آسفالت با مواد بازیافتی جایگزین می‌شود
تحول در جاده‌های آینده ۵.۵

آسفالت با مواد بازیافتی جایگزین می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۸:۰۰ | ۳ دقیقه

یک استارت‌آپ در بریتانیا طی یک برنامه آزمایشی آسفالتی از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه کرده است.

نوپانا به نقل از پدال‌نیوز: صنعت حمل‌ونقل در چند سال اخیر به لطف توجه بیشتر به خودروهای پاک و سامانه‌های خودران، با سرعت بسیار بیشتری متحول شده است؛ اما جاده‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به ساخت آنها در طول تاریخ این صنعت، تاکنون با چنین سرعتی در تحول مواجه نبوده‌اند. 

امروزه در سراسر جهان، حدود 40 میلیون کیلومتر جاده وجود دارد. به طور سنتی و معمول، سطح این جاده‌ها پوشیده از مخلوطی است که از ترکیب انواع شن و ماسه و قیر به دست آمده است. قیر در مخلوط آسفالت برای کنار هم نگه‌داشتن اجزای آن به کار می‌رود.

به تازگی یک استارت‌آپ بریتانیایی با نام MacRebur دانه‌های پلاستیکی تولید کرده است که می‌تواند جایگزین قیر مورد استفاده در مخلوط آسفالت شود. این ماده پلاستیکی با نام MR6 از سوی شرکت سازنده‌ معرفی شده و به طور کامل از مواد اولیه بازیافتی به دست آمده است. استفاده از این ماده می‌تواند از هدررفت بخشی از مواد پلاستیکی‌ در محل دفن زباله‌ها جلوگیری کند.

در تهیه آسفالت، MR6 نه تنها گزینه پاک‌تری نسبت به قیر محسوب می‌شود، بلکه این ماده نسبت به قیر، تا شصت درصد از استحکام بیشتری برخوردار است و عمر مفید آن نیز ده برابر بیشتر از آسفالت‌های سنتی خواهد بود. با توجه به ادعای شرکت سازنده، آسفالت تولید شده با این ماده، نسبت به ایجاد چاله و تخریب سطح جاده در طی زمان مقاوم‌تر بوده و راه‌حل ارزان‌تری به حساب می‌آید.

تاکنون چند جاده در انگلستان به صورت آزمایشی با این آسفالت تهیه شده از پلاستیک‌های بازیافتی احداث شده است. البته، این نخستین بار نیست که از مواد پلاستیکی در ساخت آسفالت استفاده می‌شود. پیش از این در سال 2015 در هلند، نمونه‌های آزمایشی از جاده‌های این چنینی راه‌اندازی شده بود.

(همچنین بخوانید: با خانه خود سفر کنید)

برچسب‌ها: استارت‌آپحمل‌و‌نقلنوآوریجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.