راه دیگران را ادامه دهید
به جای آغاز راهی جدید؛ ۸

راه دیگران را ادامه دهید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ - ۱۸:۰۰ | ۶ دقیقه

مدیران هوشمند‌ به دنبال شرکت‌هایی هستند که رشد کرده‌ و سودآور هستند.

نوپانا به نقل از زومیت: یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شغلی که می‌توانید داشته باشید این است که بخواهید به جای آنکه کارمند شخص دیگری باشید، برای خود کار کنید. نباید خودتان را گول بزنید؛ اگر می‌خواهید برای خود کار کنید، به این معنا نیست که کسب‌وکار و شرکت راه‌اندازی کنید. رسیدن به ایده خوب و داشتن پول کافی برای یک‌شبه کارآفرین شدن، آسان نیست. افراد زیادی هستند که می‌خواهند کارآفرین شوند یا فکر می‌کنند که می‌خواهند کارآفرین شوند. ولی نمی‌دانند از کجا شروع کنند.

شش حقیقت تلخ درباره راه‌اندازی کسب‌وکار جدید

آیا تا به حال به یک راه حل سوم فکر کرده‌اید؟ یک کسب‌وکار را بخرید و رئیس خودتان باشید! این مدل کسب‌وکار «کارآفرینی از طریق خرید یک شرکت» (Acquisition) نام دارد و سال‌ها است در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود. به‌عنوان مثال، خرید یک کسب‌وکار توانسته است باعث گسترش شرکت ایجنت بتا (Agent Beta) شود. اگر این شرکت این کار را نمی‌کرد، می‌بایست به رشد کم قانع می‌شد. همین شرکت از طریق خرید یک کسب‌وکار دیگر به نام فلیپا (Flippa) توانست در سبد خدمات خود تنوع ایجاد کند.

مدیران هوشمند‌، به دنبال شرکت‌هایی هستند که رشد کرده‌اند و سودآور هستند. این نوع کسب‌وکار دارای درآمد پایدار است. کسب وکار پایدار، کسب‌وکاری است که بانک‌ها و سرمایه‌گذاران به آن علاقه دارند و ریسک بسیار کمی برای سرمایه‌گذاری دارد که باعث جذاب بودن آن می‌شود.

(همچنین بخوانید:پنج قانون تأمین مالی استارت‌آپ‌ها)

ایجاد کسب و کار یا خرید کسب و کار

چه چیز باعث پایداری کسب‌وکار می شود؟

مشتریان وفادار باعث پایداری یک کسب‌وکار می‌شوند. مشتری که بتواند خریدهای مجدد داشته باشد، برای ادامه حیات یک شرکت بسیار حیاتی است. توسعه سریع پایگاه مشتریان ضامن ادامه رشد کسب‌وکار نیست. بنابراین صاحبان کسب‌وکار نباید با این مسئله گمراه شوند. برای خرید یک کسب‌وکار باید به دنبال شرکت‌هایی بود که هسته‌ای از مشتریان وفادار دارند که همیشه محصولات و خدمات آن‌ها را خریداری می‌کنند. ولی آیا مشتریان همیشه ثابت هستند یا تغییر هم می‌کنند؟ تغییرات دوره‌ای در پایگاه مشتریان نشانه این است که کسب‌وکار نتوانسته بازار خاص خود را پیدا کند. در نتیجه پول، زمان و منابع به دنبال پیدا کردن مشتری خاص هدر رفته است.

رشد آرام بهتر است یا رشد سریع؟

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد، مدل رشد آرام است. چون وقتی که شما وارد یک کسب‌وکار جدید می‌شوید، تمایل ندارید وارد بحران‌هایی مثل موجودی انبار بالا، مشکلات سرویس مشتریان، حمل‌ونقل، انبارداری، آموزش و مشکلاتی از این قبیل شوید که نتیجه رشد بالا است. البته فکر نکنید باید برای خرید، به سراغ یک شرکت سطح پایین بروید که احتمالا هیچ‌گونه پایگاه مشتری در آینده نخواهد داشت.

یکی از مشاوران خبره در زمینه خرید کسب‌وکار می‌گوید: به دنبال خرید شرکتی باشید که طی سالیان گذشته رشد پایداری داشته است و محصول یا خدمت آن شرکت در سال‌های آتی، تقاضای پایداری از جانب مشتری داشته باشد.

 تأسیس یک شرکت، ریسک خیلی بزرگی است و ساعت‌ها کار مدام می‌طلبد. شما بدون هیچ پولی شروع می‌کنید و می‌بایست به دنبال مشتری باشید که کسب‌وکارتان رشد کند. شما هیچ پایگاه مشتری ندارید و باید از صفر شروع کنید. کارمندان آموزش‌دیده و باتجربه ندارید که به شما سرنخ بدهند و کارهای مهم شما را انجام دهند. ولی خرید یک شرکت پایدار، به این معنی است که باید جزئیات کوچکی را تغییر دهید تا به سبک دلخواه شما تبدیل شود و بانک‌ها بتوانند با آسودگی خاطر، اعتبارات بانکی را به شرکت شما سرازیر کنند.

 (همچنین بخوانید:۳۰ نکته برای جلوگیری از شکست استارت‌آپ)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.