کدام رئیس‌ها بازنده هستند؟
مدیران ناموفق ۸

کدام رئیس‌ها بازنده هستند؟

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

برای جلوگیری از نابودی استارت‌آپ خود، این ۱۰ ویژگی‌ را هرگز نداشته باشید.

نوپانا: کسانی که به سراغ راه‌اندازی استارت‌آپ می‌روند دارای ویژگی‌های خاصی هستند. آن‌ها معمولاً پرانگیزه، بلندپرواز، باهوش و البته پر هیجان هستند!

با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید زندگی‌نامه مدیران و مؤسسان بزرگ را بخوانید و با روحیات و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها آشنا شوید.من توصیه ‌می‌کنم زندگی‌نامه افرادی را نیز که در کسب‌وکار خود شکست خورده اند، مطالعه کنید و با روحیات آن‌ها نیز آشنا شوید.

برخی از صفات و ویژگی‌های مدیران برای استارت‌آپ فاجعه است و می‌تواند ویرانگر کسب‌وکار و رویای آنها باشد. در اینجا فهرستی از این ویژگی‌ها آورده شده است:

1- تحمل و صبر در امر آموزش ندارند.

مدیرانی که در امر آموزش به کارمندان خود صبور نیستند، نمی‌توانند مدیران موفقی باشند. آن‌ها مدام درحال جدال با اعضا هستند و گله دارند. در چنین فضایی کارمندان حس خوبی ندارند، همیشه ترس و نگرانی از درست انجام نشدن کارها با آنهاست و هرروز هنگام رفتن سرکار تصور می‌کنند قرار است به میدان جنگ بروند.

2- کمال‌گرا هستند

این افراد می‌خواهند همه‌چیز به بهترین نحو ممکن انجام شود. اغلب حس خوبی به کارمندانشان ندارند و فکر می‌کنند آنها افرادی به‌دردنخور هستند. هیچ‌وقت از کاری که انجام می‌شود رضایت ندارند و از آن لذت نمی‌برند.

این موضوع باعث ناامیدی کارمندان شده و کم‌کم آنها را از محیط کار دور می‌‌کند.

3- فقط به دنبال کارهای بزرگ هستند.

 این افراد مدیرانی هستند که فقط به دنبال اتفاقات بزرگ هستند و از اتفاقات کوچک هیچ لذتی نمی‌برند. فقط به دنبال مطرح شدن در محافل بزرگ هستند و سطوح پایین حتی در ابتدای کار، آنها را راضی نمی‌کند. در این مورد مدیر باید مثل یک کودک عمل کند و از همه‌چیز حتی از کوچک‌ترین پیش‌رفت‌ها هم هیجان زده شود.

4- اداره امور را به کارمندان واگذار می‌کنند.

ممکن است این یک ویژگی شخصیتی مثبت به نظر برسد اما دقیقاً برعکس. مدیران باید با کارمندان تعامل داشته باشند و در امر اداره کردن مسائل و امور با آنها مشارکت داشته باشند. وقتی یک مدیر، کارمندان را استخدام می‌کند و سپس ناپدید می‌شود، استارت‌آپ به ناچار شکست می‌خورد.

5- ایده‌پرداز نیستند.

این افراد هزینه زیادی صرف استخدام کارکنان، محل کار و هزینه‌های راه‌اندازی استارت‌آپ می‌کنند، اما هیچ ایده مفیدی برای شروع کار و روش‌های رسیدن به هدفشان ندارند. معمولاً فقط ایده‌های دیگران را تقلید می‌کنند و از خود چیز جدیدی ارائه نمی‌کنند.

6- می‌خواهند همه‌چیز را با پول به دست آورند.

این افراد فکر می‌کنند همه‌چیز با پول درست می‌شود و اصولاً انسان‌های راحت‌طلبی هستند. ایده دارند اما ایده‌هایشان اصلاً ارزش عملی شدن ندارد و افرادی که برایشان کار می‌کنند خیلی زود متوجه این موضوع می‌شوند و علی‌رغم دستمزد بالا، کار را رها می‌کنند.

7- خودرأی هستند.

این مدیران معمولاً  فکر می‌کنند در همه زمینه‌ها کارشناس هستند یا به‌قول‌معروف همه‌چیزدان هستند. پیشنهادها و انتقادات کارمندان خود را نادیده می‌گیرند و بیشتر مواقع تک‌روی می‌کنند. به نظرات دیگران احترام نمی‌گذارند و به‌تنهایی برای بیشتر امور تصمیم می‌گیرند.

8- خجالتی و تعارفی هستند.

این افراد به دلیل خجالتی بودن مجبور هستند بابت مسائل بیهوده و بی‌فایده هزینه کنند. مثلاً مجبور هستند در مهمانی‌های شام با مدیران و سرمایه‌گذاران دیگر هزینه شام را بپردازند یا موارد مشابه. این هزینه‌‌‌ها در بلندمدت‌ به کسب‌وکار آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده و چه‌بسا آن را نابود کند.

9- خشک و نامنعطف هستند.

این افراد بلد نیستند به دیگران روحیه بدهند و در فضای کارشان شور و شوق و هیجان ایجاد کنند. نمی‌توانند به کارمندانشان انگیزه بدهند یا حتی با آن‌ها شوخی کنند. در چنین فضایی افراد به‌سرعت خسته و افسرده می‌شوند و بازدهی کار پایین می‌آید.

10- می‌خواهند زود به نتیجه برسند.

این افراد عجول هستند و برای رسیدن به نتیجه خوب نمی‌توانند صبر کنند. نمی‌توانند به یک روند آهسته برای پیشرفت در کار فکر کنند. اغلب فشار زیادی برای پیشرفت روی کارمندان وارد می‌کنند و اگر سریعاً به نتیجه نرسند مأیوس خواهند شد.

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارمدیر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی