نوآوری بر نیازهای مردم استوار است نه دولت
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ۸

نوآوری بر نیازهای مردم استوار است نه دولت

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۱۱:۰۰ | ۴ دقیقه

خانلری: یکی از مشکلات اساسی استارت‌آپ‌ها دخالت نهادهای دولتی در محتوای فعالیت‌های این شرکت‌ها است.

نوپانا: کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به اهمیت تاثیر اقتصاد مقاومتی، لازم است در عمل به رفع موانع، خصوصاً جنبه‌های نظارتی توجه بیشتری داشته باشیم، زیرا در آینده نزدیک، استارت‌آپ‌ها در تولید، اشتغال‌زایی و خودکفایی گرداننده چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور خواهد بود.  

خانلری افزود: بهتر است حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها در جهت اصلاح قوانین کسب‌وکار باشد. اگر نهادهای دولتی در اداره شرکت‌های دانش‌بنیان دخالت کنند، نه تنها نتیجه مطلوبی نخواهد داشت بلکه با مشکلات زیادتری هم مواجه خواهند شد. به همین دلیل، بهتر است کسب‌وکارهای نوپا با ابتکار عمل خود و به صورت خودگردان مسیر خود را پیش ببرند و سلیقه‌های دولتی به این شرکت‌ها القا نشود.

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: کارآفرینان حوزه فناوری با مشکلات زیادی در حوزه قوانین، مسائل مالی و برخوردهای سلیقه‌ای مواجه هستند و دولت لازم است با ارائه تسهیلات مالی و رفع موانع قانونی که پیشِ‌روی استارت‌آپ‌ها است، به گسترش این کسب‌وکارها که ارزش افزوده اقتصادی بالایی برای جامعه دارند کمک کند.

(همچنین بخوانید: مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها، فربه شدن اقتصاد دولتی است)

او در گفت‌گوی خود با خبرنگار نوپانا گفت: یکی از مشکلات اساسی استارت‌آپ‌ها دخالت نهادهای دولتی در محتوای فعالیت‌های این شرکت‌ها است. نوآوری‌های حوزه فناوری باید مبتنی بر نیاز مردم و بازار باشد، اما اغلب سمت خواسته‌های نهادهای دولتی منحرف می‌شود و این مسئله آسیبی جدی به استارت‌آپ‌ها وارد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران خاطر نشان کرد: باید براساس مفاهیم بنیادی قانون اساسی، سیاست‌های کلان ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب و اسناد بالادستی در اقتصاد کشور، بازنگری‌های اساسی در این حوزه انجام بگیرد و از میزان وابستگی استارت‌آپ‌ها به نهادهای دولتی کاسته شود، چرا که باعث افول نوآوری و خلاقیت در بین کسب‌وکارهای نوپا می‌شود و طرح‌های دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

خانلری در پایان اشاره کرد: چنانچه منابع درآمدی استارت‌آپ‌ها صرفاً از سوی نهادهای دولتی باشد، اولویت نوآوری کمتر از کسب درآمد پر سود می‌شود، اما اگر شرکت‌های دانش‌بنیان با نیازهای جامعه و بازار همخوانی پیدا کنند، به واحدهای خودکفا و خودگردانی تبدیل خواهند شد که با نگاه زیربنایی، اکثر آحاد جامعه را با خود هم‌داستان می‌کنند و رشد قابل توجهی خواهند داشت.

(همچنین بخوانید: رویکرد کمک مالی و وام به ایده‌ها مجهور شده است)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپدولتمنابع‌مالی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.