مهمان‌نوازی در مقیاس جهانی
معرفی استارت‌آپ کوچ‌سرفینگ: ۷.۵

مهمان‌نوازی در مقیاس جهانی

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۴:۰۰ | ۷ دقیقه

این شبکه اجتماعی با کاهش هزینه‌های سفر، امکان سفر خارجی را به همه می‌دهد.

نوپانا: حتماً بارها اتفاق افتاده است که قصد رفتن به سفر داشته‌اید اما بعد از تماس با آژانس‌های مسافرتی، دیدن صورت‌حساب هتل‌ها، محاسبه هزینه رفت‌و‌آمد و صدها مشکل دیگر، به‌ کلی از سفر کردن، منصرف شده‌اید.

شاید شما هم جزو کسانی باشید که در شبکه‌های اجتماعی دوستان خارجی دارند. آیا تابه‌حال شده است که از آن‌ها دعوت کنید به کشور شما بیایند یا شما مهمان آن‌ها شوید؟

کوچ‌سرفینگ (Couchsurfing) یک شبکه اجتماعی است که منحصراً برای مهمان‌نوازی راه‌اندازی شده است. اسم این شبکه اجتماعی معادل واژه «کاناپه‌گردی» است و به معنای این است که شما در فضای خانه‌ خود می‌توانید پذیرای مهمان‌های داخلی یا خارجی باشید یا برعکس خودتان میهمان آنها شوید.

کوچ‌سرفینگ در دوم آوریل 2003 توسط «پاتریک دوگان» و «مت کولر» راه‌اندازی شد و تا امروز نزدیک به 14 میلیون کاربر در سراسر دنیا و 11 هزار کاربر نیز در ایران دارد.

کوچ‌سرفینگ چطور کار می‌کند؟

برای ساختن حساب کاربری در کوچ‌سرفنیگ، کافی است وارد سایت شوید، ثبت‌نام رایگان را انجام دهید. سپس اطلاعات خود را وارد کنید. مثلاً اینکه کجا زندگی می‌کنید، به چه زبانی سخن ‌می‌گویید، کجا تحصیل کرده‌اید، شغل شما چیست، به چه چیزهایی علاقه دارید و هرچیز دیگری که فکر می‌کنید دیگران باید در مورد شما بدانند.

بدین ترتیب شما برای میزبان بودن، اعلام آمادگی کردید و اگر یکی از کاربران قصد سفر به کشور یا شهر شما را داشته باشد، به شما درخواست سرفنیگ (SURFING) می‌دهد.

 البته این مهمانی‌ها مانند مهمانی‌های مرسوم در کشور ما نیست. مثلاً شما لازم نیست برای مهمان خود شام و نهار تهیه کنید، او را به گردش ببرید یا به ‌قول ‌معروف او را مهمان جیب خود کنید. همین‌ که برای چند شب به او جای خواب رایگان بدهید، کافی است.

البته اگر آدم مهمان‌نوازی هستید و از روی لطف تمام این کارها را بکنید، این محبت شما بی‌پاسخ نمی‌ماند و امتیاز خوبی در کوچ‌سرفینگ کسب خواهید کرد. مهمان شما فیدبک‌های خوبی در پروفایل شما می‌دهد که باعث می‌شود افراد بیشتری بخواهند با شما آشنا شوند.

مهمان باشید یا میزبان

به کمک ‌کوچ‌سرفینگ، می‌توانید به کشورهای زیادی با هزینه بسیار کم‌تر سفر کنید، در خانه خود میزبان دوستان‌ خود شوید و آنها را به کشورتان دعوت کنید، یا اگر هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاد، دست‌کم دوستان زیادی در این شبکه‌اجتماعی پیدا کرده‌اید.

اگر مهمان یا میزبان دوستان خود شدید، لازم نیست این اتفاق حتماً به شکل دیدوبازدید باشد، یعنی لزوماً قرار نیست اگر شما مهمان دوست خود شدید، او هم مهمان شما شود، بلکه یک زنجیره را آغاز کردید. یعنی یک نفر به شما کمک کرد، شما به دیگری کمک خواهید کرد و این چرخه به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

مزیت سفر از طریق کوچ‌سرفینگ این است که به مسافران این امکان را می‌دهد چند روزی با فرهنگ، مذهب و رسوم افراد محلی هر شهری زندگی کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این کاهش هزینه‌ها باعث می‌شود سفرهای خارجی دیگر فقط مخصوص ثروتمندان نباشد.

امنیت سفر

همه می‌توانند با هر زبان و نژادی و فرهنگی که دارند هم میزبان باشند و هم مسافر. البته در مورد امنیت این سفرها موضوعات نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد. چه مسافر باشید چه میزبان، قرار است با یک فرد غریبه ملاقات کنید و پا به دنیای ناشناخته‌ای بگذارید.

 کوچ‌سرفینگ تنها هشت درصد اعضای این سایت را از نظر اخلاقی تأیید و ضمانت کرده است. بقیه اعضا یعنی بیش از 80 درصد تأییدشده نیستند. بهترین کار در هنگام سفر به خانه یکی از اعضا یا پذیرفتن آن‌ها به‌عنوان مهمان این است که، رفرنس‌ها و فیدبک‌هایی را که در مورد آن‌ها ارائه شده است، بخوانید و تا حدودی آن‌ها را بشناسید.

البته از سال 2004 تاکنون بیش از سه میلیون دیدار و میزبانی از طریق این سایت انجام شده است که در هیچ‌یک مورد غیراخلاقی و نگران‌کننده وجود نداشته است. در این سایت کاربران ایرانی زیادی نیز فعال هستند و ایران رتبه 49 را از نظر بازدید در سایت کو‌چ‌سرفینگ دارد.

منبع

(همچنین در این زمینه بخوانید: با خانه خود سفر کنید)

برچسب‌ها: سفرشبکه اجتماعیاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی