشن انتشار ویدئو و دومی برنامه‌ای است که با آن می‌توان از طریق تلفن همراه، شبکه‌های تلویزیونی را بدون واسطه مشاهده کرد.

ایرانی بودن اکثر اپلیکیشن‌ها

در این فهرست، اکثریت با اپلیکیشن‌های ایرانی است که نمونه مشابه خارجی بسیاری از آنها هم وجود دارد. اما بومی‌سازی و کیفیت کار داخلی به‌ گونه‌ای بوده که کاربران، نمونه ایرانی را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کنند. از این مسئله می‌توان به نتایج خوبی رسید. با دیدن استقلال و پیشرفت اپلیکیشن‌های داخلی، مهم‌ترین نکته‌ای که به آن می‌رسیم، حمایت است. باید منصف بود و در نظر داشت از این جوانان، نه تنها حمایت کافی نمی‌شود، بلکه در مواردی با سنگ‌اندازی‌هایی بی‌مورد، از رشد بیشتر آنها جلوگیری می‌شود.

نتیجه حمایت درست و همه‎‌جانبه، داشتن زیست‌بوم استارت‌آپی شکوفایی است که قادر است چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند. حمایت تنها ارائه سرمایه نیست و پیش از پرداخت مستقیم سرمایه به تیم‌های جوان و ایده‌های آنها، باید زیرساخت‌های فعالیت آنها را سامان داد. در این گزارش، جهش میزان استفاده مردم از خدمات آنلاین و همچنین میزان درآمد آنها، خود گویای اهمیت این موضوع است.

گزارش کامل را اینجا ببینید

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌ها، تنها راه‌حل خاورمیانه)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.