کاهش مصرف انرژی با فین‌تک
صرفه‌جویی دیجیتال ۷.۵

 کاهش مصرف انرژی با فین‌تک

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۰ | ۹ دقیقه

فناوری فین‌تک در صنعت، کشاورزی و محیط شهری، از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.

نوپانا: مفهوم فین‌تک گاهی به صورت درست فهمیده نمی‌شود. فین‌تک در حقیقت نمایندۀ تحول بعدی حوزه اقتصادی و اجتماعی در اینترنت است: با فین‌تک دنیاهای مجازی و واقعی ترکیب می‌شوند تا یک فضای هوشمند مالی به‌ وجود بیاورند. فضایی که می‌تواند حس کند، تحلیل کند و سازگار شود.

 با استفاده از فین‌تک، انسان‌ها و اشیا نیز به وسیلۀ شبکه‌های ارتباطی به هم وصل می‌شوند. فین‌تک این قابلیت را دارد که در همه حوزه‌های خصوصی، عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد و به‌ وسیله آن، اطلاعات مورد نیاز انسان‌ درباره اشیای به هم وصل‌شده را به دست آورد و آنها را کنترل کرد.

به گزارش نوپانا، فین‌تک اطلاعات را برای سامانه‌های آنلاین تولید و طبقه‌بندی می‌کند. به‌ وسیله این سامانه‌ها، می‌توان دستورهایی نوشت که با آن، اشیا و اپلیکیشن‌های متصل به هم فعال شوند تا کار‌های دلخواه ما را انجام دهند. برای مثال می‌توان وسایل الکتریکی را طوری برنامه‌ریزی کرد که در ساعات کمینه مصرف روشن شوند و به این صورت هزینه مصرف انرژی کاهش یابد. امکاناتی که فین‌تک فراهم می‌کند به طور تصاعدی قابل افزایش است. دریافت دقیق اطلاعات و افزایش قدرت محاسبه، سیستم‌های هوشمند تولید را قادر می‌سازد تا مصرف انرژی را به صورت کامل تحلیل کرده و با بهینه کردن فرایند‌ها، وضعیت مصرف انرژی را بهبود بخشند، یعنی تا حد امکان آن را کاهش دهند.

با استفاده از فین‌تک علاوه بر اینکه از منابع کمتری استفاده می‌شود، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شده و تمام نقاطی که در آنها انرژی تلف می‌شود شناسایی می‌شوند. این قابلیت بی‌نظیر فین‌تک، فرصت‌های بیشماری برای اقتصاد و جامعه ما به وجود می‌آورد. 

فین‌تک، مزیتی بزرگ برای بازار انرژی

فین‌تک می‌تواند مزایای قابل توجهی در جهت بهره‌وری انرژی داشته باشد. در حوزه تولید انرژی، حسگر‌های هوشمند شبکه، با مانیتور کردن شبکه انرژی می‌توانند عملیات و عملکرد اجزا را بهبود بخشند. به همین خاطر منابع انرژی دقیق‌تر و مفیدتر از گذشته، روی بخشی که باید متمرکز می‌شوند و از هدررفت انرژی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

در زمینه مصرف انرژی، کنتور‌های هوشمند، اطلاعات ارزشمندی را تهیه می‌کنند که می‌توانند در کاهش هزینه انرژی بسیار سودمند باشند. مثلا قبض‌های هوشمندی وجود دارد که به صورت خودکار زمان مصرف یا وضعیت شبکه انرژی را نشان می‌دهند. همچنین با وصل کردن این کنتورها به وسایل الکترونیک می‌توان مصرف‌کنندگان را از عادات مصرف خود آگاه کرد.

فین‌تک در صنایع

فین‌تک به صنایع کمک می‌کند مصرف انرژی را در تمام مراحل بهینه کنند. فین‌تک می‌تواند در ساعات اوج مصرف برق، تجهیزات تولید را خاموش کند یا استفاده از آنها را کاهش دهد و به این صورت مصرف انرژی کارخانه‌ها کمتر می‌شود. در واحدهای صنعتی، روشنایی محیط، گرمایش و سرمایش براساس شرایط مشخص، آب‌وهوا و زمان سازگار می‌شوند و قابلیت تغییر دارند. با متصل کردن ماشین‌آلات به یکدیگر از طریق اینترنت، کارخانه‌داران می‌توانند الگوی مصرف انرژی تجهیزات صنعتی خود را مشاهده کنند.

(همچنین بخوانید: نقش اینترنت اشیا در صنعت)

با نظارت تک تک ماشین‌آلات، مدیران مجموعه‌های صنعتی می‌توانند دید کاملی نسبت به مصرف انرژی، نقاط اتلاف انرژی و همچنین بهره‌وری آن داشته باشند. البته فرصت‌های زیادی نیز برای انجام این کار، با کمک اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه وجود دارد که در این صورت، دیگر به مانیتورهای بزرگ نیازی نیست.

شهر هوشمند

شهر هوشمند یکی از نمونه‌هایی است که در آن با به کار بردن فناوری فین‌تک، محورهای مشخص یک شهر مدرن (انرژی، تحرک، ساختمان‌ها، مدیریت آب، روشنایی، مدیریت پسماند و غیره) بخشی از یک زیست‌بوم ساختارمند و پیوسته می‌شوند. فناوری‌های مرتبط با فین‌تک، با جمع‌آوری اطلاعاتی که در گذشته دسترسی به آنها دشوار بود در حوزه‌هایی مانند حمل‌و‌نقل عمومی، اطلاعات زیست‌محیطی، میزان صدا، نظارت بر سطل‌های زباله و غیره، مصرف انرژی در محیط‌های عمومی و روشنایی را بهینه می‌کند.

(همچنین بخوانید: نحوه آماده‌سازی استارت‌آپ برای شهرهای هوشمند آینده)

شهر بارسلونا نمونه خوبی است. سنسورهایی که در چراغ‌های خیابان‌های بارسلونا کار گذاشته شده است، کنترل خودکار روشنایی خیابان‌ها را با تحلیل سطح سروصدای شهری، میزان آلودگی هوا و تراکم جمعیتی ممکن می‌کند. نتیجه این کار، در یک سال حداقل 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی بود. فناوری‌های مرتبط با فین‌تک، کشاورزی و دامپروری را نیز وارد سطح دیگری از پیشرفت می‌کند. یعنی استفاده از آب، کود و سیستم‌های گرمایشی در گلخانه‌ها، می‌تواند با توجه به آب‌وهوا و رسیدگی کامل محصولات انجام شود که انجام این کار به کشاورزی پایدار، پرتولید و رقابتی منجر می‌شود.

منبع

(همچنین بخوانید: فین‌تک چیست؟)

برچسب‌ها: فین تکتکنولوژیصنعت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا